ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 28 July 2017

KEBEBASAN PELAYARAN ADALAH HAK SEMUA NEGARA

Oleh : Anasz*

Arab Saudi, Bahrain dan UAE boleh sahaja halang kapal-kapal dagang yang hendak ke Qatar dari melalui selat Hormuz dan Teluk Arab. Namun ketiga-tiga negara berkenaan tidak melakukan perkara berkenaan kerana menghormati hak kebebasan pelayaran. Dan perkara berkenaan termaktub dalam UNCLOS. 

1. Pasal isu selat Tiran, saya malas nak ulas panjang, sebab dah ada pihak yang telah memberikan penjelasan dengan mudah. Boleh rujuk disini dan disini. Namun hari ini aku nak bagi tau korang apakah hak kapal-kapal melalui perairan di selat yang sempit? Sila baca penjelasan yang dibuat oleh Malcom N. Shaw dari buku : The International Law.



2. Buat masa kini, sekadar untuk makluman anda, Mesir dan Israel telah menandatangani perjanjian yang mula berkuatkuasa pada tahun 1979 bagi mengiktiraf status kebebasan pelayaran kepada kesemua kapal untuk melalui Selat Tiran dan Teluk Aqaba.

3. Untuk makluman korang, Arab Saudi dan Mesir ada isu bertindih diatas Pulau Tiran. Dimana Saudi mendakwa bahawa Pulau Tiran adalah milik mereka begitu juga dengan Mesir. Beberapa siri perbincangan telah dilakukan begitu juga perdebatan di Parlimen dan mahkamah di Mesir, akhirnya Mesir pada Jun 2017, negara berkenaan bersetuju menyerahkan hak kedaulatan pulau berkenaan kepada Arab Saudi.

4. Dalam satu temuramah di TV, Mohamad bin Salman (pada ketika itu masih menjawat jawatan Timbalan Putera Mahkota Arab Saudi) menyatakan isu garis sempadan perairan masih lagi dalam perbincangan diantara negara berkenaan dengan Mesir. Kerana pastinya setelah proses ambil alih berkenaan dilaksanakan, pihak Arab Saudi akan melihat perjanjian-perjanjian laluan perkapalan yang telah dilaksanakan oleh Mesir dengan negara-negara lain. 

5. Dan proses melaksanakan kajian, ianya akan memakan masa. Kerana pengkaji akan melihat pelbagai faktor yang boleh memberi kesan (pro dan cons) kepada negara hasil dari tindakan atau polisi yang ditetapkan. Di pihak Pengkaji (maksudnya pegawai undang-undang antarabangsa Saudi, pakar Strategi dan Keselamatan serta Diplomatik), ruang lingkup pemikirannya adalah untuk mencari resolusi terbaik buat negara bukan sahaja pada masa ini, tetapi juga pada masa hadapan, manakala pendebat sekadar mendapat kemenangan tatkala berdebat.

Bacaan lanjut :

Mohd Arshad Atta Mohamad. 2014. The Paradox of The Straits of Malacca : Balancing Priorities for A Sustainable Waterway. Kuala Lumpur : Maritime Institute of Malaysia.

HRH Deputy Crown Prince of Saudi Arabia Mohammed bin Salman talks about Saudi - Egypt relation : https://www.youtube.com/watch?v=VeCisJ6UzEY

Despite Public Outcry, Egypt to Transfer Islands to Saudi Arabia : https://www.nytimes.com/2017/06/14/world/middleeast/egypt-saudi-arabia-islands-sisi.html

Tambahan : Pendebat Qatar Foundation pernah menyatakan bahawa ada rakyat Qatar dihalang dari memasuki Masjidil Haram pada ramadan yang lalu. Namun sampai sekarang beliau GAGAL membawa sebarang bukti menyokong dakwaan berkenaan. Tolong sampaikan pesanan kepadanya agar jangan melompat dari satu isu ke isu yang lain tanpa menyelesaikan isu yang beliau sendiri bangkitkan. 😏

#WeAreResearcher
#TalkLessMoreEvidence

*Penulis merupakan graduan Sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM
Read more ...

Sunday, 23 July 2017

[VIDEO] MENTERI LUAR ARAB SAUDI "SEKOLAHKAN" WARTAWAN BARAT #QatarPengkhianat



Oleh : Jebat

Sebagai seorang pengkaji (Researcher), aku sering diperingatkan oleh para pensyarahku agar memilih ucapan dan perkataan dari mereka yang berautoriti dalam bidang berkenaan. Kita nak cari fakta, bukannya auta.

Sebab tu bila ada "Pakar Temberang" belaan Qatar Foundation mendakwa bahawa ada jemaah Qatar dihalang memasuki Masjidil Haram, aku minta bukti dari mana dia dapat maklumat berkenaan? Dan ternyata dia sendiri hanya merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak Pertubuhan Hak Asasi Manusia Qatar yang mana mereka sendiri pun GAGAL berikan sebarang bukti menyokong kenyataan mereka.

Lagi pelik, sampai sekarang "Pakar Temberang" tu gagal bawak hatta 1 video pun yang membuktikan dakwaan beliau. Takkanlah dalam berjuta-juta manusia di masjidil haram titak ada seorang pun sempat rakam "insiden" berkenaan 😏.

Tau-tau "Pakar Temberang" belaan Qatar Foudation tu dah block aku.

Aku sangka baik, mungkin "Pakar Temberang" tu malu ngan aku agaknya. Yelah...kantoi menipu 😏

Akhir kalam.... Jangan menipu semata-mata nak menangkan Tuan yang bela kau.

#QatarPengkhianat
#TanyaPadaAhli
#WeAreResearcher
#LessTalkMoreEvidence
Read more ...

Friday, 21 July 2017

[VIDEO] QATAR SUMBANG DANA UNTUK BINA KUIL YAHUDI DI ISRAEL



Oleh : Jebat

Tahukah anda bahawa Qatar terlibat dalam pembinaan Haikal Sulaiman (Kuil Peribadatan Kaum Yahudi) di Jerusalem? 

Mungkin anda terkejut, tapi inilah fakta yang tidak dapat disangkal oleh pihak-pihak yang Pro-Qatar. Lihat sahaja pengakuan dari rabai berkenaan yang mengakui bahawa Qatar turut mendermakan wang bagi menjayakan projek pembinaan kuil berkenaan.

Sesungguhnya sikap Qatar ini telah diketahui oleh kebanyakkan pemimpin Arab, namun mereka mendiamkan diri kerana menghormati semangat kesatuan diantara negara-negara Arab dan anggota GCC. Namun disebabkan sikap Qatar yang terus menerus membuat onar, maka tidak ada lagi cara lain melainkan memulaukan jiran yang khianat.
Read more ...

Thursday, 13 July 2017

PETAH BICARA, PAKAR BERDEBAT, BUKAN TANDA TINGGI ILMUNYA


Ibn Rajab berkata :

"Dan sesungguhnya orang yang datang kemudian lebih banyak terfitnah dalam perkara ini. Mereka menyangka orang yang banyak ucapannya, debatnya ataupun bantahannya dalam masalah agama adalah orang yang paling berilmu dibandingkan orang yang tidak seperti itu. Maka ini sesungguhnya benar-benar kebodohan yang murni.

Cuba perhatikan para pembesar sahabat dan ulama mereka seperti Abu Bakr, Umar, Ali, Mu'az, Ibnu Mas'ud dan Zaid bin Thabit R.A, bagaimana keadaan mereka padahal ucapan mereka lebih ringkas dari ucapan Ibnu Abbas dan mereka jelas lebih alim dibanding Ibnu Abbas. Begitu pula dengan para tabi'in, ucapan mereka lebih banyak daripada ucapan para sahabat sedangkan para sahabat lebih alim dibandingkan mereka, juga para tabi'ut tabi'in, ucapan mereka lebih banyak dari ucapan tabi'in, namun para tabi'in lebih alim (berilmu) dari mereka.

Jadi jelaslah bahawa ilmu tidak diukur dengan banyaknya periwayatan apalagi pendapat, akan tetapi ilmu itu adalah cahaya yang diletakkan ALLAH di dalam hati seseorang hamba sehingga ia dapat mengenal yang hak dan membezakannya dari yang batil serta mampu menerangkan yang hak itu dengan ungkapan-ungkapan yang ringkas dan tepat menurut tujuan."

Sumber : Bayan Fadli Ilmi Salaf, 38
Read more ...

Wednesday, 12 July 2017

10 SEBAB KENAPA KING SALMAN CENTRE FOR INTERNATIONAL PEACE (KSCIP) BEROPERASI DI MALAYSIA


Oleh : Anasz*

1. Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia yang mengharamkan Syiah dari segi undang-undang negara.

2. Satu-satunya negara Islam di Asia Tenggara yang menghantar pasukan tentera dalam Eksais Pertahanan Bersama "North Thunder" pada 2016.

3. Antara negara pertama yang menyertai Pakatan Ketenteraan Negara Islam Bagi Menentang Keganasan (Islamic Military Alliance to Fight Terrorism (IMAFT))

4. Negara yang mempunyai pengalaman dalam misi pengaman antarabangsa dan mandat antarabangsa terutama sekali di rantau MENA. Misalnya dalam misi pengaman UNIIMOG (1988-1990)

5. Malaysia mempunyai kepakaran dalam menewaskan pengganas melalui perang fizikal dan perang ideologi terutama sekali di rantau Asia Tenggara.

6. Mempunyai keupayaan risikan yang cemerlang di Asia Tenggara. Misalnya mengagalkan usaha Syiah Houthi di Kuala Lumpur untuk melakukan serangan ketika lawatan Raja Salman ke Malaysia.

7. Malaysia merupakan negara Asia Tenggara pertama yang menawarkan diri membantu negara jiran Arab Saudi, Bahrain ketika negara berkenaan berhadapan dengan fenomena Arab Spring yang didalangi Syiah pada tahun 2011.

8. Malaysia negara Islam paling hampir berhadapan dengan kawasan operasi Daesh di Filipina. 

9. Negara yang paling banyak menyelesaikan krisis peringkat antarabangsa dengan jalan diplomasi. Contohnya dalam Insiden MH17 & Krisis Pembunuhan Kim Jong Nam.

10. Sebab Raja Salman kawan baik dengan Perdana Menteri kita, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. 

Sumber :

Malaysia offers to send troops to Bahrain : https://english.alarabiya.net/articles/2011/05/14/149079.html

In otherwise tolerant Malaysia, Shiites are banned : https://www.alarabiya.net/articles/2011/01/14/133463.html

Malaysian Contingent in North Thunder Exercise : http://www.malaysiandefence.com/malaysian-contingent-north-thunder-exercise/

Malaysia says it foiled attack on Arab royalty ahead of Saudi king's visit : http://www.reuters.com/article/us-saudi-asia-malaysia-idUSKBN16E0O6

UNITED NATIONS IRAN-IRAQ MILITARY OBSERVER GROUP 
UNIIMOG (August 1988 - February 1991) : http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/past/uniimogfacts.html

* Penulis merupakan graduan sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Tuesday, 11 July 2017

[LEAKED DOCUMENTS] BUKTI QATAR MEMUNGKIRI PERJANJIAN

Berikut merupakan dokumen mengenai perjanjian Riyadh 2013 dan 2014 yang mana pemerintah Qatar sendiri menandatangani perjanjian tersebut. Jadi sekarang ni, bila orang melanggar perjanjian, maka boleh tak mereka yang berpegang pada janji berkenaan memboikot atau memulaukan pihak yang melanggar perjanjian?


عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِيَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وسلم قالَ: أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيْهِ كَانَ مُنَافِقًا 
خَالِصًا، وِمَنْ كَانَتْ فِيْهِ خَصْلَة ٌمِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا: إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ،
وَإِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ، وَإِذَا خَاصَمَ فَجََرَ 
(رواه البخاري ومسلم)

Ertinya: “Dari Abdullah ibn ‘Amr bahawa Nabi S.A.W bersabda: “Empat sifat yang barang siapa mengerjakannya, maka ia menjadi munafik tulen, dan barang siapa yang melakukan salah satu dari empat sifat itu, maka di dalam dirinya terdapat sifat nifak sehingga ia meninggalkannya, iaitu: (1) apabila diberi kepercayaan, ia berkhianat, (2) apabila dia berbicara, dia dusta, (3) apabila berjanji, dia tidak menepati, dan (4) apabila bertengkar, dia curang (mahu menang sendiri) (HR al-Bukhari dan Muslim) 
Read more ...

Wednesday, 5 July 2017

[VIDEO] KOMPILASI PENGKHIANATAN QATAR PADA NEGARA JIRANNYA. #QATARPENGKHIANAT

Oleh : Jebat

Hari ni genaplah sebulan Qatar dipulaukan oleh negara-negara jirannya.

Sehingga hari ini kita masih tak mendengar berita rakyat Qatar mati kebuluran atau banggunan di Qatar musnah akibat dibom. Kita juga masih tak mendengar sebarang berita yang melaporkan rakyat Qatar terpaksa menjadi pelarian gara-gara pemulauan. Malah kita tidak mendengar sebarang fatwa dari negara-negara jirannya yang menggesa pemerintah Qatar dijatuhkan atau menghalalkan darah pemerintah Qatar.

Bagaimana pula dengan fatwa dan polisi dasar luar Qatar terhadap negara jirannya? Berapa ramai nyawa manusia yang tidak berdosa mati akibat dasar luar negaranya yang mencampuri urusan dalaman negara jirannya? Berapa ramai rakyat di Libya atau Yaman yang menjadi pelarian hasil dari dasar Qatar ke atas negara berkenaan?





















#QatarPengkhianat
Read more ...

Tuesday, 4 July 2017

ISRAEL HANTAR PESAWAT KE ARAB SAUDI UNTUK BANTU RAJA SALMAN? FAKTA ATAU AUTA?

Fars News Agency merupakan agensi berita milik kerajaan Iran.
Oleh : Anasz*

Saya ada terbaca komentar yang dinaikkan oleh seorang pegawai di Kedutaan Arab Saudi mengenai 'berita palsu' yang mendakwa bahawa Israel telah menghantar pesawat pejuangnya ke Arab Saudi bagi menghalang berlakunya kudeta yang dikatakan diketuai oleh mantan Putera Mahkota Arab Saudi, Mohamad bin Nayef (Mbn). Berdasarkan laporan media berkenaan, dikatakan bahawa Mbn sedang merancang 'kudeta' bagi menumbangkan kerajaan Arab Saudi pimpinan Raja Salman bin Abdul Aziz Al-Saud. Saya cukup yakin bahawa berita itu adalah berita palsu, namun disebabkan barangkali akan timbul kenyataan dari 'pakar-pakar geopolitik dan geostrategi antarabangsa', maka ada baiknya saya lontarkan sedikit pandangan dan persoalan kepada mereka yang bakal mempercayai 'berita' berkenaan.

1. Mbn tidak pernah menjadi tentera atau mengetuai Angkatan Bersenjata Diraja Arab Saudi. Sebaliknya, jawatan beliau ketika berada dalam kabinet kerajaan Arab Saudi adalah sebagai seorang Menteri Dalam Negeri. Jadi bagaimana pula dia boleh mempengaruhi pihak tentera sedangkan beliau sendiri tidak pernah mentadbir kementerian berkenaan ataupun menjadi anggota tentera Diraja Arab Saudi?

2. Dalam mana-mana kudeta yang berlaku diseluruh dunia, ianya akan diketuai oleh jeneral tentera dan bukannya bekas menteri. Dalam hal ini, siapakah jeneral tentera dalam hiraki ketenteraan Arab Saudi yang bersama dengan Mbn (jika dakwaan itu benar)? 

3. Dalam mana-mana kudeta yang berlaku di seluruh dunia, kita akan lihat bahawa tentera darat akan memainkan peranan utama dalam melakukan kudeta bagi menumbangkan kerajaan. Jadi apa singnifikan Israel menghantar pesawat pejuang mereka ke Arab Saudi sedangkan yang sepatutya berlaku ianya mereka menghantar pasukan tentera darat mereka ke sana untuk 'menghalang' dan 'membantu' Raja Salman dari kudeta. Sebabnya, kudeta berlaku di darat bukannya di udara.

4. Arab Saudi tidaklah sebodoh dari apa yang disangka. Mereka tinggal di persekitaran yang menyaksikan pelbagai bentuk kudeta. Seperti di Yaman dimana kerajaan beraja Mutawakkilite Yaman tumbang akibat kudeta oleh pihak tentera yang menyaksikan tertubuhnya kerajaan Yaman Utara, runtuhnya kerajaan beraja di Mesir (sistem beraja di Mesir tertegak pada tahun 1922) pada tahun 1953 hasil dari revolusi Mesir 1952 dan di negara-negara lain menyaksikan pemerintah Arab Saudi amat mengetahui bahaya membiarkan pengaruh jeneral dalam pasukan tentera diraja Arab Saudi. Untuk itu, keluarga diraja Arab Saudi akan memastikan bahawa Kementerian Pertahanan Arab Saudi berada dibawah pengaruh mereka selain menempatkan keturunan-keturunan mereka dalam unit-unit tertentu dalam hiraki ketenteraan Arab Saudi.

5. Selain itu, kebanyakkan anak-anak dari keturunan keluarga diraja Al-Saud diberikan tugas yang signifikan di kementerian-kementerian strategik seperti di Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pengawal Kebangsaan. Maka sebelum berlakunya kudeta, maka pastinya keluarga diraja Al-Saud mengetahuinya terlebih dahulu.

6. Bagi memastikan tidak berlaku coup d'etat, Keluarga Diraja Arab Saudi mewujudkan kumpulan tentera mereka sendiri yang dinamakan Pengawal Kebangsaan Arab Saudi (Saudi Arabia National Guard).

7. Saudi Arabia National Guard (SANG) ini tidak berada dibawah cabang Angkatan Tentera Diraja Arab Saudi di dalam Kementerian Pertahanan Arab Saudi, sebaliknya SANG ini berada dibawah Kementeriannya sendiri. Malah SANG mempunyai akses langsung dengan Raja Arab Saudi dalam urusan-urusan keselamatan.

8. Keanggotaan SANG adalah berasaskan kepada pewarisan. Dimana kesemua anggota SANG dipilih bersandarkan kepada kabilah-kabilah Arab yang secara turun-temurun telah berjanji untuk setia dengan keluarga diraja Arab Saudi sejak penubuhan negara berkenaan oleh Raja Abdul Aziz Al-Saud pada tahun 1932.

9. Jadi apa keperluan Raja Salman mendapatkan bantuan daripada Israel sedangkan mereka sendiri sudah ada SANG yang bertindak sebagai 'counter' kepada tentera yangs sedia ada?

10. Lebih melawakkan ialah, untuk apa Raja Salman meminta bantuan daripada Israel yang pastinya memberikan impak buruk kepada politik dan popularitinya, sedangkan dia boleh sahaja meminta bantuan dari U.S? Bukankah itu lebih logik. Kerana U.S ada hubungan diplomatik dengan Arab Saudi.

Kesimpulan 

Berfikir panjanglah sebelum nak 'share' atau hendak berhujjah. Jangan mudah untuk menerima dan menyebarkan berita-berita palsu yang tak diketahui daripada mana sumbernya. Buatlah research terlebih dahulu sebelum anda membenarkan berita yang anda terima. Dan jangan bimbang, Arab Saudi tidak akan berlaku kudeta seperti Qatar.

Tambahan : Kami mendapat berita bahawa terdapat satu video yang menyatakan bahawa Perdana Menteri Israel mengakui negaranya mempunyai hubungan erat dengan Arab Saudi. Sebelum anda nak mempercayai kata-kata pemimpin Israel tersebut, boleh tak anda tampilkan komen balas dari pemerintah Arab Saudi yang membenarkan pandangan Israel itu atau video yang mana pemerintah Arab Saudi pernah meraikan kedatangan pemimpin Israel ke Arab Saudi.


Bacaan tambahan :

1. J.E Peterson, 2002. Saudi Arabia and The Illusion of Security. Oxford : The International Institutes for Strategic Studies

2. Tim Niblock, 2006. Saudi Arabia : Power, Legitimacy and Survival. Oxon : Routledge

3. Anthony H. Cordesman & Khalid R. Al-Rodhan, 2008. Gulf Military Forces In An Era Of Asymmetric Wars (Vol 1). London : Praeger Security International 

4. Afshin Shashi, 2013. The Politics of Truth Management in Saudi Arabia. Oxon : Routledge

5. Paul Aarts & Corolien Roelants, 2016. Saudi Arabia A Kingdom In Peril. London : Hurst & Company

* Penulis merupakan graduan Sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute