GARA-GARA VAPE "USTAZ" TAK KETAHUAN KENA "BASUH" DENGAN DOKTOR PERUBATAN

Oleh : Jebat

Kat Malaysia ni ada dua spesis manusia yang rajin berdebat. 

1. Berdebat untuk dapatkan kebenaran.

2. Berdebat sebab nak menang.

Semalam aku meneliti setiap hujjah yang dikemukakan oleh Ustaz Salman Ali dengan Dr. Aznil. Nampaknya di pihak Dr. Aznil, dia hanya menyentuh kepentingan kesihatan. Yang tang Ustaz Salman Ali ni, pusing macam-macam. Takpa lah dia cakap isu vape ini isu politik pun, tapi bila Aznil menyatakan ada dikalangan Menteri UMNO sendiri pun yang sokong Vape, dia diam. Dan aku selaku orang awam sendiri pun tak apa untungnya UMNO kat situ? Walhal yang putuskan VAPE ni tak diharamkan adalah keputusan majoriti Kabinet Malaysia dimana Menteri Kesihatan sendiri ada dalam mesyuarat tu.

Kesimpulannya aku nak tanya... Yang hang dok marah sangat Vape kena ban ni, hang isap Vape ka? Wakakakakah. Dan ayat akhir tu memang padu!

-------------

Dipetik dari FB Dr. Aznil :

Ini adalah sebahagian diskusi antara saya dengan Salman Ali. Selebihnya, boleh lihat di sini.

https://www.facebook.com/story.php?_rdr=p&comment_id=10206963989074133&id=1110984153&notif_t=like&pnref=story&ref=bookmarks&story_fbid=10206962037265339 (kami tak pasti sama ada link boleh digunakan lagi atau tidak)

Apa yg saya dapat rumuskan adalah :

1. Beliau tak faham isu vape. Di tolak bahawa vape ini isu kesihatan tetapi isu politik. Namun saya katakn padany bhw ada menteri dan pemuda umno membantah pengharaman vape. Jika ianya isu politik, mengapa mereka ini membantah dan kabinet berjaya mengelakkan pengharaman vape.

✔ Hingga kini dia tak menjawab.

2. Melihat beliau tersalah langkah, beliau cuma katakn isu ini hanya melibatkan kenyataan Tuanku Sultan Johor. Saya faham jika beliau mahu kaitkan dgn kerajaan sebab conflict of interest (cukai). Tapi apa faedah yg tuanku perolehi kepada pengharaman vape?

✔ Hingga kini dia tak menjawab

3. Beliau kelihatan cuba mengalih perbincangan ke arah kajian PHE. Adalah satu kesilapan besar apabila berhujah ttg kajian dgn saya. Malah saya siap bagi warning usah berhujah guna saintific study, kelak anda kelihatan lebih jahil.

4. Segala percubaan beliau tampak tak berhasil. Kini beliau berbalik hujah asal bahawa kerajaan tidak konsisten dalam memerangi rokok dan vape. Jika vape di haramkan, kenapa rokok tidak?

a. Dia tak faham isu walaupun dah di jelaskan berkali2. Sejak bila kerajaan haramkan vape? Kerajaan cuma haramkan penjualan cecair nikotin secara terbuka. Sama seperti rokok, kerajaan kawal penjualan rokok. Di mana yg tidak konsisten?

5. Banyak persoalan saya beliau gagal menjawab. Hanya berpaksi kepada istilah "inconsistent".

...

#‎Kesimpulan


Payah berbicara dgn golongan Ruwaibidhah bila cakap pasal kemaslahatan perubatan sedangkan diri sendiri SPM hanyalah sastera.

Post a Comment

0 Comments