ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Monday, 7 January 2013

KERETA DAN KONSEP SYUKUR.

Oleh : MyZA

Isu harga kereta mahal bak kata Rafizi Ramli. Persoalan yang perlu difikirkan : 

1. Tak bersyukur kah dengan kereta yang dok pakai la ni. Dah beli kereta lebih 25 tahun pun masih menyoal ganjaran Allah

2. Aik, nak pakai kereta lagi canggih dari yang ada la sebab tu minta harga kereta murah. Adakah sifat riak dah ada atau nak keselesaan. 25 tahun punya beli kereta tukaq kereta tak selesa lagi ka? Tak bersyukur kah dengan apa yang Allah bagi? Dulu Pak naik gerek cabok, la ni dapat Myvi pun tak syukur. Dulu jamban angkut, la ni jamban pam - bersyukurla sikit. jangan dok pandang ataih, tengok bawah sama..

3. Kita mau kereta murah macam England , America dan Australia. Sebenaqnya kita buta mata di tipu. Insurance di sana lebih kurang 70% dari harga kereta dan di bayar setiap tahun. Contohnya MAZDA 3 harga RM45 ribu. Insurance setahun RM30 ribu x 5 tahun = RM150 ribu Brother.... Cuba buka mata mahai ka murah berbanding dengan Malaysia.



4. Nak kereta murah sebab tak puaih bawa kereta yang dok ada la - Myvi/Proton/Nissan ka atau lain lain lagi. Kita lupa Pak kita dulu naik gerek kayoh berbatu, kita tumpang pelantaq besaq di belakang...Tu pun jangan tak mau Myvi, nak FERRARI Beb, awat boleh bawa terbang? Tol pun tak mau bayaq, mana nak terbang Chet!

5. Ish ish Ish, kalau lah harga kereta murah, duit kita sep banyak, ada dak kita pikiaq boleh zakat banyak lagi atau infaq lebih lagi. Hehehe yang tu lain, sebab mau pakai Ferarri dulu beb..

Ini lah kita tak lepaih dari nafsu dan tak pernah bersyukur dengan pemberian Allah. Bulan Baik ni - elok lah kita sama sama berdoa supaya kita di jadikan hambanya yang selalu bersyukur dan di jauhi sifat riak dan bongkak..

1 comment:

  1. turunkan harga kereta tp jgn lupa turunkan sekali cukai pintu dan cukai tanah kt selangor tu. jgn asyik desak org lain turun harga, awak tak pulak reti nk turunkan harga apa yg awak janji dlm manifesto pru12 dulu. hamsap la awak kalau mcm tu...

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute