SEJARAH RAMPASAN KUASA DI QATAR

Oleh : Jebat

Rampasan kuasa biasa berlaku di Qatar. Bekas Emir Qatar yang terdahulu, Hamad bin Khalifa Al Thani pernah melakukan rampasan kuasa berdarah atas pemerintahan bapanya, Khalifa bin Hamad Al Thani tatkala bapanya bercuti di Switzerland pada tahun 1995. Antara sebab Hamad merampas kuasa bapanya pada 1995 adalah disebabkan wujud ura-ura ayahandanya mahu mengangkat sepupunya sebagai Emir baru Qatar pada masa akan datang.

Sebelum itu, pada tahun 1972, datuk kepada emir yang ada pada hari ini juga pernah melakukan rampasan kuasa ke atas pemerintahan sepupunya, Ahmad bin Ali Al Thani.

Inilah sejarah ringkas pemerintahan Qatar yang tidak pernah sepi dari rampasan kuasa dan pemberontakkan. Dan pemberontakkan inilah yang cuba dieksport ke negara-negara jiran dan negara arab yang lain. Libya adalah contoh paling ketara.













p/s : Musim haji dah makin menjelang. Namun kami masih belum nampak sebarang bukti dari pendebat belaan Qatar Foundation yang mendakwa pada bulan Ramadan yang lalu bahawa jemaah Umrah Qatar dihalang memasuki masjidil haram oleh pihak berkuasa Arab Saudi. Takkan 1 gambar pun tak boleh nak publish baiiiii?

Post a Comment

0 Comments