TIPS UMRAH : KETIKA BERADA DI MAKKAH AL-MUKKARAMAH

Oleh : Jebat

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah ï·º. bersabda, "Mengerjakan umrah ke satu umrah yang lain menjadi penutup dosa yang dilakukan di antara kedua umrah itu. Manakala haji yang mabrur pula akan dibalas dengan syurga kepada orang yang mengerjakannya."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

1. Seboleh-bolehnya, laksanakanlah tatacara perlaksanaan manasik Umrah sepertimana yang telah dicontohkan oleh Nabi dan para Sahabat. Untuk mendapatkan kaedah perlaksanaan tatacara umrah Nabi, maka lakukanlah penyeledikkan, kajian, dan pembacaan.

2. Sekiranya penerbangan anda direct dari Malaysia ke Makkah, maka gunakanlah masa yang ada dalam pesawat untuk mendapatkan rehat secukupnya. Dan jangan lupa bersiap-siaga mengenakan Ihram sekiranya anda menaiki penerbangan non-stop. Tetapi sekiranya anda menaiki penerbangan yang ada transit, anda boleh mengenakan ihram ketika berada di tempat yang anda transit tersebut sebelum memasuki kawasan Miqat.

3. Namun sekiranya penerbangan anda ke Madinah terlebih dahulu. Tidak perlu anda mengenakan Ihram. Namun ketika hendak bertolak ke Makkah dari Madinah, gunakanlah masa dalam perjalanan berehat secukupnya (Perjalanan ke Madinah ke Makkah lebih kurang 5 jam). Ini kerana setibanya anda di Makkah Al-Mukkaramah, maka ibadah umrah anda akan bermula. Untuk tatacara ibadah Umrah Sunnah 100% boleh rujuk disini : http://www.penaminang.com/2014/12/tatacara-melaksanakan-umrah-100-sunnah.html

4. Melaksanakan ibadah umrah tidaklah memakan masa yang lama. 1-3 jam antara tempoh masa yang sudah cukup menyelesaikan ibadah umrah anda. Bermula dari Tawaf sehinggalah ke mencukur/memotong rambut anda. Dan seboleh-bolehnya, pastikan anda melaksanakan ibadah umrah ini seyakin dan sebaik mungkin. Walaupun ada pendapat yang mengatakan umrah boleh dilakukan 2-3 kali ketika anda berada di Makkah, pendapat itu penulis rasakan amat lemah. Rujuk disini : http://www.penaminang.com/2014/12/tidak-ada-umrah-berulang-kali-ketika.html

5. Jika mampu, tidurlah sekadar 'mengalas mata' sahaja. Ini kerana bukan selalu anda berada di Makkah. Maka gunakanlah masa yang ada semaksimum mungkin tatkala berada di kota suci ini dengan mengerjakan ibadah-ibadah khusus dan sunnah semasa berada di bumi yang penuh barokah ini.

6. Pastikan anda mendapat bekalan makanan yang secukupnya atau sekadar mengalas perut anda. Tidak perlu makan terlalu banyak. Kerana apabila anda makan terlalu banyak, anda akan cepat mengantuk dan malas untuk beribadah. Sepanjang penulis disana, penulis lebih banyak makan shawarma daripada nasi. Kerana lebih praktikal bagi pendapat penulis. Namun sekiranya kurma dan air zam-zam sudah cukup untuk perut anda, itu lebih baik.

7. Seboleh-bolehnya, bagi kaum lelaki, bersolatlah dikawasan yang paling hampir dengan Kaabah. Lagi hampir lagi baik. Manakala bagi kaum perempuan pula, tidak mengapa anda lebih kebelakang dan berjauhan dari Kaabah. Kerana saf terbaik bagi orang perempuan adalah yang paling kebelakang.

8. Jangan bersesak-sesak atau merebut-rebut hendak mencium batu hajaratul aswad atau ketika hendak menyentuh penjuru rukun Yamani, terutama sekali bagi kaum wanita! Penulis dapati kejadian tolak menolak seringkali terjadi tatkala hendak mencium batu tersebut. Malah ada dikalangan jemaah yang membawa anak kecil yang sanggup mempertaruhkan nyawa anak mereka semata-mata hendak mencium batu tersebut. Disini penulis suka memetik perkataan Umar R.A.

“Dari ‘Abis bin Rabi’ah, ia berkata, “Aku pernah melihat Umar bin Al Khattab mencium Hajar Aswad. Kemudian Umar berkata, “Sungguh aku telah menciummu, dan aku tahu pasti bahawa engkau hanyalah sekadar batu. Seandainya aku tidak melihat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam menciummu, maka tentu aku tidak akan menciummu” (HR. Al Bukhari dan Muslim).

Inilah pandangan Umar terhadap Hajar Aswad. Ketahuilah bahawa, tidak ada apa yang istimewa keatas batu tersebut melainkan ianya pernah dicium oleh Rasulullah ï·º. Lagipun sekiranya anda tidak mampu mencium Hajar Aswad, sudah cukup sekadar bertakbir dan membuat isyarat tangan keatas batu tersebut.

9. Selain itu janganlah bersusah payah hendak memegang kelambu kaabah kerana perbuatan tersebut tidaklah selari dengan ajaran Islam yang sebenar.

10. Jangan sesekali berusaha mencabut benang-benang dari kelambu kaabah. Penulis lihat wujud dikalangan jemaah Umrah (bukan warganegara Malaysia) yang telah mengambil beberapa helaian benang-benang kelambu kaabah untuk tujuan yang penulis sendiri kurang pasti apa motif sebenar mereka.

11. Sunnah di rukun Yamani adalah diusap bukannya dicium. Namun sepanjang penulis melakukan tawaf, kelihatan terlalu banyak dikalangan jemaah umrah yang ekstrim, bukan sahaja mengusap rukun berkenaan sebaliknya turut mencium penjuru tersebut.

12. Sekiranya anda berkesempatan memasuki Hijir Ismail, lakukanlah solat sunnah seringkas yang boleh dan berilah peluang kepada orang lain untuk turut melaksanakan ibadah solat dikawasan tersebut. Bukan anda seorang nak masuk syurga beb!

13. Janganlah bersusah payah berusaha nak memegang Makam Ibrahim. Tak ada apa dalam makam tersebut. Kalau sekadar nak tengok, tengoklah sepantas yang anda mampu, namun tak payahlah sampai nak tenyeh muka kat cermin di Makam Ibrahim. Memang benar wujud arahan khusus untuk seboleh-bolehnya bersolat dibelakang makam tersebut. Namun kalau sampai menyusahkan jemaah lain nak bertawaf, maka kebelakanglah lagi sehingga ke kawasan mataf sementara.

14. Bila penulis katakan dibelakang makam Ibrahim, maka ianya juga serupa dengan keperluan untuk tidak bersolat dihadapan makam, ditepi kiri dan kanan makam tersebut. Anda bukan sahaja menyusahkan jemaah lain yang hendak melaksanakan tawaf, tetapi juga turut mengundang kemarahan pihak keselamatan masjidil haram.

15. Ikutlah arahan yang dikeluarkan oleh pihak keselamatan masjidil haram. Tak rugi manapun. Jika anda nak bertekak dengan mereka, pastikanlah anda mempunyai kemahiran berbahasa Arab. Sekiranya tidak, baik tak payah!

16. Sekiranya anda memerlukan masa yang lama untuk tujuan membeli belah, maka penulis hendak mengesyorkan agar biarlah anda laksanakan aktiviti tersebut pada waktu selepas solat Subuh dan selepas Isyak. Ini kerana kedua-dua waktu solat ini mempunyai sengkang masa yang lebih lama ke solat berikutnya berbanding Zohor, Asar dan Maghrib yang jarak waktu diantaranya amat hampir.

17. Sekiranya anda mahu bersolat berhampiran kaabah setiap masa, maka pastikan anda berada di dalam ruang mataf piazza 1 jam lebih awal sebelum waktu solat. Namun sekiranya anda sekadar mahu bersolat disekeliling Masjidil Haram, lepas azan pun anda dah boleh bentang sejadah dan carilah 'port' anda yang sesuai dengan citarasa anda. Namun pastikan anda tidak bercampur saf antara lelaki dan perempuan. Sekiranya hari tersebut adalah hari Jumaat, maka anda perlu keluar dari hotel anda 2 jam lebih awal dari kebiasaan. Namun ketika penulis berada di dalam masjidil Haram atau dikawasan sekitarnya, penulis selalu berpandangan sebegini : "Dimana aku berhenti, disitulah ALLAH takdirkan aku bersolat".

18. Penulis tidak mengesyorkan anda membuang masa dengan mengikuti lawatan-lawatan ke Gua Hira, Jabal Nur dan lain-lain lagi kawasan yang berjauhan dengan masjidil haram. Ini kerana tidak ada keperluan pun anda ke tempat berkenaan. Penulis lebih mengesyorkan kepada anda, jika mempunyai masa yang terluang, gunakanlah masa tersebut untuk melaksanakan ibadah tawaf. Lagipun sunnah di Baitullah adalah tawaf dan bukannya melawat ke kawasan-kawasan yang tidak perlu.

19. Namun sekiranya anda tetap juga berkeinginan mahu ke tempat-tempat tersebut, Silakan. Siapa penulis mahu menghalang kemahuan anda kan?



20. Untuk ke Mataf sementara tingkat 1 (Lower Ground), ianya boleh diakses melalui pintu King Fahd. Namun ramai jemaah yang kurang mengetahui bagaimanakah caranya untuk ke tingkat 2 atau tingkat paling atas mataf sementara. Disini penulis akan berikan sedikit gambaran untuk kesana. Apabila anda melalui pintu King Fahd menuju ke Mataf. Pastikan anda ke mengikut petunjuk ke Mataf Piazza. Mataf Piazza akan membawa anda ke tempat tawaf tingkat asal yang selaras dengan Kaabah (Tempat tawaf yang membolehkan anda menyentuh Rukun Yamani, Mencium Hajaratul Aswad dan bersolat di dalam Hijir Ismail). Namun untuk ke Upper Mataf (Tempat tawaf tingkat atas), anda perlulah mencari pintu ke tempat Saie'. Caranya ialah lakukan tawaf di Mataf Piazza dan lihatlah petunjuk yang menunjukkan arah ke tempat Saie'. Terus menuju ke tempat Saie menghala ke Safa. Dari Safa anda bergerak ke arah Marwah. Dipertengahan jalan antara Safa dan Marwah ada lorong di sebelah kanan yang akan membawa anda menuju ke Mataf ke tertinggi. Teruskan perjalanan ke tempat tersebut sehingga anda berjumpa dengan jalan masuk ke Mataf tertinggi. Kebiasaanya Mataf tingkat 2 ini lebih lenggang dari yang mataf pertama.

21. Bagi yang mahu menggunakan motor elektrik ketika melakukan Saie, terdapat perkhidmatan motor elektrik yang disediakan di tingkat 3 banggunan Saie di Masjidil Haram. Untuk kesana, anda masih perlu ke tempat Saie, namun mengikut petunjuk Saie O.K.U (Orang Kelainan Upaya / Cacat). Cari jalan keluar menuju ke pintu keluar Saie. Dan berjalanlah menuju ke Gushashyyah atau ke tempat tandas lelaki. Sebelum menghampiri ke tempat masuk tandas lelaki, anda akan melihat tangga disebelah kiri anda. Naik tangga tersebut dan lihat satu jambatan warna putih yang berhampiran dengan pintu masuk tingkat 1 Saie. Jambatan tersebut tidak beranak tangga. Maka naiklah ke jambatan tersebut dan dari situ anda akan terus sampai ke ruangan Saie tingkat paling atas dalam banggunan tersebut.



22. Sekiranya anda telah selesai melaksanakan Saie dan mahu bercukur, dipintu keluar Marwah terdapat kedai gunting disitu. Menghalalah ke arah Gushashyyah. Namun sebenarnya apabila anda telah keluar dari pintu Marwah, anda sebenarnya boleh melihat dari jauh papan iklan 'Barber Shop' yang terletak di sebelah kiri anda nanti. Untuk bayaran mencukur, dikenakan sebanyak 15 Riyal. Namun begitu banyak lagi kedai gunting rambut yang terletak berhampiran kawasan hotel anda. Namun yang paling dekat dengan anda selepas melaksanakan ibadah Saie adalah sepertimana yang penulis nyatakan.

23. Bagi jemaah wanita, bersolat di Masjidil Haram tidaklah bermakna segala hukum hakam mengenai Saf solat tidak digunapakai disitu. Sepertimana yang penulis katakan, Saf terbaik bagi wanita adalah dibelakang. Maka dengan itu, apabila tiba waktu solat, janganlah anda berada didalam Saf lelaki dibarisan paling hadapan (Berhampiran Kaabah). Kerana bukan sahaja anda telah melanggar syariat Islam, tetapi anda juga bakal dihalau oleh Polis Syariah dan Polis biasa yang bertugas dalam dikawasan Mataf.

24. Selepas Azan, Muazzin akan menunggu hampir 20 hingga ke 30 minit sebelum melaksanakan Iqamah. Jadi tak ada sebab bagi anda untuk tidak turun berjemaah di Masjidil Haram.

25. Selepas selesai melaksanakan solat wajib, sudah menjadi kebiasaan di Masjidil Haram akan dilansungkan solat sunnah Jenazah. Jadi ambillah peluang ini untuk menyembahyangkan jenazah. Setiap waktu solat, pasti akan ada jenazah yang tiba di masjidil haram untuk disolatkan. Dan lokasi jenazah ditempatkan untuk disolatkan adalah berhampiran jalan masuk ke ruangan Saie disebelah kiri.

Akan bersambung > Tips Umrah : Ketika berada di Madinah

Post a Comment

2 Comments

  1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka [5502] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 350 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D ,3D, 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D


    ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



    ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D



    DAN PESUGIHAN TUYUL

    ReplyDelete
  2. saya ada berkongsi di blog saya juga tips umrah

    http://www.bijaksihat.com/2016/01/5-tips-ke-mekah.html

    ReplyDelete

بِسْÙ…ِ اللَّÙ‡ِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.