ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Thursday, 30 January 2014

SARJAN HASSAN PERLI @AzminAli #PRKKAJANG #PRKjubor

Rujuk : http://www.malaysiakini.com/news/253073
Sendaloka Kajang Berlipat

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Pakatan bermaksud satu muafakat
Tapi bertindak sendirian melulu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Sesuka hati melepaskan mandat
Semata melempias agenda tertentu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Pedulikan susah dan perit rakyat
Yang penting tertunai kehendak nafsu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Jangan serabutkan rakan dan rakyat
Kerana berbalah sesama puakmu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Kalau pun sudah berasa kuat
Janganlah sampai rakyat jemu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Membazir tenaga dan harta rakyat
Ketika kos hidup perit membelenggu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Andai berkawan tak reti hormat
Jangan ditagih jentera membantu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Bertindak sendiri sebelum mesyuarat
Tanggung sendiri padan mukamu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Hajat nak jadi PM tak dapat
Baik gomol pulun MB dulu

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang kami mengkuang layu
Berjuang kalau tak peduli akhirat
Ikut hati mati, ikut nafsu lesu

Cetusan rasa ;
Mohamad Hazmi Dibok
Ahli Pas 
Kawasan Paya Besar
Read more ...

KENAPA GERAKAN MISIONARI KRISTIAN LEBIH PROAKTIF BERBANDING DAKWAH ISLAMIYYAH DI MALAYSIA?

Oleh : Rafi Awang Kecik

Assalamualaikum

Mengapakah di Malaysia agama Kristian berkembang dan agama Islam tidak ? KERANA ;

1) Orang Islam menjual / memperdagangkan agamanya. Air jampi di jual, Jus Tok Guru kononnya telah di jampi, Minyak ubat urut Anugerah kononnya di bacakan ayat suci 30 juzuk di jual dengan harga mahal. Agama Kristian tak jual malahan produknya di beri PERCUMA

2) Ustaz ustaz mengajar agama demand / meminta bayaran tinggi. Mubaligh Kristian berdakwah secara percuma. Sehingga jauh ke pendalaman. Malahan menanggung sendiri makan minum dan tempat tinggalnya.

3) Jabatan Agama Islam sibuk nak tangkap khalwat , orang pergi karaoke dan bernikah di Siam. Agama Kristian sibuk membantu org dalam kesusahan (janda miskin, mangsa tanah runtuh)

4) Gereja boleh dimasuki pada bila bila masa. Tetapi masjid di kunci. (Tak bagi orang masuk tidur kononnya)

5) Imam solat kerana waktu kerjanya (di bayar gaji). Paderi sukarela

6) Air zam zam di jual mahal. Tapi Kristian memberi Holly Water secara percuma

7) Jabatan Agama Islam sibuk menghukum dan menakutkan orang. Tapi Kristian sibuk berdakwah

8) Ustaz-ustaz sibuk menjual tanah suci. Membawa orang ke Mekah. Umrah. Harganya mahal. Bermotifkan keuntungan melampau. Paderi sibuk menaja orang-orang susah, membaiki rumah dan memberikan barang dapur.

9) Pegawai-pegawai jabatan agama Islam , jabatan zakat sibuk promosi nak naik gred bergaji besar. Bajet "pengurusan" lebih besar di bandingkan agihan kepada golongan asnaf. Paderi sibuk membuat kebajikan tak kira gred gaji mereka naik atau tidak.

10) Ustaz-ustaz sibuk menjadi Tok Bomoh boleh mengubati seribu macam penyakit. Paderi sibuk membina hospital

RENUNGKANLAH......

Wallahualam
Read more ...

WAJAH TERBARU NURUL IZZAH SELEPAS KES TUNTUTAN PENCERAIANNYA TERBONGKAR

[Gambar Hiasan]
Oleh : AJ
Foto : Ehsan Minaq Jinggo

Muram dan tidak ceria. Itu sahaja yang boleh aku katakan bila melihat gambar terbaru anak perempuan sulung kepada Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Ketika bapanya diumumkan sebagai calon dalam kerusi DUN Kajang, beliau tidak kelihatan dalam majlis tersebut. Mungkin masih sibuk mencari kata sepakat dengan suaminya, Raja Ahmad Shahrir Iskandar Raja Salim. Apa-apa pun, kami doakan agar Nurul Izzah kembali ceria dan menarik semula tuntutan fasakhnya.
Bacaan lanjut :

http://akakdisebalikpintu.blogspot.com/2014/01/suami-luah-perasaannurul-izzah-bakal.html
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/nurul-izzah-dikatakan-tuntut-fasakh-daripada-suami
Read more ...

Wednesday, 29 January 2014

BANGLA MANA PULA YANG AKAN JADI SASARAN ANWAR DALAM PILIHANRAYA KECIL DUN KAJANG INI?

Oleh : AJ

Aku nak tunggu apa pula kelentong Anwar dalam PRK Kajang ni. Dalam PRU13 yang lalu, dia tuduh BN bawak masuk 40,500 orang Bangla ke Malaysia. Siap buat road tour seluruh Malaysia, kelentong kononnya pilihanraya Malaysia dah diliwat. Kali ini apa pula kencingnya? Aku rasa Anwar tak akan pilih Bangla, sebab Bangla dah tak best. Aku rasa dia akan buat cerita macam kat bawah ni :
Keh...Keh...Keh....Tapi apa-apa pun MACAI Anwar akan percaya bulat-bulat cakap Al-Jub ni. Sebabnya mudah.... Dah biasa telan kencing Anwar.
Read more ...

SEBAB @anwaribrahim PILIH KAJANG #PrkKajang #PKRKacauBilau #PRKjubor

Oleh : AJ

Setelah fikir punya fikir. Inilah barangkali mengapa Anwar lebih berminat memilih Kajang berbanding Batang Berjuntai.
Read more ...

AZMIN ALI GUNA ISU MORAL UNTUK JATUHKAN NURUL IZZAH ANWAR @AzminAli @n_izzah @anwaribrahim

Oleh : Beruang Biru 

Pergolakan di dalam PKR menjelang pemilihan beberapa bulan lagi bakal menyaksikan paling sengit dalam sejarah parti itu.

Kumpulan Azmin Ali yang marah kepada Khalid Ibrahim kerana memecat bos mereka dari PKNS akan menggunakan kesempatan itu untuk memastikan grup yang bersekutu dengan menteri besar itu akan ditamatkan riwayat politik mereka.

Tekanan ke atas untuk meletak jawatan sebagai menteri besar dari kalangan pemimpin pusat PKR semakin kiat kedengaran.
Semua ini didalangi oleh Azmin yang sekian lama sudah menyimpan dendam terhadap Khalid yang menjadi batu penghalang kepada agenda politik beliau di Selangor.

Apatah lagi kmungkinan besar penaung Khalid, Dr Wan Azizah Ismail tidak akan mempertahankan jawatannya  sebagai presiden pada pemilihan parti akan datang bagi memberi laluan kepada suaminya, Anwar Ibrahim.

Tanpa perlindungan politik dari presiden parti, Khalid akan mudah terdedah dengan serangan dalaman yang lebih hebat bagi memaksa beliau mengundur.

Azmin pandai menggunakan isu pemecatannya sebagai anggota lembaga pengarah PKNS sebagai batu api untuk meniup api kemarahan penyokongnya.

Mungkin buat pada masa ini kelebihan adalah pada kumpulan Azmin menerajui gerakan menumbangkan Khalid.
Bagaimanapun Khalid juga tidak boleh dipandang kecil kemampuannya untuk mengharungi duri ranjau politik PKR sejak menjadi menteri besar pada 2008.

Berbagai usaha sebelum ini dilakukan untuk melemahkan kedudukan beliau namun Khalid mampu bertahan kerana populariti di kalangan rakyat walaupun dibenci oleh sesetengah pemimpin PKR Selangor khususnya tim Azmin.

Jika Khalid mendedahkan sebab musabab sebenar Azmin digugurkan dari PKNS ini akan menjadi liabiliti besar bagi timbalan presiden parti itu.

Ini kerana jika pemecatan beliau bersabit dengan elemen rasuah atau penyalahgunaan kuasa, ini akan menyulitkan usaha Azmin untuk meraih sokongan padu dari ahli parti.

PKR selama ini melaung-laungkan slogan rakyat, keadilan dan ketelusan bagi mendapat sokongan politik untuk berkuasa.

Jika ia tidak mengambil tindakan sekiranya benar Azmin terbabit dalam sebarang penyelewengan dalam PKNS, sudah tentu maruah dan integriti PKR akan terjejas teruk. 

Seperkara lagi yang igauan kepada Dr Wan Azizah sebelum beliau mengundur diri ialah perkembangan terbaru berhubung perkahwinan anaknya, Nurul Izzah yang baru-baru ini membuat permohonan fasakh terhadap suaminya.
Nurul sebagai naib presiden dilihat sebagai pemimpin muda yang mempunyai harapan cerah untuk menerajui parti suatu hari kelak.

Walaupun perceraian cuba ditutup sebagai masalah peribadi tetapi sebagai seorang ahli parlimen wanita dan juga pemimpin hirarki ketiga dalam parti.

Ini menyulitkan posisi Nurul terutamanya di kalangan ahli parti Melayu dan juga pengundi Melayu yang sensitif mengenai perkara sedemikian.

Bukan sahaja penting mempunyai moral yang tinggi tetapi juga perlu dilihat menjunjung nilai-nilai akhlak yang murni juga.

Masalah perceraian Nurul bukan berpunca tidak lagi sehaluan dengan suami tetapi alasan yang diberi di dalam permohonan fasakh ialah kehadiran pihak ketiga di dalam kehidupannya.

Ini tidak boleh diterima sama sekali kerana sebagai wanita Islam yang memakai tudung dan mempunyai suami dan dua orang anak, Nurul dilihat sebagai mempunyai satu model dan contoh keluarga bahagia.

Apabila Nurul sendiri mengaku bahawa beliau telah bermain kau tiga di belakang suaminya, bukan sahaja tindakan itu terlarang dari segi syariat agama, tetapi imej dan integriti beliau sebagai pemimpin muslimah juga turut hancur dan ranap.

Bak kata pepatah Inggeris, 'one man's loss is another man's gain'.

Inilah yang sedang dilakukan oleh kumpulan Azmin yang tidak menyenangi Nurul kerana beliau dan Khalid adalah kumpulan yang bersekutu dengan Dr Wan Azizah.

Perceraian Nurul dengan suaminya akan dijadikan isu untuk menjatuhkan beliau pada pemilihan akan datang.
Samada ini akan berjaya atau tidak bergantung kepada ahli-ahli akar umbi PKR.

Sekiranya mereka termakan dengan propaganda Azmin, kedudukan Nurul sebagai naib presiden akan terjejas.

Tetapi jika Nurul mendapat simpati dari perwakilan yang mengundi kelak, posisi beliau di dalam PKR adalah agak terjamin.
Read more ...

NEGARA ASING DALANG KEKACAUAN DI MALAYSIA?

Oleh : Beruang Biru

Malaysia sering dijadikan rujukan dan teladan oleh negara-negara Islam lain sebagai satu-satunya negara Islam yang berjaya. Pencapaian Malaysia dilihat sebagai sesuatu yang luarbiasa bukan sahaja kerana ia sebuah negara Islam tetapi kerana sifatnya yang majmuk. Di kala negara-negara Islam dan negara yang terlebih dahulu mencapai kemerdekaan terus bergelut untuk ‘bangun’, Malaysia telah pun berdiri teguh dan kukuh. 

Malang sekali, masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak mampu menghargai betapa bertuahnya mereka kerana dilahirkan di negara ini. Ramai yang menyangka bahawa keamanan dan kemakmuran itu berlaku secara semula jadi. Katanya, semua nikmat ini adalah kurniaan Allah SWT, tetapi di masa yang sama turut menafikan segala nikmat itu. Ramai juga yang tidak segan silu meraung kononnya, hidup sengsara, tertindas dan dizalimi oleh kerajaan. 

Oleh itu, mereka ini ingin sangat membuat perubahan ke arah yang lebih baik, katanya.  Maka, turunlah mereka ke jalanraya beberapa kali untuk membuat huru-hara bagi membina negara yang lebih baik. 

Namun, Allah SWT masih sayangkan Malaysia. Ternyata rakyat yang masih waras dan tahu bersyukur adalah jauh lebih ramai dari yang kufur nikmat itu. 

Lagipun, kebanyakan rakyat Malaysia sudah belajar dari apa yang berlaku di negara-negara yang telah ‘berjaya membuat perubahan’ seperti  Mesir, Libya, Iraq malah Thailand yang mana masih lagi belum menjadi lebih baik dari sebelumnya. 

Masa depan negara-negara tersebut terus kabur akibat tidak dapat memulihkan keyakinan pelabur dan pelancong. Rakyat juga tidak dapat menjalani kehidupan seperti biasa tanpa dihantui perasaan bimbang akan kehilangan segala-galanya akibat rusuhan yang tidak berkesudahan. Peluang pekerjaan begitu terhad dan perniagaan juga terjejas teruk sehingga sukar untuk dipulihkan kembali. Rakyat yang dahulunya hidup sederhana menjadi miskin dan yang miskin menjadi bertambah miskin. 

Alhamdulillah, pemikiran rasional rakyat Malaysia menjadikan negara kekal kukuh, walaupun usaha untuk melakukan huru-hara berterusan: 

Pada mulanya, masyarakat majoriti Melayu dilaga-lagakan sesama sendiri dengan cara memisahkan agama dari bangsa. 

Kemudian, isu perkauman dimainkan secara intensif sejak terhapusnya Akta Hasutan dan Akta ISA. Masyarakat Cina dan Melayu pula dilaga-lagakan dengan membangkitkan isu Hak Istimewa Melayu, menghina Azan, memperlekeh jabatan kerajaan yang diterajui Melayu, menderhaka kepada Sultan-sultan, menolak aspirasi negara serta menuntut kesaksamaan hak ke atas bahasa dan  pendidikan Cina. Dari situ juga, orang-orang Cina ditiupkan perasaan angkuh kononnya merekalah yang lebih berhak ke atas negara ini, sekali gus mengembalikan ‘nostalgia’ 13 Mei. 

Dan kini, usaha memecahbelahkan rakyat Malaysia ditingkatkan lagi dengan menimbulkan isu agama. Kedegilan pihak Kristian untuk menggunakan Kalimah Allah dan berpura-pura tidak memahami undang-undang hanyalah permulaan sebagai mencipta ‘alasan’.  Baru-baru ini pula, sehelai kain rentang merujuk kepada Tuhan Kristian sebagai ‘Allah’ bagi menimbulkan kemarahan umat Islam, diletakkan di sebuah gereja di Pulau Pinang. 

Kemuncaknya, Molotov Cocktail dilempar ke gereja yang terlibat bagi memperlihatkan tindakbalas ganas dari umat Islam. 

Pastinya, sesiapa sahaja yang melakukan semua ini amat berharap untuk menimbulkan huru-hara dan mencetuskan keganasan yang serupa seperti di Thailand atau Mesir. 

Persoalannya, siapakah yang melakukannya?  Dari reaksi rakyat Malaysia sendiri, sama ada dari pihak Melayu Islam atau Cina Kristian, kita percaya ini bukan angkara mana-mana pihak ini.   

Berdasarkan kronologi perpecahan masyarakat di Malaysia, kita pasti adanya satu perancangan rapi dan tersusun oleh pihak-pihak tertentu untuk mencetuskan keganasan di negara ini.   Modus operandi menghasut dan melaga-lagakan rakyat adalah sama sahaja seperti yang berlaku di Mesir, Libya, Thailand atau Iraq sebelum ‘perubahan’ berlaku. Seolah-olah terdapat sebuah manual khas bagi ‘operasi pertukaran rejim’ yang dirujuk oleh mereka.       

Sebagai rakyat yang celik maklumat, kebanyakan rakyat Malaysia mampu membaca perancangan pihak ini, sekali gus tidak mudah terpedaya untuk bertindak balas secara keterlaluan walau betapa marah dan tergurisnya hati akibat propaganda yang keterlaluan. 

Kebanyakan rakyat Malaysia faham bahawa keganasan dan huru-hara tidak membawa keuntungan kepada sesiapa melainkan kepada musuh negara. 

Tetapi, siapakah musuh yang cuba menghancurkan kita itu? Memandangkan musuh pada zaman ini tidak mudah dikenalpasti, maka sesiapa sahaja yang dapat mengaut keuntungan dari kejatuhan Malaysia wajar diletakkan dalam senarai yang disyaki.  

Lihatlah bagaimana rakyat Thailand terpedaya dengan permainan musuh mereka. Begitu juga rakyat Iraq, Mesir, Libya dan beberapa negara Arab lain. Sehingga kini, satu-satunya sebab kenapa rakyat Malaysia tidak terikut rentak mereka dan masih mampu berfikir secara waras ialah kerana kita tidak sanggup memperjudikan keselesaan hidup kita. 

Kesimpulannya, nikmat keselesaan yang dirasai di bawah pemerintahan hari ini adalah benar dan selagi rakyat hidup selesa, selagi itulah mereka tidak akan mudah terhasut untuk membuat huru-hara.
Read more ...

Tuesday, 28 January 2014

BILA NORDIN AHMAD MENGAMUK DI KAJANG KERANA @anwaribrahim

Oleh: Sebastian Phiu Abdullah

Apa Motif Anwar Ibrahim Mahu Bertanding di Kajang?

Seperti mana yang semua tahu, Anwar Ibrahim adalah Ahli Parlimen Permatang Pauh. Jika Anwar bertanding di Kajang menjadi ADUN seumpama menurunkan pangkatnya sendiri. Seolah-oleh dari CEO diturun pangkat menjadi Branch Manager.

Benar, dengan menjadi ADUN Anwar juga berpeluang menjadi Menteri Besar Selangor. Namun proses pengundian mesti berlaku untuk melantik Anwar menjadi Menteri Besar. Persoalannya adakah semua ADUN memihak kepada Anwar atau masih setia kepada Khalid Ibrahim?

Persoalan lain juga timbul, kenapa tidak mengarahkan balaci kesetiannya sahaja bertanding di Kajang seperti Rafizi Ramli atau Azmin Ali hatta Khalid Samad juga adalah balacinya walaupun dia di dalam parti PAS. Kan lebih mudah begitu. Balacinya pasti akan mengikut telunjuk Anwar no matter what. Ia sudah terbukti di dalam sejarah Malaysia! Balaci tahap dewa.

Jadi, Adakah Anwar mahu menjadi Menteri Besar Selangor semata-mata? Atau masih ada agenda lain disebaliknya?

Anwar adalah lebih licik dan jahat dari yang kita sangka. Sedangkan dosa zina dan liwat pun dia tolak tepi, inikan pula jawatan Menteri Besar Selangor. Macam tak kena perumpamaan ni. Walaupun tak kena, ia tetap perkara betul. Kan?

Sebenarnya Anwar pasti boleh menjadi Menteri Besar Selangor. Dia bukan sahaja boleh mendapatkan undi dari ADUN lain, malah dari Khalid Ibrahim sendiri. Perkara ini mudah bagi Anwar. Jangan lupa Khalid Ibrahim juga adalah kroni setia Anwar Ibrahim suatu ketika dulu.
HANSARD RASMI PARLIMEN : KARPAL SINGH MENYATAKAN ANWAR PELIWAT
Yang menjadi persoalan besar, adakah Sultan Selangor akan perkenan Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor? Jika ditakdirkan Anwar menang dan mendapat undi bagi Menteri Besar Selangor, pada pendapat saya, Sultan Selangor pasti akan tidak akan perkenan bahkan mungkin murka. Lihat sahaja onar yang dilakukan oleh Anwar. Kes Kalimah Allah seperti yang kita ketahui menjadi kecoh, Anwar adalah antara dalangnya. Adakah anda fikir Sultan Selangor tidak tahu siapa dalang sebenarnya. Pasti Sultan Selangor tahu. Pasti!

Seperti yang kita tahu juga, Anwar dan balaci kesetiannya, antara modus operandi mereka menawan Malaysia adalah dengan menjatuhkan Institusi Raja. Pelbagai cara mereka lakukan samada dengan memburukkan imej Sultan dan Raja, mencabarkan kuasa-kuasa, mengeskploitasi isu-isu berkaitan yang juga di bawah kuasa-kuasa raja, juga menaikkan kemarahan rakyat dengan keputusan Sultan-sultan dan Raja-raja.

Dan ini berkait dengan isu Anwar menjadi Menteri Besar Selangor. Pada pendapat anda, apakah respon Sultan selangor jika Menteri Besar Selangor-nya adalah Anwar Ibrahim Al-Juboori? 

"Apa..???!!! Memanda Menteri beta adalah Al-Juboori..??!!! Beta tidak sanggup Memanda Menteri beta seorang Penjubur..!!!"

Mungkin begitulah respon Sultan Selangor jika perkara ini terjadi. Dan pada pendapat saya Sultan Selangor pasti tidak perkenan Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor walaupun Anwar tidak menjubor kerana banyak kejahatan lain menjadikannya ditolak oleh Sultan-sultan dan Raja-raja.

Nah..! Di sini lah point penting segala tindakan Anwar Ibrahim Al-Juboori. Apabila Sultan Selangor tidak memperkenan Anwar Ibrahim menjadi Menteri Besar Selangor, balaci dan penyokong Anwar pasti akan marah (walaupun kita tahu mereka berlakon marah atau dibayar untuk marah) dan mereka memperbesarkan isu ini menjadi isu Nasiaonal bahkan mungkin International. Tujuannya adalah satu iaitu memburukkan Intitusi Diraja dan jika sudah sampai masa, Institusi Diraja ini akan dijatuhkan.

Sila jangan lihat apa yang Anwar dapat dari tindakannya. Hakikatnya Anwar tidak akan dapat apa-apa bahkan mungkin dia terpaksa. Banyak tindakan Anwar tidak mendatangkan keuntungan kepada dirinya seperti yang dilakukan pada demonstrasi Bersih. Tapi Jika diperhatikan, semua tindakan Anwar akan memberi impak kepada sistem poltik kita di Malaysia. Dan kesemuanya adalah impak negatif. Dan percayalah Anwar hanyalah proksi dan alat. Tidak lebih dari itu.

Boleh jadi tindakan Sultan Selangor menolak Anwar Ibrahim kurang atau tidak memberi kesan kepada politik di Malaysia tetapi perkara ini akan dimainkan media pembangkang kerana ia berkaitan ketelusan sistem demokrasi kita di Malaysia. Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Setitik-setitik akhirnya berlekuk juga. Nahtijahnya pasti ada. Institusi Diraja pasti akan dihapuskan jika sedikit demi sedikit diserang Anwar dan balaci-balacainya. Adakah anda sanggup mempertaruhkan hal ini?
Read more ...

PAS DILIWAT OLEH ANWAR DI KAJANG #PRKJUBOR

PEMUDA PAS MALAYSIA TUNTUT PENJELASAN

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia melahirkan rasa terkejut dan terkilan dengan perletakan jawatan tanpa alasan yang munasabah Ahli Dewan Negeri (ADN) Kajang Selangor, Y.B.Lee Chin Cheh. Tanpa ada berlakunya tsunami politik yang menggila, perletakan jawatan ini telah mewujudkan satu persepsi yang tidak baik kepada rakyat negeri Selangor terhadap kesepaduan Pakatan Rakyat Negeri Selangor. Rakyat akan meluat dan bosan dengan keletah politik rakus kuasa di kalangan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor dan merosakkan imej baik Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Negeri Selangor itu sendiri.

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menganggap perletakan jawatan ini sebagai satu pengkhianatan amanah yang telah diberikan oleh rakyat Selangor kepada Pakatan Rakyat serta membelakangkan semangat ‘syura’ di kalangan PR Negeri Selangor. Perletakan jawatan ini juga akan menyebabkan pembaziran wang rakyat dan tenaga-tenaga petugas parti apabila Pilihanraya Kecil terpaksa diadakan. Sepatutnya untuk penggal kedua pemerintahan, PR Selangor telah semakin mantap dalam meneruskan agenda membantu rakyat Selangor.

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia juga menyifatkan tindakan ADNKajang ini telah memberi peluang kepada musuh politik PR Selangor untuk menaburkan khabar angin dan fitnah berlakunya politiking dalaman PKR Selangor terhadap usaha untuk memberikan tekanan kepada Tan Sri Khalid Ibrahim supaya melepaskan jawatan Menteri Besar Selangor.

Selain itu, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia melahirkan rasa kecewa terhadap pimpinan PKR Selangor yang mengamalkan agenda ‘politik egois’ dan ‘besar kepala’ dengan membelakangkan PAS dan DAP Selangor di dalam kerja buat mereka di Selangor. PKR Selangor berlagak seperti ‘boss besar’ yang boleh mengambil apa saja tindakan politik yang menguntungkan mereka tanpa persetujuan dan pandangan rakan-rakan parti PAS dan DAP sedangkan PKR Selangor hanyalah ‘pemegang saham minoriti’ di dalam Kerajaan PR Selangor.

Oleh itu, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menuntut penjelasan yang munasabah daripada ADN Kajang terhadap perletakan jawatan beliau secara bertulis kepada Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia dengan kadar segera. Sekiranya penjelasan yang diberikan tidak munasabah maka Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia memberi amaran akan mengeluarkan arahan kepada seluruh jentera pilihanraya pemuda PAS di semua peringkat untuk tidak memberikan kerjasama di dalam Pilihanraya Kecil DUN Kajang nanti sekiranya calon yang ditentukan masih lagi dari kalangan calon PKR.  
  
Saudara Mohd Sany Bin Hamzan

Pengarah,
Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia

28 Januari 2014
Read more ...

Monday, 27 January 2014

KELOMPOK ANWARINAS, LIBERAL DAN PRO-SYIAH DALAM PAKATAN TERUS BERSORAK DIATAS KEMATIAN HARUN TAIB

Oleh : Beruang Biru

Portal yang menjadi lidah rasmi Pas, Harakah Daily pada begitu hebat mempromosikan kematian Ketua Dewan Ulama, Allahyarham Datuk Harun Taib. Tidak cukup dengan itu, ada di kalangan mereka turut memberikan pelbagai gelaran kepadanya kononnya sebagai mengenang jasa yang telah dicurahkan selama ini seperti satu kehilangan yang besar, seorang pejuang Islam, tokoh ulama tersohor dan sebagainya.
Tidak ketinggalan, Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat turut menyifatkan Allahyarham Harun Taib sebagai seorang yang degil kerana tetap mahu menghadiri mesyuarat yang diadakan walaupun sedang uzur.
"Almarhum (Harun) dan Ustaz Azizan kedua-duanya saya kenal sebagai orang yang sangat degil. Degil melawan kesakitan untuk terus datang mesyuarat sekalipun dalam situasi yang sangat uzur," ujarnya menerusi laman sosial Facebook miliknya.
Secara jujur, Umno tidak pernah mempersoalkan kredibiliti Ustaz Harun, tambahan pula beliau memang terkenal sebagai seorang ahli agama yang berpendirian tegas terutama dalam berhadapan dengan tekanan dari rakan sekutu di dalam pakatan pembangkang.
Namun persoalan yang ingin dibangkitkan ialah mengenai sikap bermuka-muka para pemimpin dan penyokong Pas yang sering berselindung di sebalik jubah dan serban .
Ini kerana pada hayatnya Ustaz Taib turut menerima nasib yang sama seperti bekas Menteri Besar Kedah, Allahyarham Ustaz Azizan Abdul Razak. Contohnya beberapa kenyataan Ustaz Taib sebelum ini telah menyebabkan beliau diserang kerana dilihat tidak selari dengan keputusan dan pendirian pimpinan pakatan pembangkang.
Percaya atau tidak, nama Ustaz Harun yang begitu ‘harum’ ketika ini pernah dilihat sebagai ‘trojan horse’dan dianggap ingin menjadikan Pas sebagai pembangkang sehingga kiamat. Malah orang yang dikatakan sebagai ‘tokoh ulama tersohor’ ini juga pernah di label sebagai ‘Taliban Malaysia’ dan sebagainya.
Tidak cukup dengan itu semasa hayatnya, laporan berita mengenai Ustaz Harun Taib ini juga hampir tidak kelihatan di paparkan di dalam Harakah, kalau adapun boleh dikira dengan jari. Berbanding pimpinan puak Endorgan dan Liberal Pas yang hampir setiap masa memenuhi ruang di dalam portal yang kononnya memperjuangkan Islam itu.
Ia bukanlah fitnah mahupun sangkaan buruk, tetapi turut diakui oleh ahli dan penyokong Pas yang membangkitkan mengenainya ketika persidangan muktamar yang lalu.
Malah sejurus selepas berita pemergian Ustaz Harun Taib dihebahkan secara rasmi, portal pro-pembangkang, Malaysian Insider menyifatkannya sebagai “Penentang Kepada Bukan Islam Yang Ingin Menggunakan Kalimah Allah”. Namun mungkin kerana desakan pihak-pihak tertentu, tajuk laporan tersebut akhirnya ditukar.
Paling menarik, ketika pengebumian Allahyarham Ustaz Harun, langsung tidak kelihatan wajah-wajah pimpinan pakatan pembangkang seperti Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan sebagainya. Ternyata walaupun Ustaz Harun adalah rakan sekutu di dalam pakatan, kehadiran langsung tiada nilai.
Berikut adalah antara kenyataan dan pandangan Ustaz Harun Taib yang menyebabkan beliau dihina oleh penyokong dan ahli pakatan pembangkang :
1) ISU KALIMAH ALLAH :”Saya juga berpuas hati dan menyokong penuh keputusan Mahkamah Rayuan semalam tidak membenarkan kalimah Allah digunakan dalam majalah The Herald. Dalam bab akidah, Islam kena jaga,”
2) ISU KALIMAH ALLAH: “Saya tidak bersetuju dengan pendapat Mohd. Asri, sebagai orang Islam, saya tetap tegaskan bahawa kalimah Allah hanya hak agama dan umat Islam, bukan Islam tiada hak menggunakan kalimah suci itu,”

3) ISU KALIMAH ALLAH: “Majlis Syura Ulama PAS tidak akan menarik balik atau berbincang apa-apa lagi mengenai isu ini. Ia melibat kan akidah, bukan sesuatu yang boleh mendapat kelonggaran,”

4) HUBUNGAN POLITIK DENGAN PKR:”Manakala di pihak Majlis Syura Ulama pula, hendaklah meneliti kembali Tahaluf Siyasi bersama PKR dikaji semula setelah berlaku perkara-perkara yang boleh melemahkan PAS dan merosakkan hubungan di dalam Tahaluf Siyasi,”

5) HUBUNGAN POLITIK DENGAN PKR:”Saya mengharapkan agar PAS Pusat segera menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk mengkaji dan menilai kemerosotan sokongan pengundi Melayu kepada PAS serta menilai kembali Tahaluf Siyasi terutamanya dengan PKR sejauh mana ia menguntungkan PAS,”

6) MEMBIDAS KATA-KATA KARPAL SINGH: “Secara umumnya bahawa bukan sahaja hudud tapi syariat Islam itu dilaksanakan selepas berjaya mendapat keyakinan rakyat untuk memimpin Malaysia”.

7) MEMBIDAS KATA-KATA KARPAL SINGH: “Kita menegaskan bahawa pihak kami tidak bersetuju tindakan Pengerusi DAP, YB Karpal Singh yang dilihat mencampuri urusan Majlis Syura Ulamak PAS yang telah diputuskan secara kolektif,”

8) HIMPUNAN BLACK505: “Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Harun Taib mengulangi bahawa parti itu tidak secara sukarela menganjur atau mengambil bahagian dalam perhimpunan itu (Black 505) kerana telah menerima keputusan pilihan raya umum ke-13,”

9) HIMPUNAN BLACK505: “Saya tidak berminat untuk berbuat demikian kerana untuk membantah keputusan pilihan raya itu dan saya tidak tahu kenapa mereka membantah itu (keputusan pilihan raya),”

10) HIMPUNAN BLACK505: “Fikirkan kemenangan melalui kesabaran. Kesabaran adalah kunci yang membuka. Apa perlu kemenangan yang isinya belum ranum,”.
Read more ...

JAWATAN KOSONG : PEGAWAI IMIGRESEN GRED KP17

Pihak SPA telah mengumumkan akan melaksanakan urusan pengambilan jawatan kosong untuk Jabatan Imigresen pada Feb 2014. Terdapat 322 kekosongan untuk jawatan kerajaan Pegawai Imigresen Gred KP 17.

Calon-calon yang telah mendaftar permohonan bagi jawatan Pegawai Imigresen Gred KP 17 tidak perlu mendaftar semula. Namun demikian sila pastikan pendaftaran permohonan masih dalam tempoh sah laku.
Pegawai Imigresen Gred KP17

Tarikh tutup permohonan adalah sebelum atau pada 2 Feb 2014 jam 11.59 malam.

PERMOHONAN SECARA ONLINE DI PORTAL SPA : www.spa.gov.my

Pegawai Imigresen Gred KP 17
Kumpulan : Sokongan II
Kementerian / Jabatan : Jabatan Imigresen

Jadual Gaji :
GAJI MINIMUM : RM 936.00
GAJI MAKSIMUM : RM 3424.00
KENAIKAN GAJI TAHUNAN : RM 95.00

Syarat Lantikan Pegawai Imigresen Gred KP 17

Syarat Lantikan:

a)Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan;
[ Gaji Permulaan : RM936.00 ] dan

b)Mempunyai syarat-syarat ukuran fizikal dan pancaindera seperti yang berikut:
(i) tinggi sekurang-kurangnya 1.57m bagi lelaki dan 1.53m bagi wanita tanpa bersepatu;
(ii) berat badan sekurang-kurangnya 48kg bagi lelaki dan 46kg bagi wanita;
(iii) mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26;
(iv) mempunyai ukuran dada yang biasa sekurang-kurangnya 79sm dan semasa menarik nafas 84sm (lelaki sahaja);
(v) lulus dalam ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V6/9 tanpa menggunakan cermin mata;
(vi) pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan
(v) diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan yang berdaftar.

c)Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
Deskripsi Tugas Pegawai Imigresen Gred KP 17

Tugas :

Bertanggungjawab menerima/menyemak permohonan daripada warganegara dalam urusan pengeluaran passport dan dokumen perjalanan, pengeluaran visa, pas dan permit kepada rakyat asing yang memasuki negara untuk tujuan melancong, melabur, berniaga, belajar dan sebagainya, membuat tugas-tugas penguatkuasaan dan tugas-tugas imigresen di pintu-pintu masuk.
Read more ...

CHINA HANTAR 3 ARMADA PERANG BERHAMPIRAN JAMES SHOAL : KAWASAN PERTIKAIAN ANTARA KUALA LUMPUR DAN BEIJING

BEIJING : Tiga armada perang China telah melakukan rondaan di kawasan perairan James Shoal yang terletak 80km dari sempadan negeri Sarawak yang menjadi tuntutan Malaysia.

Pegawai dan tentera yang bertugas diatas armada berkenaan bersumpah untuk melindungi kedaulatan dalam penyataan terbaru terhadap ketegasan Beijing untuk menuntut hak diatas Laut China Selatan sekaligus menaikkan kembali ketegangan diplomatik diantara Kuala Lumpur dan Beijing. 

Kumpulan armada perang yang dihantar ke perairan Laut China Selatan itu terdiri dari sebuah kapal amfibia bagi tujuan pendaratan, 'Changbaishan', dengan diiringi dengan dua kapal pemusnah, lapor agensi berita Xinhua.

Dalam satu majlis yang diadakan di kawasan Zengmu Reef, tentera dan pegawai-pegawai diatas kapal telah bersumpah untuk melindungi kedaulatan negara dan kepentingan maritim. Zengmu Reef adalah istilah China bagi merujuk nama kawasan James Shoal.

Panglima armada, Jiang Weilie menggesa anggota serta pegawai tentera yang bertugas diatas ketiga-tiga armada tersebut untuk bersedia melawan dan meningkatkan keupayaan dalam pertempuran bagi membantu Beijing menjadi sebuah kuasa maritim dunia.

Sejak akhir-akhir ini, Beijing meningkatkan pengaruhnya di Laut Cina Selatan ekoran tuntutan bertindih selain pertikaian hak maritim di kawasan yang dipercayai mempunyai potensi simpanan minyak dan gas yang tinggi dan Beijing mendakwa mereka memiliki keseluruhan hak kedaulatan diatas laut Cina Selatan.

Pada Mac yang lalu, Kuala Lumpur telah membantah pencerobohan 4 armada China ke kawasan tersebut. Malah dalam 'lawatan 4 armada berkenaan' tentera Cina telah melepaskan tembakan ke udara sebagai tanda kehadiran mereka ke kawasan tersebut. Pada bulan April berikutnya, sebuah kapal Maritim Cina datang kembali ke kawasan berkenaan dan meninggalkan penanda keluli bagi mempertegaskan tuntutan mereka keatas kawasan tersebut.

Maklumat tambahan : Tiga hari lepas Changbaishan dan dua escort destroyers Wuhan dan Haikou melakukan latihan pendaratan di Paracel Island. kemudian Reuters laporkan 15 jam lepas (tq kepada Mohd Khairil Anuar) Fleet ni dilaporkan melakukan perkara yang sama juga di JAMES SHOAL. Sekali lagi. - Sumber Military Malaysia FB 

Sumber : http://www.arabnews.com/news/515571
Read more ...

MUNGKIRI PERJANJIAN : DUA ANAK SYARIKAT KERAJAAN KELANTAN DISAMAN 230 JUTA


Dipetik dari : Bernama / Kosmo

KOTA BHARU - Sebuah syarikat pembinaan menyaman dua anak syarikat kerajaan negeri Kelantan menuntut ganti rugi RM230 juta kerana didakwa mengingkari surat hasrat berkaitan pembinaan Lebuhraya Rakyat menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Krai.

Dae Hanguru Infra Sdn. Bhd. (DHI) memfailkan saman itu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi di sini hari ini melalui Tetuan Fernandez & Selvarajah.

DHI menamakan Baldah Toyyibah (Prasarana) Kelantan Sdn. Bhd. (Baldah) dan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) sebagai defendan.

Syarikat itu menuntut RM225 juta merupakan anggaran nilai keuntungan yang tidak diperoleh plaintif disebabkan repudiasi dan pelanggaran kontrak oleh defendan.

DHI mendakwa syarikat itu mengalami kerugian kerana telah pun membelanjakan kira-kira RM5 juta untuk kerja berkaitan projek berkenaan.

Sumber : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0126&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_23.htm

Komen PM : Dah jadi macam ni, makna kata sesia sahajalah majlis PECAH TANAH yang dibuat. Stadium TRW apa cerita? Projek ciput macam ni pun tak boleh selesai, macam mana nak tadbir urus negara. Kengkadang ALLAH tu maha adil dan maha bijaksana. Pemimpin yang ada sekarang ini tidaklah begitu sempurna, namun kurang mudharatnya dari yang tak pernah mengaku salah. 

Read more ...

Sunday, 26 January 2014

JASA ALLAHYARHAM DATO' HARUN TAIB TAK SEHEBAT TEOH BENG HOCK

Oleh : AJ

Allahyarham Dato' Harun Taib sudah meninggalkan kita dan kembali bertemu dengan Allah pada 25 Januari 2014 pada jam 12.05 tengah malam yang lalu, dan selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Persendirian Alur Lerang di Manir kira-kira pukul 11 pagi pada hari yang sama.

Cuma aku nak tanya mana pergi muka-muka pemimpin PKR, PAS dan DAP yang lain? Mana pergi Anwar Ibrahim? Sibuk nak ke Jepun lagi ke? Mana pergi Lim Guan Eng? Sibuk cuci kereta Mercedes yang baru ke? Mana pergi Lim Kit Siang? Sibuk mencari babi dihutan? Mana pergi Shamsul Iskandar? Masih sibuk berdemo depan kedutaan Jepun?

Apa yang pasti nampaknya Dato' Harun Taib turut menerima nasib yang sama seperti bekas Menteri Besar Kedah sebelum ini, Ustaz Azizan. Kelibat-kelibat yang pernah 'menyembah' mayat Teoh Beng Hock tidak kelihatan di hospital mahupun di tempat pengebumian ketika jenazah Ustaz Azizan dikebumikan di Maktab Islam di Pokok Sena.
Apa yang pasti baik Allahyarham Dato' Harun Taib mahupun Allahyarham Ustaz Azizan, kedua-dua tokoh ini terkenal dengan kelantangan mereka mengkritik Syiah selain menentang keputusan PKR dan DAP yang dilihat merugikan umat Melayu Islam di Malaysia. Kepada orang-orang PAS kalau tak sedar diri lagi, tak tahulah!

Baca seterusnya :

http://penaminangreturn.blogspot.com/2014/01/belansungkawa-buat-keluarga-dato-harun.html#axzz2rV8AjDuq

http://penaminangreturn.blogspot.com/2013/09/kenapa-azizan-dibenci-oleh-pemimpin-pkr.html#axzz2rV8AjDuq

http://penaminangreturn.blogspot.com/2013/01/polemik-allah-pas-ni-parti-apa.html#axzz2rV8AjDuq
Read more ...

PEMIMPIN MESTI BERANI - PROF DIRAJA UNGKU AZIZ

Mukadimah

WALAUPUN usianya akan menjangkau ke angka 92 tahun pada 28 Januari ini tapi PROF. DIRAJA UNGKU ABDUL AZIZ UNGKU ABDUL HAMID masih sihat bukan saja secara fizikal tetapi masih lagi berupaya menulis dan mengeluarkan idea-idea bernas. Kehidupannya kini juga lebih ceria dengan kehadiran isteri baharu di sisi yang dikahwininya hampir setahun lalu.

Beliau yang mesra dengan panggilan Pak Ungku bertemu jodoh dengan Rahaiah Baheran yang merupakan bekas Senator Parlimen selama dua penggal mulai tahun 1991.

“Saya sudah mengenali dia hampir 20 tahun. Kami berdua sudah solo. Mungkin inilah dikatakan jodohnya," kata Pak Ungku sambil tersenyum.

Dalam wawancara bersama wartawan Mingguan Malaysia, AZMAN ANUAR, MARHAINI KAMARUDDIN, RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH dan jurugambar, ZAINI HUSIN di kediamannya, Astana Damansara, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini, Pak Engku turut berkongsi pelbagai isu mengenai bahasa Melayu, perpaduan kaum dan ekonomi.

Berikut ialah wawancara Utusan dengan Pemikir Melayu Moden, Prof Ungku Aziz

---------------------------

MINGGUAN: Apakah pandangan Pak Ungku tentang perpaduan negara sekarang?

UNGKU AZIZ: Bahasa ialah penyatuan bangsa. Kita ada bahasa Melayu yang boleh menyatukan semua bangsa di negara kita. Dalam hal ini, pemimpin memainkan peranan penting. Mereka harus jelas tentang peranan dan apa yang dipimpin. Jangan terlalu mengutamakan pangkat dan duit. Kita harus hidup bersederhana, barulah kita boleh melaksanakan segala yang dirancang demi perpaduan.

MINGGUAN: Apakah yang perlu kita lakukan untuk mempertahankan apa yang kita ada sekarang termasuk Perlembagaan negara?

UNGKU AZIZ: Apa yang kita ada sekarang menunjukkan bahawa sistem yang kita ada itu betul. Tetapi apa yang kita mahu ialah keadaan sekarang ini jadi semakin baik. Bagi saya, Perlembagaan tidak perlu dicuit. Apa yang sedia ada cukup baik untuk perpaduan dan masa depan negara.

MINGGUAN: Bagaimana Pak Ungku melihat perpaduan dan perpecahan dalam kalangan orang Melayu sekarang?

UNGKU AZIZ: Pada pandangan saya, perpecahan bukan sahaja berlaku antara Melayu dengan Melayu, ini termasuklah Melayu kota dengan Melayu luar kota. Melayu dalam UMNO dengan Melayu dalam Pas dan PKR. Antara orang Melayu yang muda dengan tua.

Hal ini sama kalau dibuat perbandingan dengan Arab Spring yang tak akan terjadi sebab orang Melayu sendiri banyak masalah yang tidak diatasi.

Bukan saya nak komen tapi dalam kalangan pemimpin Melayu, siapa tokoh yang boleh kita ikut. Tokoh itu mesti garang dan bersemangat.

Pada hari ini tak ramai pemimpin Melayu yang garang. Banyak pemimpin yang kompromi sana, kompromi sini – tiada pendirian yang teguh.

Pemimpin macam Winston Churchill, dia tak suka kompromi. Pemimpin macam dia berpendirian tetap dan berani. Soalnya siapa berani korbankan diri?

Kalau pemimpin itu tegas, kalau dia kata jangan buang sampah di tepi jalan, orang suka atau tidak dia tidak peduli. Itu pendiriannya.

Orang Melayu kita sejak beratus tahun lalu ada yang suka tikam dari belakang. Ini diajarkan oleh penjajah kepada orang Melayu dan diamalkan sampai sekarang.

MINGGUAN: Bagaimana Pak Ungku melihat isu kenaikan harga barang ketika ini?

UNGKU AZIZ: Harga barang naik kerana kuasa pasaran. Kita tidak boleh menghalang keadaan ini. Tetapi apa yang lebih penting ialah sikap orang Melayu berhadapan dengan situasi ini.

Orang Melayu merupakan golongan yang paling banyak berhutang. Mengikut statistik Bank Negara, ada yang memiliki 15 kad kredit dan mereka dibelenggu hutang.

Saya dilatih oleh arwah bapa saya supaya tidak berhutang sejak usia saya tujuh tahun lagi.

Saya masih ingat ketika saya berusia 17 tahun, saya mahu membeli kamera tetapi duit saya tidak cukup. Apa yang saya lakukan ialah menyimpan duit dan akhirnya saya berjaya membeli kamera tersebut. Malah kereta pertama yang saya beli tunai ialah kereta terpakai jenis Ford lama.

Saya juga telah melakukan penyelidikan sendiri untuk melihat dan memahami gaya hidup masyarakat Melayu yang tinggal di desa yang dibelenggu kemiskinan.

Saya lihat orang kampung akan menjual kambing, kerbau atau tanah mereka untuk menunaikan haji. Sekembalinya mereka dari sana, mereka tiada ternakan dan sumber rezeki lagi. Sebab itu, saya cetuskan idea penubuhan Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH).

LUTH sebenarnya membantu ekonomi orang Melayu untuk jangka masa yang panjang

MINGGUAN: Bagaimana Pak Ungku melihat penggunaan bahasa Melayu sekarang?

UNGKU AZIZ: Bahasa rasmi negara ialah bahasa Melayu. Sayang sekali bahasa Melayu ketika ini dikira bahasa rojak. Seolah-olah tidak mempunyai keperibadian sendiri sama seperti budaya kita.

Ada perkataan bahasa Melayu yang ditokok tambah dan lebih menyedihkan apabila bahasa Inggeris dijadikan bahasa Melayu.

Saya tahu bahawa bahasa Inggeris sebagai bahasa kemajuan tidak dapat disangkal. Itu tidak bermakna masyarakat perlu mengabaikan penggunaan bahasa Melayu yang betul.

Saya tidak nafikan bahasa Cina (Mandarin) bakal menguasai global dalam masa 10 hingga 15 tahun akan datang.

MINGGUAN: Apakah yang perlu dilakukan bagi memastikan bahasa Melayu terus kekal sebagai bahasa kebangsaan? Ini kerana ada kaum yang langsung tidak mahu mempelajari bahasa Melayu.

UNGKU AZIZ: DI Amerika Syarikat kaum imigran berlumba-lumba belajar bahasa Inggeris untuk berkomunikasi atau mencari pekerjaan. Yang dimaksudkan dengan bahasa Inggeris ialah bahasa Inggeris Amerika.

Bukan bahasa Inggeris England. Para pelajar baik muda atau tua termasuk kanak-kanak meskipun yang sememangnya boleh berbahasa Inggeris (England) diadun dan dilentur supaya bertutur dan menulis dalam loghat bahasa Inggeris Amerika.

Berbagai kemudahan disediakan kerajaan dan pihak berkuasa tempatan, termasuk institusi-institusi pelajaran untuk orang dewasa.

Namun tidak ada kaum imigran yang protes. Tidak ada yang mendesak supaya bahasa etnik mereka diterima sebagai bahasa rasmi.

Sebaliknya rakyat Amerika amat bangga dengan bahasa Inggeris Amerika.

Keadaan berbeza dengan Malaysia, kita tidak ada kelas khas untuk mereka yang tidak tahu menggunakan bahasa Melayu.

Apa salahnya kita wujudkan kelas atau kursus bagi orang dewasa yang berumur 20-an ke atas khususnya orang luar yang mendapat status kewarganegaraan tetapi tidak tahu berbahasa Melayu. Kita juga boleh mengadakan kelas melalui internet dan lama-kelamaan bahasa Melayu akan terus kekal sebagai Bahasa Kebangsaan.

Kita mesti ada satu bahasa untuk semua orang sebagai simbol perpaduan.

MINGGUAN: Bagaimana Pak Ungku melihat peranan Dewan Bahasa Pustaka (DBP) dalam usaha mendaulatkan bahasa Melayu?

UNGKU AZIZ: Masalah paling utama ialah kita tiada penguasaan. Lama-kelamaan semangat cintakan bahasa Melayu akan hilang. Kita ada banyak rancangan tetapi pelaksanaan kurang. Itulah yang patut dilakukan oleh pihak berkuasa. Mereka harus melaksanakan kuasa, kalau tidak, semuanya akan terlepas.

Sumber : http://utusan.com.my
Read more ...

GILIRAN BHPETROL PERLI @anwaribrahim PULAK!!!! @shamsuliskandar @AngkatanMuda @nazreeyunus MOHON LANCARKAN KEMPEN BOIKOT DAN BAKAR BHPETROL!!! #HALAUanwar

Read more ...

PENGUMUMAN : GARIS PANDUAN KESELAMATAN BIL. 2 TAHUN 2014 KEPADA WARGANEGARA MALAYSIA DI REPUBLIK ARAB MESIR

GARIS PANDUAN KESELAMATAN BIL. 2 TAHUN 2014
KEPADA WARGANEGARA MALAYSIA DI REPUBLIK ARAB MESIR

Sukacita bersama-sama ini disertakan Garis Panduan Keselamatan terkini siri 2/2014 untuk makluman kepada semua warga Malaysia di Mesir.

1. MAKLUMAT AM

1.1 Garis Panduan Keselamatan Bilangan 2 Tahun 2014 ini dikeluarkan oleh Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) kepada semua warganegara Malaysia di Mesir bagi menghadapi kemungkinan berlakunya kekacauan/ demonstrasi di Mesir. Garis Panduan ini merupakan susulan kepada beberapa siri garis panduan, nasihat perjalanan, kenyataan akhbar dan makluman yang dikeluarkan sebelum ini sama ada oleh KBMK ataupun Kementerian Luar Negeri Malaysia.

1.2 Lanjutan dari beberapa kejadian letupan bom yang berlaku di Kaherah pada awal pagi Jumaat, 24 Januari 2014, kerjasama tuan/ puan adalah dipohon untuk mengelakkan diri daripada keluar dari kediaman masing-masing pada 24, 25 dan 26 Januari 2014. Adalah dikhuatiri demonstrasi besar-besaran akan diadakan pada hari-hari berkenaan serta ancaman letupan bom di kawasan-kawasan tumpuan orang ramai termasuk di Cairo Book Fair.

1.3 Lawatan ke utara Semenanjung Sinai adalah dilarang sama sekali. Kawasan-kawasan lain yang perlu dijauhi di Kaherah adalah seperti di LAMPIRAN A, di Alexandria (Sidi Bishr dan Masjid Ibrahim), di Mansourah (kawasan persekitaran Universiti Mansourah) dan sepanjang perjalanan ke Hurghada, Marsa Matrouh dan Siwa. 

2. LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN

2.1. Tidak keluar rumah/ kediaman khususnya pada tarikh-tarikh tersebut di perenggan 1.2, melainkan jika benar-benar perlu;

2.2. Menghindari kawasan tumpuan perhimpunan dan tunjuk perasaan;

2.3. Tidak melibatkan diri dalam sebarang jenis perhimpunan atau tunjuk perasaan; 

2.4. Berjalan secara berkumpulan (sekurang-kurangnya tiga orang) terutamanya pada waktu malam; 

2.5. Mengelak diri daripada memberi sebarang komen, ulasan atau memaparkan sebarang simbol mengenai politik dalaman Mesir kepada mana-mana individu atau organisasi, termasuk melalui facebook, twitter, blog dan laman media sosial yang lain. Kerajaan Malaysia mengamalkan dasar tidak campur tangan di dalam urusan dan hal ehwal mana-mana negara (non-interference policy);

2.6. Tidak membawa sebarang bahan bacaan mengenai situasi politik di Mesir, termasuk bahan-bahan bacaan yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu;

2.7. Warga Malaysia yang masih menantikan kelulusan visa bekerja/ belajar di Mesir dipohon untuk menghadkan perjalanan mereka.

2.8. Semua warganegara Malaysia yang berada di Mesir dinasihatkan supaya mendaftar dan sentiasa mengemaskini butiran diri dengan Unit Konsular, Kedutaan Besar Malaysia Kaherah melalui salah satu daripada kaedah berikut:

2.7.1 Mengirim emel dengan menyertakan butir-butir peribadi dan alamat perhubungan kepada alamat emel malcairo@kln.gov.my

2.7.2 Menghubungi Kedutaan Besar Malaysia Kaherah pada waktu pejabat di nombor telefon (002) 02 3761 0013 (Encik Ahmed el Wassiff, Unit Konsular Kedutaan Besar Malaysia Kaherah).

2.8 Bagi pelajar Malaysia yang berada di Mesir, sila daftarkan diri anda di laman web Pejabat Education Malaysia Egypt http://educationmalaysiaegypt.net/. Pejabat Education Malaysia Egypt juga boleh dihubungi di alamat emel educationmalaysiaegypt@yahoo.com dan www.facebook.com/educationmalaysiaegypt.net

2.9 Kerjasama tuan/ puan juga adalah dipohon untuk mengikuti laman facebook Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah di www.facebook.com/malcairo bagi mendapatkan nasihat/ panduan keselamatan dari semasa ke semasa. 

2.10  Kerjasama tuan/ puan juga adalah dipohon untuk memaklumkan kepada mana-mana pegawai Kedutaan melalui telefon, emel, whatsapp dan sebagainya, termasuk berkongsi pengalaman/ pemerhatian tuan/ puan mengenai keadaan semasa sekiranya tuan/ puan secara tidak sengaja berada di lokasi kekacauan/ demonstrasi berkenaan.

Kedutaan Besar Malaysia, Kaherah
24 Januari 2014
LAMPIRAN A
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute