Terjemahan : Jebat
Agama Islam adalah agama yang sangat menjunjung tinggi prinsip keadilan. Keadilan bagi sesiapa sahaja, iaitu menempatkan sesuatu sesuai tempatnya dan memberikan hak sesuai dengan haknya. Begitu juga dengan toleransi dalam beragama. Islam melarang keras umatnya berbuat zalim dengan penganut agama lain dengan merampas hak-hak mereka. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,
لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ.
Syeikh Abdurrahman bin Nashir As-Sa’di rahimahullah menafsirkan, “Allah tidak melarang kalian untuk berbuat baik, menyambung silaturrahim, membalas kebaikan , berbuat adil kepada orang-orang musyrik, baik dari keluarga kalian dan orang lain. Selama mereka tidak memerangi kalian kerana agama dan selama mereka tidak mengusir kalian dari negeri kalian, maka tidak mengapa kalian menjalin hubungan dengan mereka kerana menjalin hubungan dengan mereka dalam keadaan seperti ini tidak ada larangan dan tidak ada kerosakan.” [1]
Akan tetapi toleransi ada batasnya dan tidak boleh keterlaluan. Misal mengucapkan “selamat krismas” dan menghadiri acara ibadah atau ritual kesyirikan agama lainnya. Kerana jika ianya sudah termasuk dalam urusan agama, tidak ada toleransi bagi perbuatan tersebut.
Berikut beberapa bukti bahwa Islam adalah agama yang menjunjung toleransi terhadap agama lain dan tentunya bukan toleransi yang keterlaluan, diantaranya:
1. Perintah berbuat baik terhadap tetangga meskipun bukan muslim
Berikut merupakan teladan dari salafus soleh dalam berbuat baik terhadap jiran tetangganya yang seorang Yahudi. Seorang tabi’in dan beliau adalah ahli tafsir, imam Mujahid, dia berkata, “Saya pernah berada di sisi Abdullah bin ‘Amru sedangkan pembantunya sedang memotong kambing. Dia lalu berkata,
ياَ غُلاَمُ! إِذَا فَرَغْتَ فَابْدَأْ بِجَارِنَا الْيَهُوْدِي
Lalu ada salah seorang yang berkata,
آليَهُوْدِي أَصْلَحَكَ اللهُ؟!
‘Abdullah bin ’Amru lalu berkata,
إِنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُوْصِي بِالْجَارِ، حَتَّى خَشَيْنَا أَوْ رُؤِيْنَا أَنَّهُ سَيُوّرِّثُهُ
2. Bermuamalah yang baik dan tidak boleh zalim terhadap keluarga dan kerabat meskipun bukan muslim
Misalnya pada ayat yang menjelaskan ketika orang tua kita bukan Islam, maka kita tetap harus berbuat baik dan berbakti kepada mereka dalam hal muamalah. Allah Ta’ala berfirman,
وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا
3. Islam melarang keras membunuh orang kafir kecuali jika mereka memerangi kaum muslimin.
Dalam agama Islam, orang kafir yang boleh dibunuh adalah orang kafir harbi iaitu kafir yang memerangi kaum muslimin. Selain dari itu, orang kafir yang mendapat suaka atau ada perjanjian dengan kaum muslimin seperti kafir zimmi, kafir musta’man dan kafir mu’ahad, maka dilarang keras untuk dibunuh. Jika melanggar perintah ini, maka ancamannya sangat keras.
مَنْ قَتَلَ قَتِيلًا مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا
4. Adil dalam hukum dan pengadilan terhadap bukan Islam
Contohnya ketika Umar bin Khattab radiallahu’anhu membebaskan Baitulmuqaddis (Jerusalem) Palestin. Khalifah Umar memberi jaminan kepada warga kota berkenaan bahawa mereka tetap bebas memeluk agama dan membawa salib mereka. Umar tidak memaksa mereka memeluk Islam atau menghalangi mereka untuk beribadah, asalkan mereka tetap membayar 'wang perlindungan' kepada pemerintah Muslim. Berbeza ketika bangsa dan agama lain mengusai, maka mereka melakukan pembunuhan beramai-ramai.
Umar al Khattab juga memberikan kebebasan dan memberikan hak-hak hukum dan perlindungan kepada penduduk Jurusalem walaupun mereka bukan muslim.
Toleransi Membabi Buta
Toleransi berlebihan ini, ternyata sudah wujud sejak Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam memperjuangkan agama Islam.
Suatu ketika, beberapa orang kafir Quraisy iaitu Al Walid bin Mughirah, Al ‘Ash bin Wail, Al Aswad Ibnul Muthallib, dan Umayyah bin Khalaf menemui Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam, mereka menawarkan toleransi berlebih-lebihan kepada baginda, mereka berkata:
يا محمد ، هلم فلنعبد ما تعبد ، وتعبد ما نعبد ، ونشترك نحن وأنت في أمرنا كله ، فإن كان الذي جئت به خيرا مما بأيدينا ، كنا قد شاركناك فيه ، وأخذنا بحظنا منه . وإن كان الذي بأيدينا خيرا مما بيدك ، كنت قد شركتنا في أمرنا ، وأخذت بحظك منه
Kemudian turunlah ayat berikut yang menolak keras toleransi keterlaluan seperti ini,
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ. لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ. وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ. وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ. وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ. لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
Semoga bermanfaat.
Nota Kaki :
[1] Tafsir Karimir Rahman hal. 819, Dar Ibnu Hazm, Beirut, cet. Ke-1, 1424 H
[2] Al Irwa’ Al-ghalil no. 891
[3] HR. An Nasa’i. disahihkan oleh Syeikh Al Albani
[4] Tafsir Al Qurthubi 20: 225, Darul Kutub Al-Mishriyyah, cet. Ke-II, 1386 H
0 Comments
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.