HALANGAN KEPADA 'SIX PARTY TALKS'


Artikel terdahulu : Six Party Talks - Matlamat Pihak Yang Terlibat

HALANGAN KEPADA‘SIX PARTY TALKS’

a) Rejim Korea Utara tidak dapat diramalkan

Amerika Syarikat mendapati Korea Utara menjadi tidak menentu dalam rundingan dan tindakannya. "Mereka tahu bahawa kita mempunyai masa yang sukar untuk mencari apa sebenarnya yang mendorong mereka," menurut Christopher Hill, bekas ketua utusan Washington untuk rundingan.

b) Pendekatan yang berbeza oleh kerajaan ‘Six Party Talks’

Menurut Snyder dari CFR, ‘Six Party Talks’ dan usaha serantau yang lain sebelum ini gagal kerana negara-negara yang mengambil bahagian meletakkan keutamaan dan kebimbangan mereka sendiri secara langsung melebihi keperluan kolektif untuk menghentikan program nuklear Korea Utara. Walaupun Jepun dan Amerika Syarikat secara konsisten telah menolak untuk mengenakan sekatan yang kuat, namun China, Korea Selatan, dan Rusia telah menetapkan untuk mengenakan tindakan yang kurang ketat berdasarkan kebimbangan bahawa kejatuhan rejim secara tiba-tiba akan mencetuskan masalah pelarian dalam kuantiti yang besar. Provokasi terkini daripada Pyonyang baru-baru ini telah melampaui batas, namun China, Korea Selatan, dan Rusia berpegang kepada sekatan PBB pada Mac 2013. Pendekatan Korea Utara sendiri mempamerkan keterbukaan terhadap dialog berasingan dengan Amerika Syarikat dan Jepun, tetapi tidak dengan Seoul. Menurut Snyder, Korea Utara mungkin berminat untuk bergerak ke hadapan dengan Amerika Syarikat dan / atau Jepun walaupun ketegangan antara Korea tidak ditangani.

c) Rintangan Amerika Syarikat  untuk rundingan dua hala

Sepanjang pentadbiran Bush, Washington menentang dialog secara langsung dengan Pyongyang agar sebarang kompromi dengan Korea Utara akan dirangka dan dilihat sebagai keputusan dua hala. Namun, Korea Utara berulang kali menuntut dialog sebagai syarat untuk menghentikan program nuklearnya. Pada bulan Jun 2007, bekas duta Hill dari Amerika Syarikat telah membuat lawatan secara mengejut ke Pyongyang untuk menambah baik perjanjian Februari, Namun lawatan tersebut telah menandakan perubahan arah dalam pendirian Amerika Syarikat. Kedua-dua negara tersebut telah mengadakan perbincangan dua hala sebanyak beberapa kali. Terdapat laporan yang menyatakan bahawa seorang pegawai pentadbiran Obama telah membuat lawatan rahsia ke Korea Utara pada April dan Ogos 2012 namun gagal dalam cubaannya untuk melibatkan kepimpinan baru dan menjadikan dasar luarnya lebih sederhana.

d) Menyelesaikan teka-teki dalam polisi

‘Six Party Talks’ telah menunjukkan kemajuan yang sedikit dalam menyingkirkan senjata nuklear Korea Utara, dan beberapa pakar telah berpendapat dan berfikir bahawa negara ini telah ditentukan dan berazam untuk untuk diiktiraf sebagai negara senjata nuklear. Pada tahun 2012, kepimpinan Korea Utara telah memasukkan mukadimah baru kepada perlembagaannya yang menggambarkan negara ini sebagai “sebuah negara nuklear dan negara ketenteraan yang kuat yang waja”. Henry A. Kissinger, bekas setiausaha negara Amerika Syarikat, menulis dalam Washington Post pada bulan Jun 2009 dengan menyatakan bahawa"isu diplomasi telah menjadi sama ada matlamat yang perlu untuk menguruskan senjata nuklear Korea Utara atau untuk menghapuskannya." Beliau berhujah bahawa mana-mana dasar yang tidak menghapuskan keupayaan nuklear tentera Utara "berkuat kuasa untuk patuh dalam penerusannya."

Pakar mengatakan bahawa saluran diplomatik pentadbiran Obama untuk berdialog dengan cepat, tergendala dengan keluarnya Pyongyang dari ‘Six Party Talks’ pada tahun 2009. Dalam keterangan di hadapan Dewan Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Negeri pada bulan April 2012, Snyder dari CFR berkata bahawa "Amerika Syarikat perlu melipatgandakan usahanya untuk membentuk persekitaran strategik Korea Utara dan bukannya mencuba untuk mengenal pasti kombinasi yang betul antara ‘lobak dan kayu’ yang akan digunakan dalam rundingan dengan Pyongyang. " Walau bagaimanapun, sesetengah pakar mengatakan bahawa walaupun pendekatan pelbagai hala boleh menjadi pilihan yang terbaik, ia telah membuahkan hasil yang sedikit. Charles Pritchard, bekas duta dan wakil khas untuk rundingan dengan Korea Utara 2001-2003, menulis bahawa "ia adalah satu pendekatan dua hala antara Amerika Syarikat dan Korea Utara yang telah terbaik, yang telah menghasilkan keputusan yang paling banyak dalam tempoh yang masa yang singkat.”

Walau bagaimanapun, pada akhirnya, beberapa penganalisis percaya bahawa Korea Utara mempunyai niat untuk menyerahkan program nuklearnya, dan mereka berhujah bahawa Pyongyang membuat konsesi untuk mendapatkan bantuan yang diperlukan untuk terus hidup. Penganalisis lain pula mengatakan bahawa dunia telah "kehabisan idea" mengenai cara untuk melucutkan senjata Korea Utara, dan harapan Barat kini bergantung kepada China untuk mengekang sekutunya. Menurut Max Fisher dalam Atlantik pada Februari 2012, “kini kita tahu, Korea Utara mungkin tidak pernah benar-benar dan sepenuhnya melucutkan senjatanya dari kerelaannya sendiri," Walaupun menemui jalan buntu, sesetengah pihak melihat  kerjasama antara Amerika Syarikat dan China dalam penggubalan sekatan PBB baru-baru ini sebagai satu usaha yang boleh mendatangkan hasil.

Post a Comment

0 Comments