MACAM-MACAM HAK

Hak itu ada dua macam, hak ALLAH dan hak hamba ALLAH. Hak ALLAH adalah : hendaklah engkau menyembah-NYA dan tidak menyekutukan-NYA dengan segala sesuatu. Sedangkan hak hamba pula ada macam : khusus dan umum. Hak khusus adalah seperti kebajikan setiap orang kepada kedua orang tuanya, hak isteri atau tetangga. Ini semua merupakan bahagian dari cabang-cabang agama. Sedangkan hak umum, maka manusia itu ada dua macam : pemimpin dan rakyat. Hak pemimpin adalah menasihati mereka. Hak rakyat adalah selalu berjamaah (bersatu). [Al-Fatawa, 1:18] #PenaUlama #Tazkirah
MACAM-MACAM HAK MACAM-MACAM HAK Reviewed by pena minang on October 12, 2018 Rating: 5

No comments:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

Powered by Blogger.