ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 3 September 2014

WANITA TIDAK DIBENARKAN MEMEGANG WILAYAH AMMAH.

[Gambar Hiasan]

Oleh : Jebat

Malas nak cakap banyak. Cuma kepada yang tergila-gilakan sangat nak angkat perempuan jadi Menteri Besar tu. Tunggu jer lah balasan dari ALLAH. Sabda Nabi Muhammad ﷺ


قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمْ اِمْرَأَةً

“Tidak akan berbahagia / berjaya suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin) .”

Hadis ini dikeluarkan oleh: Imam Al-Bukhari dalam kitab Sahihnya di dua tempat. Kitabul Maghazi bab Kitab An-Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam ila Kisra wa Qaisar no. 4425 dan Kitabul Fitan no. 7099.

Adapun kepada kenyataan seorang Muzabzib yang katanya Umar pernah melantik wanita jadi Pengurus Pasar, kami menjawab, apakah Pengurus Pasar itu sama tarafnya dengan pemerintah negeri? 

No comments:

Post a Comment

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

© 2008-2016 Pena Minang Institute