SIX PARTY TALK - MATLAMAT PIHAK YANG TERLIBAT


Bersambung dari Artikel terdahulu : Six Party Talk - Suatu Pengenalan

MATLAMAT PIHAK YANG TERLIBAT

a) Amerika Syarikat

Bagi Washington,  ‘Six Party Talks’ berfungsi sebagai platform pengantaraan pelbagai hala bagi program nuklear Korea Utara. Amerika Syarikat masih bimbang akan program nuklear Pyongyang dan kemungkinan berlaku penjualan bahan-bahan dan teknologi nuklear ke negeri-negeri bermusuhan dan kumpulan pengganas. Sebagai sebahagian daripada mana-mana perjanjian, Washington mahu negara-negara berkecuali untuk mengizinkan lawatan dari pemantau IAEA.

b) Korea Utara

Rejim ini berharap untuk mendapatkan ikrar keselamatan tidak aggresif  dari Amerika Syarikat,  yang telah menghantar 28,500 tentera di Korea Selatan dan mengekalkan kewujudan cawangan berat tentera laut di Pasifik Pyongyang juga mahu hubungan normal dengan Washington dan akses kepada bantuan ekonomi dari negara-negara‘Six Party Talks’.

c) Korea Selatan

Terperangkap dalam konflik yang tidak dapat diselesaikan dengan Korea Utara, matlamat utama Seoul ialah penyingkiran senjata nuklear dan penyatuan semula Semenanjung Korea. Korea Selatan juga ingin meliberalisasikan kelemahan ekonomi Korea Utara melalui penglibatan kewangan yang lebih di mana ia bertujuan untuk mengurangkan kos potensi penyatuan semula Korea pada masa hadapan.

d) China

Beijing berfungsi sebagai sekutu lama dan rakan dagangan utama Pyongyang dan telah menggunakan pengaruhnya untuk membawa Korea Utara ke meja rundingan. Walaupun situasi ini telah meningkatkan hubungannya dengan Washington, Beijing juga takut akan kehadiran pelarian secara mendadak di sempadannya. Oleh sebab itu, Beijing telah menyediakan Korea Utara bantuan makanan dan tenaga. China akhirnya bersetuju untuk menaja sekatan PBB bersama Amerika Syarikat pada bulan Mac 2013 dan sejak itu telah meningkatkan retorik untuk menyambung semula rundingan.

e) Rusia

Kedudukan Moscow di meja rundingan membolehkannya  mengukuhkan pengaruhnya di Timur Laut Asia. Walaupun secara tradisinya Rusia telah menyertai China dalam memberi amaran terhadap sekatan yang keras, namun provokasi Korea Utara yang terbaru telah mendorongnya untuk memberi kutukan terhadap rejim berkenaan. Rusia akhirnya menyokong sekatan PBB yang telah diperbaharui terhadap Pyongyang ke atas ujian nuklear ketiganya, dan ia secara konsisten telah menyatakan kebimbangannya mengenai kegiatan Korea Utara.

f) Jepun

Tokyo bimbang bahawa ujian peluru berpandu Korea Utara berpotensi untuk mencapai Jepun. Tetapi ia juga melihat ‘Six Party Talks’ sebagai forum untuk berunding bagi mencari resolusi berkenaan penculikan warga Jepun oleh perisik Korea Utara pada tahun 1970-an dan 1980-an. Isu itu kekal sebagai titik pemecah dalam hubungan AS-Jepun kerana Tokyo tidak mahu Washington mengeluarkan Korea Utara daripada senarai ‘State Sponsors of Terrorism’ sehingga isu itu diselesaikan.

Post a Comment

0 Comments