KETAATAN : AGONG ATAU PERDANA MENTERI?

Oleh : Jebat 

Ada soalan yang ditanyakan kepada kami. Ianya berbunyi seperti berikut :

Pemerintah mana satukan yang perlu aku taat pada hari ini? Agong atau Perdana Menteri?

Jawapan kami : Kedua-duanya. Kerana kedua-duanya diberikan kuasa memerintah di dalam negara. Walaupun salah satu daripada mereka mempunyai kuasa yang amat terhad berbanding yang satu lagi.

Ketua Negara adalah Yang Dipertuan Agong. Manakala Ketua Kerajaa adalah Perdana Menteri.

Namun perlu diingatkan juga, Ketua Negara yang tiada kerajaan, maka negaranya akan porak peranda. Dan kerajaan tanpa negara ibarat pihak berkuasa di Palestin.

Oleh itu, jangan ikut pemahaman kelompok Yang Terkeliru. Yang cuba memisahkan ketaatan terhadap pemerintah dengan memecah belahkan peranan setiap yang bergelar pemerintah.

Dalam masa yang sama, apa yang penting kita kena taat pemerintah dalam hal yang ma'ruf. Mendoakan kebaikan buat mereka. Memberikan hak-hak mereka bila diminta, dan bersabar dengan kezaliman yang dilakukan oleh mereka (jika ada) terhadap kita. 

Apa yang pasti, pemimpin yang naik pada hari ini adalah setaraf dengan nilai rakyatnya pada hari ini.....Uneducated Citizen.

Selamat Hari Kebangsaan Ke 61.

#KekalTaat
#PakatanAslah
#SayangiSunnahNabiku
KETAATAN : AGONG ATAU PERDANA MENTERI? KETAATAN : AGONG ATAU PERDANA MENTERI? Reviewed by pena minang on September 01, 2018 Rating: 5

No comments:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PenaMinang.com tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.

Powered by Blogger.