FITNAH SI KHATIB

[Gambar Sekadar Hiasan]

Dari Hudzaifah Al Yaman Rahimahullah; "Sesungguhnya fitnah itu akan dikuatkan dengan tiga hal. dengan seorang ilmuan yang menguasai pelbagai disiplin ilmu, dimana orang yang menentangnya pasti akan dihalangi dengan pedang, dengan khatib yang selalu menyeru kepada fitnah itu, dan dengan seorang tokoh pemimpin. Adapun seorang yang cerdas dan khatib, keduanya boleh terkenal kerana kemuliaan dan arahan-arahannya, manakala seorang tokoh pemimpin, maka fitnah itu menjadi ujian baginya. (Dengan bekalan ilmu yang ada padanya mungkin dia akan sedar ketika awal fitnah itu muncul, atau mungkin di pertengahan atau di akhirnya, namun boleh juga dia terseret, hingga dia sesat dan menyesatkan orang-orang di sekelilingnya.)*


Penjelasan Atsar

Di dalam atsar ini terdapat peringatan kepada para khatib yang menggunakan khutbahnya untuk menyalakan api fitnah, atau menyeru kepadanya, di antara mereka adalah para khatib dari kelompok-kelompok tertentu, yang mana mereka-mereka ini mengembar-gemburkan agar kita menentang pemerintah, atau memprovokasi para pemuda Islam dengan membicarakan isu-isu pemerintahan dan politik, bukannya mengarahkan mereka kepada ilmu dan memberikan motivasi kepada mereka untuk itu. Kerana yang lebih utama adalah dalam memahamkan manusia agar mereka faham dengan agama mereka, memperingatkan mereka dari syirik dan bid'ah yang bertebaran pada umat ini. Wallahualam.

*Oleh Ahmad di dalam az-Zuhud (2/136 - cetakan an-Nahdhah), Ibnu Abi Syaibah dalam Mushnaf (15/17-18- Cetakan al-Hind), atau (7/450/37124 - cetakan al-Ilmiyyah), Nu'aim bin Hammad dalam al-Fitan (No.352), Abu Nu'aim daam Hilayatul Auliya (1/274), dan Abu Amr ad-Dani di dalam sunan al-Waridah fil fitan (no.28)

Dari jalan al-'A'masy, dari Zaid bin Wahab, dari Hudzaifah dengan berikutnya.

#PenaSahabat
#AkalBudiSahabat
FITNAH SI KHATIB FITNAH SI KHATIB Reviewed by pena minang on October 06, 2018 Rating: 5

No comments:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

Powered by Blogger.