POLITIK

[POLITIK][bleft]

ANTARABANGSA

[YAHUDI][bsummary]

EBOOK PERCUMA

[EBOOK][twocolumns]

SIFAT RENDAH DIRI UMAR R.A


Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas R.A, dia berkata : Al-Abbas memiliki sebuah saluran air yang melewati tanah milik Umar. Pada suatu suatu hari Jumaat, Umar mengenakan pakaiannya. Sedangkan di sisi yang lain, dua ayam milik Al Abbas disembelih. Ketika saluran air tersebut penuh, maka dituangkanlah air yang telah bercampur dengan darah kedua ayam tersebut. Ternyata cairan itu mengenai pakaian Umar, maka Umar R.A memerintahkan agar pakaiannya itu dilepaskan. Dia pun kembali pulang kemudian melemparkan pakaiannya dan mengenakan pakaian yang lain. Setelah itu dia datang untuk mengimami orang-orang melakukan solat Jumaat. Lalu dia didatangi oleh Al-Abbas yang ketika itu berkata, "Demi ALLAH, sesungguhnya ada tempat yang biasa dipergunakan Rasulullah ﷺ untuk meletakkan (sesuatu)."

Maka Umar berkata kepada Al-Abbas, "Aku bersumpah dengan nama ALLAH di hadapanmu, kamu panjat sahaja punggungku sehingga kamu boleh meletakkannya di tempat yang biasa dipergunakan Rasulullah ﷺ (meletakkan sesuatu)." Maka Al-Abbas melakukan hal itu. (HR Ahmad, 1/210)

Sumber : Shifatush Shafwah (Kisah-Kisah Orang Pilihan), Jilid 1, karya Imam Ibnu Al Jauzi.

POST A COMMENT


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.