ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Sunday, 22 September 2013

[SIRI PERANGI SYIAH] KEYAKINAN DAN KEUTAMAAN HARI ASSYURA (10 MUHARRAM) MENURUT PENGANUT SYIAH.

Oleh : Keris Research Institute for Syiah Ideology (KERiS) 

Sesungguhnya Rafidhah mengadakan perayaan, sambutan dan aksi ratapan menangis tak tentu pasal, demonstrasi di lapangan-lapangan umum pada setiap 10 Muharram. Mereka memakai pakaian hitam tanda berkabung dan berduka dalam 'insiden' pembunuhan Hussein. Malah mereka menganggap bahawa perbuatan itu termasuk dari sebaik-baik perbuatan untuk mendekatkan diri mereka kepada Allah. Maka mereka memukul-mukul pipi ,dada dan punggung mereka dengan tangan mereka. Mereka merobek-robek baju sambil menangis dan berteriak-teriak bagai orang gila lalu menyeru : wahai Hussein, wahai Hussein. Ini dapat diperhatikan lebih-lebih lagi pada hari ke sepuluh setiap bulan Muharram. Bahkan kumpulan 'gila' ini sanggup memukul diri mereka sendiri dengan rantai besi dan pedang. Ini dapat dilihat di negera-negera yang dihuni oleh Rafidhah seperti Iran. 

Para ulama Syiah telah mendorong penganut Syiah untuk melakukan hal-hal yang bodoh ini dimana hal itu menjadi bahan ketawa semua umat. Salah seorang dari pembesar mereka iaitu Muhammad Hasan Alu Kasyif al Ghatha, telah ditanya tentang apa yang dilakukan oleh pengikut golongannya seperti memukul dan menampar wajah dan sebagainaya,  dia berkata : sesungguhnya ini termasuk dari mengagungkan syiar-syiar Allah :[1] 


وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ

"Dan siapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati". (Al hajj: 32) 

----------------------------------------

Rujukan

[1] Perbuatan yang bodoh dan lucu ini dilakukan mereka setiap tahun. Dan ketahuilah sesungguhnya Nabi telah melarang di dalam hadis yang sahih yang dikeluarkan oleh Muslim no : 103, melarang menampar wajah (pipi) dan merobek baju..., akan tetapi orang Rafidhah [semoga Allah memalukan mereka] membuang hadis ini jauh-jauh, kerana mereka ini adalah firqah (golongan) yang paling pendusta terhadap Rasulullah.

1 comment:

  1. Sbgmn ajaran ajaran sesat lain, amalan amalan karut mrk spt ini sering dijanji dgn penebusan dosa dan syurga, sedang Rasullullah saw tidak mengaku umat bg amalan sedemikian.
    Logiknya jika mrk beriman dgn Hari Akhir, Saidina Husin r.a. yg teraniaya dan dizalimi serta Syahid di Karbala adalah antara manusia termulia di zamannya dan ditambah dgn kesyahidannya tentunya mendpt kedudukan yg tinggi di Hari Akhir, mk tidak ada sebabnya utk bersedih kerananya. Bahkan yg patut dikasihani adalah org org yg menganiayai beliau r.a.

    ReplyDelete

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2017 PM Institute