RUKUN ISLAM DAN KERAJAAN YANG ZALIM

Oleh : Jebat

Rukun Islam 5 perkara.

1. Mengucap 2 kalimah syahadah
2. Solat 5 Waktu
3. Puasa di bulan Ramadan 
4. Zakat (pada yang mampu)
5. Haji (pada yang mampu).

Adakah kerajaan yang korang tuduh "zalim" pada hari ini larang dari korang buat kelima-lima rukun Islam ni?

Korang kata kerajaan Zalim, walhal korang zalim dengan meninggalkan solat, korang buat-buat tak nampak. Korang tinggalkan solat 5 waktu walaupun dah diberikan masa untuk menunaikannya.

Syahadah. Aku rasa kerajaan kat Malaysia ni tak pernah nak halang sesiapun mengucapkan syahadah. Korang boleh angkat syahadah kat mana-mana tempat di Malaysia kecuali di tempat-tempat yang dilarang seperti di tandas, tempat-tempat yang memerlukan tahap kesenyapan yang maksimum misalnya di perpustakaan dan dewan peperiksaan. Jika korang memekak di dewan peperiksaan, perpustakaan atau semisal dengannya, korang boleh dihalau oleh pihak keselamatan kerana menganggu ketenteraman awam (bukan disebabkan korang bersyahadah).

Puasa di bulan Ramadan. Ramai yang culas dari berpuasa. Sanggup beli makanan dengan beg plastik hitam dan makan di tempat yang tersembunyi dari melaksanakan rukun Islam ke 3 itu. Sedangkan di pihak kerajaan, ada undang-undang yang boleh mendakwa dan mendenda mana-mana umat Islam yang tidak berpuasa tanpa alasan yang munasabah.

Zakat. Berapa banyak kaunter zakat diwujudkan. Urusan pembayaran zakat dipermudahkan. Tu pun masih culas nak bayar zakat. Walaupun kereta dah menjalar dan Handphone lebih mahal dari yuran pengajian di Universiti awam.

Haji. Separuh daripada kos pengendalian Haji telah ditanggung kerajaan per-kepala. Namun masih tidak berusaha nak simpan wang untuk kesana. Alasan selalu kita dengar nama tak naik. Dan bila nama dah naik, duit pulak tak cukup. Alasan sebab hidup kesempitan. Peliknya disebalik 'kesempitan' tu, rumah masih mempunyai siaran berbayar 'astro' dan mulut masih terus dipam dengan rokok.

Akhir kalam :

Tengok kezaliman kat diri korang sebelum nak tuduh pihak lain zalim pada korang.

Post a Comment

0 Comments