ONANI MEMBATALKAN PUASA

Oleh : Ustaz Ammi Nur Baits

Bismillah was salatu was salamu ‘ala rasulillah, amma ba’du,

Apakah Onani Membatalkan Puasa?

Pertama, terlebih dahulu kita perlu memahami bahawa onani hukumnya HARAM. Baik ianya dilakukan di bulan Ramadan mahupun di luar bulan Ramadan. Firman Allah;


وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ. إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ. فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -Kecuali kepada isterinya atau kepada hambanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela; Kemudian sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
[Surah Al-Ma`ārij : 29-31]

Diantara sifat orang beriman ialah mereka yang menjaga kemaluan. Mereka tidak mennyalurkan syahwatnya kecuali kepada isteri atau hamba sahayanya. Allah nyatakan, perbuatan semacam ini tidak tercela. Kemudian Allah tegaskan, bahawa orang yang menyalurkan syahwatnya selain kepada isteri dan hamba sahayanya maka dia melampaui batas. Melampaui batas dengan melanggar apa yang Allah larang. Onani termasuk bentuk menyalurkan syahwat kepada selain isteri atau hamba. (Semak Tafsir As-Sa’di, hlm. 547).

Kedua, tentang hukum onani ketika berpuasa

Jumhur ulama dari mazhab Hanafiyah, Malikiyah, Syafiiyah, dan Hambali, serta yang lainnya, menegaskan bahawa mengeluarkan mani secara sengaja tanpa hubungan badan adalah membatalkan puasa, baik dengan cara onani mahupun dengan cara lain.

Dalil masalah ini adalah hadis qudsi dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, Rasulullah  ﷺ bersabda,


يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: الصَّوْمُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ، يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَأَكْلَهُ وَشُرْبَهُ مِنْ أَجْلِي

Allah berfirman, “Puasa itu milik-Ku, Aku sendiri yang akan membalasnya. Orang yang puasa meninggalkan syahwatnya, makan-minumnya kerana-Ku.” (HR. Bukhari 7492, Muslim 1151 dan yang lainnya).

Allah menyebutkan secara berturutan sifat orang yang puasa adalah meninggalkan makan, minum, dan syahwat. Sehingga siapa yang meninggalkan salah satunya, tidak lagi disebut berpuasa, atau puasanya terbatal.

Dr. Khalid Al-Muslih pernah menjelaskan berkenaan hadis qudsi dari Abu Hurairah di atas. Beliau menyatakan,


أن من تعمد إنزال المني بالاستمناء أو المباشرة لم يدع شهوته وقصر ذلك على الجماع فقط فيه نظر ظاهر للمتأمل

“Orang yang sengaja mengeluarkan mani dengan onani atau bercumbu, bererti dia tidak meninggalkan syahwatnya. Pendapat sebahagian ulama bahawa hadis ini hanya berlaku untuk jimak adalah pendapat yang jelas tidak kuat bagi orang yang merenungkannya (membuat penelitian dengan teliti).

[sumber: http://ar.islamway.net/fatwa/33607?ref=s-rel]

Keterangan Para Ulama

Imam Ar-Rafii – salah satu ulama besar Syafiiyah mengatakan,


المنى إن خرج بالاستمناء افطر لان الايلاج من غير انزال مبطل فالانزال بنوع شهوة اولي أن يكون مفطرا

Mani yang dikeluarkan dengan onani, membatalkan puasa. Ini kerana jika hubungan intim tanpa keluar air mani statusnya membatalkan puasa, maka onani bagi mencapai syahwat ke puncak lebih layak untuk membatalkan puasa. (Syarh Al-Wajiz Ar-Rafii, 6/396).

Syeikh Ibn Baz mengatakan pendapat yang sama,


على من استمنى في رمضان أن يقضي اليوم، عليه أن يتوب إلى الله وأن يقضي ذلك اليوم؛ لأنه أفطر فيه بهذا الاستمناء، يعني صار في حكم المفطرين وإن لم يأكل ويشرب لكنه صار في حكم المفطرين فعليه القضاء

Orang yang melakukan onani ketika Ramadhan, dia wajib mengqadhakan puasanya. Dia harus bertaubat kepada Allah dan mengqadhakan puasanya. Kerana pada hari itu dia telah membatalkan puasa dengan melakukan onani. Ertinya, status dia sama denga orang yang tidak puasa, meskipun dia tidak makan, tidak minum. Namun statusnya sama dengan orang yang tidak puasa, dan dia wajib qadha.

[sumber: http://binbaz.org.sa/mat/19859]

Allahu a’lam

Post a Comment

0 Comments