JEJAK-JEJAK AMAL BAIK


Ibnu Taimiyyah berkata;

Kebajikan dan ketakwaan itu melegakan hati dan melapangkan dada, di mana manusia boleh merasakan keluasan dan kelonggaran dalam jiwa dari apa yang dia alami sebelumnya. Hal ini kerana ketika orang melakukan kebajikan, taqwa dan berbuat baik, ALLAH membuatnya merasa lega dan melapangkan dadanya. Sedangkan perbuatan jahat dan kikir (kedekut) akan menekan jiwa, merendahkan dan menghinakannya, di mana orang kikir merasakan jiwanya sempit.

Katanya lagi, "Sesungguhnya kebaikan itu memiliki cahaya dalam hati, sinar pada wajah, energi pada tubuh, keluasan rezeki dan cinta di hati para makhluk. Sedangkan keburukkan membawa kegelapan dalam hati, warna hitam pada wajah, kelemahan pada tubuh, sempitnya rezeki dan kebecian di hati makhluk"

[Al Fatawa, 10: 629-630]

#Tazkirah
JEJAK-JEJAK AMAL BAIK JEJAK-JEJAK AMAL BAIK Reviewed by pena minang on September 21, 2018 Rating: 5

No comments:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

Powered by Blogger.