ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Friday, 30 June 2017

ISU SAMAN DOJ TERHADAP 1MDB : SKRIP SAMA, PENGARAH BERBEZA

Oleh : Jebat

Aku terpanggil untuk memberikan sedikit ulasan berkenaan isu dakwaan DOJ ke atas 1MDB ini setelah membaca penerangan daripada pihak Mufti Wilayah Persekutuan dan juga melihat respon si butler pengangkat beg menteri dan pemakan dedak Qatar Foundation serta pandangan netizen yang lain.

1. Jika korang perasan, korang dapat perhatikan bahawa DOJ sekadar mendakwa namun tidak menyatakan nama pihak yang tertuduh. DOJ pun sekadar memberikan 'code name : MO1' kepada mereka yang disyaki terlibat dengan isu 1MDB. Melihat sikap DOJ yang tidak berani menamakan pelaku berkenaan, telah menimbulkan syakwasangka kepada aku, adakah ini satu lagi permainan pentadbiran Amerika ke atas negara Islam? Jika korang teringat akan dakwaan pentadbiran U.S ke atas Arab Saudi ketika berlakunya serangan pengganas 9/11. Pentadbiran U.S turut menggunakan kaedah yang sama dalam menimbulkan fitnah kepada Arab Saudi. 


2. Dalam laporan kongres berhubung insiden 9/11, 28 muka surat dalam laporan berkenaan 'dipadam & dirahsiakan' oleh pentadbiran U.S. Hanya pada 2016, setelah 13 tahun laporan berkenaan itu 'dipadam & dirahsiakan', akhirnya kongres U.S bersetuju memaparkan bagi 28 muka surat yang hilang tu kepada orang awam. Dan ternyata 28 muka surat berkenaan tidak mempunyai sebarang bukti kukuh yang menyatakan penglibatan Arab Saudi secara langsung dalam 9/11. Namun akibat daripada baki 28 muka surat yang 'dipadam & dirahsiakan' itu, selama 13 tahun Arab Saudi diftitnah oleh beberapa ahli kongres Amerika bahawa negara pengeluar minyak itu terlibat dalam aktiviti keganasan.

3. Dalam isu 1MDB, pentadbiran U.S nampaknya mereka menggunakan skrip yang sama namun 'pengarah' yang berbeza. Jika dahulu, 'pengarah' skrip pendakwaan ini datangnya dari Kongres Amerika, pada kali ini, 'skrip' mereka diarahkan oleh 'pengarah' yang datang dari DOJ. Namun jalan cerita mereka tetap sama : mereka membuat tuduhan, namun tidak menyatakan siapakah orang yang dituduh itu. Hal ini berlainan sekali dengan prinsip Islam. Dimana mereka yang menuduh perlu menyatakan secara terang siapakah yang mereka tuduh itu dan perlu membawa bukti yang boleh menyokong pertuduhan berkenaan. Jika tidak, ianya adalah satu fitnah.

4. Mengambil contoh krisis diplomatik di negara teluk yang terjadi baru-baru ini, diantara Qatar dengan negara-negara jirannya yang terdekat seperti Bahrain, UAE, Arab Saudi, termasuk Mesir dan Libya. Kesemua negara yang membuat pendakwaan ke atas Qatar menamakan secara jelas bahawa pemimpin tertinggi Qatar terlibat secara langsung dalam campur tangan dan krisis politik yang terjadi di negara-negara Arab terutama sekali ketika fenomena Arab Spring melanda rantau berkenaan. Kita dapat saksikan berapa banyak rakaman video dan audio risikan yang telah dikeluarkan oleh pihak yang mendakwa bagi menyokong hujjah mereka : Qatar dalang disebalik ketidakstabilan rantau Arab. 

5. Bagaimana pula dengan isu 1MDB. Apa bukti yang DOJ dah keluarkan untuk menyokong hujjah mereka? Ada korang pernah tengok mereka bawak keluar bukti berupa dokumen rasmi dari 1MDB atau dokumen yang berkaitan dengan 1MDB? Jawapannya tidak!

6. Malah saman yang dikemukakan oleh Husam Musa dan Mathias Chang kepada 1MDB di DOJ sendiri pun dah di gugurkan oleh mereka sendiri. Lebih menarik dan memelikkan ialah, Tony Phua pun turut memohon saman yang dikemukakan oleh PM Najib terhadap isu 1MDB ini, sedangkan selama ini dialah antara orang paling kuat menyabitkan isu 1MDB dengan Perdana Menteri. Bukan itu sahaja, dakwaan pihak-pihak tertentu bahawa pihak berkuasa Swiss sedang menyiapkan kertas pertuduhan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak juga dinafikan oleh pihak pendakwaraya Swiss sendiri. Malah tindakan DOJ membekukan aset syarikat filem Red Granite yang didakwa menggunakan dana 1MDB pun sudah ditarik balik.

7. Jadi ternyata kenyataan yang dikeluarkan oleh DOJ ini sekadar dakwaan bersandarkan maklumat kasar yang dikemukakan oleh Husam Musa dan Mathias Chang. Malah DOJ boleh dikatakan lebih teruk daripada Husam Musa dan Mathias Chang kerana tidak berani menyebut nama individu yang disyaki terlibat dalam isu 1MDB ini.

8. Malah dalam kes ini, aku nampak ada pihak buat-buat buta dengan isu penipuan yang dilakukan oleh Xavier Justo yang menjual dokumen palsu diantara Petro Saudi dengan 1MDB kepada editor The Edge. Malah ramai pulak buat-buat lupa bahawa Xavier Justo sendiri mengakui dokumen perjanjian diantara 1MDB dengan PetroSaudi adalah maklumat palsu dan telah diubah suai oleh editor The Edge dan juga Sarawak Reports.

9. Jadi soalnya sekarang ini, kenapa DOJ takut sangat nak namakan individu yang terlibat itu secara terang-terangan? Bukankah prinsip DOJ adalah transparens. Jadi mengapa tidak berani transparens dalam mengeluarkan tuduhan? Kenapa perlu mengeluarkan tuduhan secara samar-samar? Apa yang DOJ takutkan sangat?

10. Apa-apa pun kes ni memang aku berani katakan sebagai kes paling lawak. Sebab hebatnya PM Malaysia ni, sampai sekarang DOJ pun tak berani letakkan nama dia sebagai pihak yang dituduh.

Rujuk :


Congress releases secret '28 pages' on alleged Saudi 9/11 ties : http://edition.cnn.com/2016/07/15/politics/congress-releases-28-pages-saudis-9-11/index.html

13 Tahun Arab Saudi Menjadi Mangsa Fitnah Kongres Amerika : http://www.penaminang.com/2016/07/video-13-tahun-arab-saudi-menjadi.html#

Kertas Saman DOJ terhadap Red Granite : https://www.justice.gov/archives/opa/page/file/877166/download

Rujukan lain :

1. MalaysiaKINI : Tony Pua Mohon Batal Saman PM isu 1MDB 
https://www.malaysiakini.com/news/297958

2. CNBC : Saudi royal family gave Najib $681M 'personal donation' :
http://www.cnbc.com/2016/01/25/malaysia-attorney-general-saudi-royal-family-gave-najib-681m-personal-donation.html

3. US News : Saudi Arabia's foreign minister has said $681 million banked into the Malaysian Prime Minister Najib Razak's bank accounts was a "genuine donation." :
https://www.usnews.com/news/business/articles/2016-04-15/saudi-confirms-genuine-681m-donation-to-malaysian-pm

4. The Guardian : Malaysian prime minister cleared of corruption over $681m Saudi 'gift' :
https://www.theguardian.com/world/2016/jan/26/malaysian-pm-najib-razak-cleared-corruption-gift-saudi-royals

5. Global Research : Saudi Royal Family Gave $681M to Malaysian PM Who Banned Shia Islam : 
http://www.globalresearch.ca/saudi-royal-family-gave-681m-to-malaysian-pm-who-banned-shia-islam/5504643

6. BBC : Saudi gift to Malaysia PM Najib Razak 'for election campaign’: http://www.bbc.com/news/world-asia-35409424

7. Bloomberg : Singapore Says None of Its Banks Got $3 Billion of 1MDB Funds :
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-08/singapore-says-none-of-its-banks-got-3-billion-of-1mdb-funds

8. Business Standard : Saudi confirms 'genuine' $681 million donation to Malaysian PM Najib Razak :
http://www.business-standard.com/article/pti-stories/saudi-confirms-genuine-usd-681m-donation-to-malaysian-pm-116041500449_1.html

9. MalaysiaKini : Husam, Chang gugurkan saman berkaitan 1MDB di AS
http://www.malaysiakini.com/news/356848

10. Reuters : Swiss say Malaysian Prime Minister Najib not accused in 1MDB probe :
http://www.reuters.com/article/us-switzerland-malaysia-investigation-idUSKCN0VB2LJ

11. Straits Times : Swiss A-G: Malaysian PM Najib not a suspect in 1MDB probe : 
http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/swiss-a-g-malaysian-pm-najib-not-a-suspect-in-1mdb-probe

12. MalaysiaKini : Xavier Justo sues The Edge Media Group owner for damages
http://www.malaysiakini.com/news/337461

13. Straits Times : 1MDB leak deal: Ex-PetroSaudi exec sues The Edge owner in Singapore court :
http://www.straitstimes.com/singapore/courts-crime/1mdb-leak-deal-ex-petrosaudi-exec-sues-the-edge-owner-in-singapore-court

14. Channel News Asia : Justo to sue parties he handed PetroSaudi data to in Singapore
: http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/justo-to-sue-parties-he-handed-petrosaudi-data-to-in-singapore-8243394

15. The New Straits Times : The Edge owner fails in bid to strike out legal suit by Xavier Justo :
https://www.nst.com.my/news/2016/04/140834/edge-owner-fails-bid-strike-out-legal-suit-xavier-justo

16. Utusan : DoJ tarik sekatan terhadap Red Granite Pictures : http://www.utusan.com.my/mobile/berita/nasional/doj-tarik-sekatan-terhadap-red-granite-pictures-1.365849

17. The Star : Red Granite lawsuit dropped : http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/09/25/red-granite-lawsuit-dropped-duo-move-to-voluntarily-dismiss-action-without-prejudice/

18. Hollywood Reporter : Red Granite Free of 'Wolf of Wall Street' Racketeering Lawsuit : http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/red-granite-free-wolf-wall-932160

19. Malaysia Kini : Xavier Justo sues The Edge Media Group owner for damages : http://www.malaysiakini.com/news/337461
Read more ...

Saturday, 24 June 2017

EID MUBARAK DARI PENA MINANG

Pena Minang Institute mengucapkan

تقبل الله منا ومنكم 

SEMOGA ALLAH MENERIMA AMALAN KAMI DAN KAMU

Buat pembaca, peminat dan pengikut laman ini.

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin

Read more ...

POLIS SAUDI GAGALKAN CUBAAN PENGGANAS SERANG MASJIDIL HARAM

Sumber : Al-Riyadh
Makkah Al-Mukaramah, 23 Jun 2017 : Pihak Keselamatan Arab Saudi berjaya menembak mati seorang pengganas manakala menahan beberapa orang yang lain dalam satu serbuan di kawasan kejiranan al-Aseelah, Makkah.

Serbuan yang dilaksanakan ini juga berjaya mengagalkan usaha pengganas melancarkan serangan ke atas orang awam di masjidil haram pada akhir ramadan.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi, Mansour al-Turki berkata, rancangan serangan pengganas ke atas Masjidil Haram datang dari 3 kumpulan pengganas yang berbeza dimana dua daripada kumpulan pengganas ini beroperasi di Makkah manakala satu kumpulan lagi beroperasi di Jeddah di kejiranan Ajyad al-Masafi.

Dalam operasi di Ajyad al-Masafi, pengebom berani mati telah meletupkan dirinya sendiri apabila mendapati usahanya untuk meloloskan diri dari pihak keselamatan gagal ekoran tindakan awal pihak keselamatan Arab Saudi mengepung banggunan dimana pengebom berani mati itu bersembunyi. Setakat ini 5 orang telah diberkas kerana disyaki terlibat dalam plot berkenaan termasuk seorang wanita.

Pada akhir ramadan tahun lalu, pengganas telah melancarkan serangan di Masjid Nabi yang menyebabkan beberapa anggota keselamatan Arab Saudi terkorban.

Sumber :
https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2017/06/23/Saudi-security-forces-kill-most-wanted-militants-in-Mecca.html
https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2017/06/23/Saudi-security-forces-foil-terrorist-operation-targeting-Grand-Mosque-in-Mecca.html
Read more ...

Thursday, 22 June 2017

PERLANTIKAN PUTERA MAHKOTA ARAB SAUDI YANG BAHARU : MENIFESTASI RAJA SALMAN DALAM MEREMAJAKAN NEGARANYA


Oleh : Anasz*

Keputusan majlis mesyuarat diraja Arab Saudi melantik Mohammad bin Salman bin Abdul Aziz Al-Saud (Mbs) menggantikan Mohammad bin Nayef (Mbn) adalah satu keputusan yang agak memeranjatkan penulis.

Ini kerana, Mbn baru sahaja menduduki jawatan berkenaan selama lebih kurang 3 tahun dari tarikh dilantik pada 2015. Namun inilah Arab Saudi. Tidak ada siapa pun dapat menduga akan berlakunya pertukaran kepimpinan dalam jangka masa terdekat. Dan pastinya pertukaran drastik ini memeranjatkan ramai pihak terutama sekali pengkaji hubungan antarabangsa dan strategi yang beranggapan bahawa Mbn akan menjadi Raja Arab Saudi pertama dari kalangan cucu Abdul Aziz. Manakala sepupunya, Mbs akan dilantik menjadi Putera Mahkota sekaligus menambahkan pengalaman Mbs dalam selok belok pemerintahan Saudi sebelum mengambil alih jawatan berkenaan dari sepupunya itu. 

Sejak Raja Salman menaiki takhta pada 2015 menggantikan abangnya yang mangkat pada tahun yang sama, beliau telah banyak kali melakukan transformasi dalam bidang pentadbiran Saudi. Berpengalaman luas dalam pentadbiran, yang menyaksikan Riyadh dari sebuah bandar padang pasir menjadi kosmopolitan di jazirah Arab, Salman dilihat sebagai raja yang tua dari segi usia namun muda dalam keinginan melihat kemajuan negaranya.

Antara reformasi yang dimulakan oleh Raja Salman sejurus mengambil alih jawatan dari Almarhum Raja Abdullah adalah menggantikan tempat Putera Mahkota Arab Saudi, Putera Muqrin bin Abdul Aziz Al-Saud kepada Mbn dan melantik anaknya Mbs menjadi timbalan putera mahkota. Tindakan Raja Salman ini sekaligus mempercepatkan peralihan kuasa dari jalur anakanda Abdul Aziz kepada jalur cucunda Abdul Aziz selaku pewaris takhta Arab Saudi.


Tidak banyak diketahui mengenai latar belakang Mohammad bin Salman ini. Malah dikalangan ahli strategi Timur Tengah sendiri tidak mengetahui umur sebenar putera raja ini. Namun bersandarkan laporan media Arab Saudi, Mbn berumur lingkungan 31 tahun (beliau lahir pada 31 Ogos 1985). Mendapat pendidikan awal di Riyadh di sekolah khusus untuk anak-anak raja dan pembesar Saudi, dan secara rasminya pula, Mbs menyambung pelajaran di dalam jurusan undang-undang di Universiti Raja Saud di Riyahd (Namun semakan agensi perisikan U.S mendapati bawaha tidak ada rekod nama beliau di Universiti berkenaan). Jadi secara teknikalnya, tidak ada siapa pun mengetahaui latar belakang pendidikan Mbs ini.


Turut dikenali sebagai 'the octopus prince' dikalangan para strategi barat ekoran penguasaan yang menyeluruh beliau dalam bidang pertahanan dan ekonomi Saudi, Mbs boleh dikatakan antara orang paling berkuasa di Arab Saudi selepas bapanya. Malah dalam banyak keputusan, Raja Salman dikatakan menerima pandangan yang dikemukakan oleh anakandanya itu.

Ekonomi

Mbs merupakan orang yang terlibat dalam mentransformasikan negaranya dari negara yang bergantung kepada sumber asli (minyak) kepada sektor-sektor lain. Dalam satu temuramah dengan stesen TV al-arabiya, beliau menyatakan bahawa minyak telah menyebabkan rakyat Arab Saudi mabuk dan tidak mahu berusaha. Melalui program transformasi Arab Saudi 2020 dan Wawasan 2030 Arab Saudi, Mohammad bin Salman mahu mengeksploitasi kemampuan negaranya untuk bersaing dan maju setanding dengan negara-negara lain di dunia ini.


Antara pelan yang dirangka oleh Mbs turut melibatkan penjualan IPO Saudi Aramco sebanyak 10% yang mana nilai IPO 1% yang ditawarkan itu mampu membeli syarikat Google dan Apple sekaligus. Peratusan pengganguran di Arab Saudi sekitar 13% terutama sekali dikalangan anak muda adalah satu kebimbangan Mbn. Melalui reformasi dan penyusunan semula ekonomi negara berkenaan, Mbn mahukan memastikan penglibatan rakyat Saudi dalam lapangan kerja yang boleh menjana pendapatan. 

Mbs mahukan mentaliti anak muda Saudi berubah dari mengharapkan kerja disediakan kepada mereka kepada penghasilan peluang pekerjaan. Beliau juga dilihat amat proaktif dalam memotivasikan remaja Saudi untuk terlibat dalam dunia keusahawanan. Antara langkah pertama yang diambil oleh Salman sejurus dilantik sebagai ketua perancang ekonomi negaranya adalah memastikan kesemua outlet jualan telefon bimbit diuruskan oleh rakyat tempatan dan bukannya warga asing. Melalui 'saudization' ini, jumlah pekerja asing di outlet jualan telefon bimbit dikurangkan dan digantikan dengan tenaga kerja anak tempatan.

Pertahanan

Sebagai seorang menteri termuda yang menerajui Kementerian Pertahanan, Mbs dilihat sebagai seorang yang begitu 'offfensive' dalam isu-isu yang mengancam keselamatan dan kedaulatan negaranya. Beliau merupakan 'arkitek' disebalik operasi ketenteraan yang dipimpin oleh Arab Saudi di Yaman. Dalam isu di Yaman, Mbs antara perancang utama telah menggerakkan serangan udara ke atas kedudukan Syiah Houthi di Yaman. 


Ternyata serangan yang dilakukan ini mengejutkan pihak pengkaji hubungan antarabangsa dan keselamatan di Barat kerana Arab Saudi lebih bersikap defensive dalam mencampuri urusan dalaman negara jirannya. Ketika pentadbiran Almarhum Raja Abdullah, walaupun Arab Saudi terlibat secara langsung dalam pelan peralihan kuasa diantara mantan Presiden Yaman, Ali Abdullah Salleh kepada Abdu Rabbo Mansour Al-Hadi, tetapi ianya hanya tindakan yang berasaskan kepada politik dan diplomasi dan bukannya melibatkan aspek ketenteraaan.

Dibawah pentadbiran beliau juga, Arab Saudi menjadi negara kedua didunia yang memperuntukkan bajet yang tinggi selepas Amerika Syarikat dalam pembelian persenjataan. Pemodenan secara berterusan angkatan tentera Arab Saudi terutama tentera udara menjadikan negara berkenaan sebagai salah satu kuasa angkasa di rantau berkenaan.

Diperingkat antarabangsa pula, dibawah kepimpinannya, selain beberapa siri latihan ketenteraan berskala besar seperti Eksais Pertahanan North Thunder, beliau juga telah menjadi penaja kepada tercetusnya Pakatan Ketenteraan Negara-Negara Islam dalam memerangi pengganas (Islamic Military Alliance to Fight Terrorism (IMAFT)). Malah beliau juga menjadi tenaga penggerak kepada pusat memerangi kegiatan ekstrimisme yang berpusat di Riyadh.


Kesimpulan

Perlantikan Mohammad bin Salman menjadi putera Mahkota Arab Saudi sekaligus pewaris takhta kerajaan Arab Saudi melambangkan kecenderungan Raja Salman untuk menyerahkan negaranya kepada kepimpinan muda pada hari ini. Dengan populasi remaja yang semakin meningkat di negaranya, dengan majoriti 60% daripadanya adalah dibawah umur 40 tahun, Raja Salman melihat sudah sampai masanya negara yang terasas sejak 1932, oleh ayahanda beliau, Abdulaziz ibn Abdul Rahman ibn Faisal ibn Turki ibn Abdullah ibn Muhammad Al Saud, diserahkan kepada generasi baru keluarga diraja Arab Saudi (kelompok cucunda Abdul Aziz). Ianya sekaligus mengakhiri era pemerintahan Arab Saudi yang selama ini dipegang oleh kalangan anak-anak Abdul Aziz Al-Saud.

Trivia Putera Mahkota Arab Saudi Yang Baru. Mohammad bin Salman bin Abdul Aziz Al-Saud.

1. Jika Raja Salman mangkat atau meletakkan jawatan, beliau akan menjadi Raja Arab Saudi pertama dari keturunan cucunda Abdul Aziz.

2. Merupakan Menteri Pertahanan termuda di dunia. Berumur 30 tahun ketika dilantik menjawat jawatan tersebut.

3. Merupakan anak kesayangan kepada Raja Salman.

4. Arkitek dalam operasi ketenteraan negara Arab di Yaman. (Operation Decisive Storm & Operation Restoring Hope)

5. Rakan baik kepada Y.A.B Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein


6. Bertanggungjawab dalam merangka pelan transformasi Arab Saudi 2020 dan Wawasan 2030 Arab Saudi.

7. Perancang utama dalam mentransformasikan ekonomi Arab Saudi. 

8. Perancang utama bersama-sama rakan sejawat dari UAE dan Bahrain dalam operasi pemulauan Qatar.

9. Seorang yang sangat anti dengan Iran 

10. Seorang yang sangat anti dengan kumpulan Ikhwanul Muflisin.

*Penulis merupakan graduan jurusan Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Wednesday, 21 June 2017

"BUTLER" MENTERI DI JPM TUDUH KERAJAAN ARAB SAUDI MERASUAH PEGAWAI KANAN MALAYSIA?

Gambar Sekadar Hiasan Semata-Mata
Oleh : Jebat

Berdasarkan pembongkaran yang dilakukan oleh Abu Aqif beberapa hari yang lalu, didapati seorang Butler Menteri di Jabatan Perdana Menteri telah mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah kepada kerajaan Arab Saudi.

Kami kurang pasti apa punca Butler Menteri ini meroyan, namun berkemungkinan salah satu punca yang menyebabkan si Butler ini memekak adalah disebabkan tindakan Arab Saudi dan beberapa negara Arab lain memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar.

Kami pun kurang pasti kenapa dia marah sangat dengan Arab Saudi. Adakah selain menjadi Butler menteri, apakah beliau menjadi pecacai Qatar di Parlimen? Wallahualam?.

Kita harapkan pihak berkuasa dapat mengambil tindakan yang keras kepada Butler ini, ekoran mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah kepada kerajaan Arab Saudi. Hal ini kerana, ianya bukan sahaja akan menjejaskan hubungan diplomatik antara Kuala Lumpur - Riyadh tetapi juga satu penghinaan kepada pegawai-pegawai kanan kerajaan Malaysia.


Read more ...

Tuesday, 13 June 2017

AL-JAZEERA : PENYEBAR FITNAH DI DUNIA ARAB

Oleh : Anasz*

Baru-baru ini Al-Jazeera ada mendakwa bahawa ada diantara rakyat Qatar yang dilarang memasuki Masjidil Haram. Dengan hanya bersandarkan dakwaan yang dikeluarkan oleh kumpulan hak asasi manusia di Qatar, Al-Jazeera berjaya menyebabkan ramai dikalangan umat Islam memaki hamun kerajaan Arab Saudi tanpa usul periksa. Sebelum korang nak mempercayai kata-kata Al-Jazeera tu, apa kata baca dulu argumentasi saya pada isu berkenaan.

1. Kenapa tidak ada sebarang rekod bergambar / video yang memaparkan insiden "larangan" berkenaan? Takkanlah dalam berjuta-juta manusia di Masjidil Haram, tak ada seorang pun sempat nak bukak HP dan rakam kejadian berkenaan.

2. Kenapa tidak ada satu video pengakuan sama ada yang diuplod di Facebook, Youtube, Instagram, Twitter atau apa jua pelantar media sosial yang memaparkan individu rakyat Qatar bahawa dialah orang yang dilarang masuk ke Masjidil Haram atau Masjid Nabawi hanya kerana dia seorang rakyat Qatar. Dalam zaman moden ini, mustahil sangat tak boleh jumpa seorang pun kan?


www.gph.gov.sa

Namun inilah sikap sebenar Al-Jazeera yang dimiliki oleh Qatar. Mereka gemar membuat fitnah ke atas negara orang lain termasuk dengan Malaysia. Melalui media mereka, Qatar mendoktrin pemikiran rakyat agar bangun menentang pemerintah. Lihat sahaja apa yang berlaku di negara-negara Arab ketika rantau berkenaan dilanda badai Arab Spring.



Kesemua negara yang dilanda badai Arab Spring hancur. Lihat apa yang terjadi pada Libya, Yaman dan Syria. Namun menariknya disaat kesemua negara Arab terkesan dengan fanomena berkenaan (termasuk negara GCC yang lain seperti Bahrain, Arab Saudi, Oman dan UAE),  hanya Qatar sahaja yang aman tenteram. Tidak ada laporan rakyat bangkit memberontak, berdemonstrasi atau tunjuk perasaan. Mengapa?

*Penulis merupakan graduan dalam bidang strategi dan keselamatan dari UKM 
Read more ...

YUSUF AL-QARADAWI DIPERLI DENGAN FATWANYA SENDIRI


Jika korang teringat, pernah berlaku letupan di luar perkarangan masjid Nabi pada hari terakhir Ramadan tahun lepas.

Pengeboman berkenaan telah menyebabkan kematian beberapa anggota keselamatan di pihak Arab Saudi dan juga di pihak pengganas tersebut.

Namun ramai tak terperasan bahawa Yusuf Al-Qaradawi (yang telah diisytiharkan sebagai pengganas oleh kerajaan Arab Saudi, UAE dan Mesir) pernah mengeluarkan kenyataan mengutuk perbuatan tersebut di twitter rasminya.

Namun ternyata, kenyataan Qaradawi disambut dengan komentar sinis dari Menteri Luar Negeri dan Kerjasama Antarabangsa UAE, Sheikh Abdullah bin Zayed bin Sultan Al Nahyan. 



Read more ...

Monday, 12 June 2017

KENYATAAN RASMI DARI PIHAK PENGURUSAN MASJIDIL HARAM & MASJID NABAWI BERKENAAN ISU LARANGAN MASUK JEMAAH QATAR

Oleh: Perbadanan Pengurusan Masjidil Haram Dan Masjid Nabawi

Rakyat Qatar Menunaikan Manasik Dengan Mudah Dan Lancar

Perbadanan Pengurusan Masjidil Haram Dan Masjid Nabawi menegaskan bahawa berdasarkan arahan tertinggi pemerintah Arab Saudi menekankan supaya semua perkhidmatan dan kemudahan diberikan kepada jemaah umrah dari seluruh pelusuk dunia termasuklah jemaah dari negara Qatar. 

Ditegaskan apa yang disebarkan melalui media sosial yang mengatakan jemaah umrah Qatar dihalang dari memasuki Masjidil Haram, ia adalah berita yang tiada asasnya sama sekali.

Turut ditegaskan bahawa jemaah umrah Qatar sentiasa dekat di hati saudara-saudara mereka dari Arab Saudi bermula dari mereka masuk sehinggalah mereka meninggalkan tanah Arab Saudi. Kerajaan Arab Saudi semenjak 9/9/1438 sehingga ke hari ini telah menerima 1633 rakyat Qatar yang datang untuk mengerjakan umrah.

Turut disebarkan khabar angin dalam beberapa media soasial yang mengatakan bahawa Arab Saudi melayan saudara-saudara mereka daripada kalangan jemaah warga Qatar dengan cara yang tidak baik. Di sini ditegaskan bahawa jemaah umah Qatar dapat mengerjakan ibadah umrah serta ibadah mereka secara amnya dalam Masjidil Haram dengan mudah dan tenang dan mereka dapat menggunakan semua perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan Arab Saudi di kedua Masjid Suci seperti jemaah-jemaah yang lain.

Dalam kesempatan ini kami ingin mengajak semua media-media untuk memastikan kesahihan berita-berita yang diterima daripada pihak-pihak yang berkenaan sebelum disebarkan.

Sumber : https://www.gph.gov.sa/ar-sa/Pages/news-details.aspx?nID=25711
Read more ...

TIDAK ADA HALANGAN BUAT JEMAAH QATAR BERIBADAH DI MAKKAH DAN MADINAH

Oleh : RPM

KUALA LUMPUR, 12 JUN 2017 : Susulan dakwaan media milik Qatar, Al-Jazeera yang menyatakan bahawa pihak berkuasa Arab Saudi melarang rakyat Qatar memasuki Makkah dan Madinah, Pihak Berkuasa Pengurusan Dua Masjid Suci telah mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan berkenaan. 

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh The General Presidency of the Affairs of the Two Holy Mosques di laman web mereka menyatakan;

"Para jemaah terutama saudara kami yang datang dari Qatar amat dekat persaudaraanya dengan kami dari mula mereka memasuki tanah haram sehinggalah mereka meninggalkanya. Sehingga Ahad yang lalu, Arab Saudi telah menerima kehadiran sebanyak 1,633 jemaah Qatar yang melaksanakan ibadah umrah."



Pada Jumaat yang lalu, pihak imegresen Arab Saudi membenarkan 206 jemaah Qatar melepasi pintu sempadan Salwa bagi membolehkan mereka menunaikan umrah.

Dalam masa yang sama, pada hari yang sama dimana 4 negara Arab memutuskan hubungan termasuk dengan Qatar (dimana Arab Saudi merupakan salah sebuah negara yang memutuskan hubungan dengan Qatar), kerajaan Arab Saudi mengisytiharkan bahawa pihak berkuasa Arab Saudi akan memberikan kesemua kemudahan dan perkhidmatan yang diperlukan oleh jemaah Arab Saudi selagi mana mereka berada di dalam negara berkenaan.

Sumber :

https://www.gph.gov.sa/ar-sa/Pages/news-details.aspx?nID=25711
https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2017/06/12/Saudi-Arabia-denies-rumors-of-Qataris-denied-entry-into-Mecca.html
http://www.aljazeera.com/news/2017/06/reported-saudi-blocking-qatari-pilgrim-condemned-170610223616958.html
Read more ...

Sunday, 11 June 2017

QATAR : MANGSA ATAU PEMANGSA?


Oleh : Jebat dan Anasz

Sebelum korang nak tuduh negara Arab lain zalim pada Qatar, sebab Qatar sokong Hamas dan lain-lain lagi. Cuba korang baca sikit beberapa argumentasi yang telah aku ringkasnya secara mudah dibawah ini. Lepas tu korang fikir sendiri dimana kedudukan Qatar. 

1. Pengkalan U.S terbesar di teluk terletak di Qatar. (Rujuk : http://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/qatar-us-largest-base-in-mideast/index.html)

2. Think Tank Polisi dan dasar luar U.S seperti Brooking Institute mempunyai pejabat di Doha, Qatar. (Rujuk : https://www.brookings.edu/center/brookings-doha-center/)

3. Pejabat Taliban berada di dalam Qatar atas permintaan kerajaan US. (Rujuk : http://www.aljazeera.com/news/2017/06/qatar-hosted-taliban-request-government-170611114833584.html)

4. Lepas tu ulama Ikhwan, Yusuf Al-Qaradawi diberikan perlindungan di Qatar. Malah dia sendiri mengaku bahawa Qatar terlibat dengan segala macam revolusi yang berlaku di dunia Arab. Sila lihat video dibawah.


Latar belakang Yusuf Al-Qaradawi rujuk : https://rlp.hds.harvard.edu/faq/yusuf-al-qaradawi-0)

5. Banyak laporan media (Terutama dari Russia Today) menyatakan bahawa Qatar terlibat secara langsung dengan fenomena Arab Spring terutama sekali di Libya dan Yaman (malah ada yang mendakwa sehingga ke Syria). Malah bekas Emir Qatar, Hamad bin Khalifa Al Thani sendiri akui bahawa dia bagi puak pemisah senjata. Rujuk video di bawah :




6. Dan tatkala dunia Arab dilanda fanomena Arab Spring (termasuk Arab Saudi, Bahrain dan Oman), hanya Qatar sahaja yang tak merasa 'hembusan' Arab Spring.

7. Wujud hubungan secara langsung (walaupun tidak rasmi) diantara pemerintah Qatar dengan Israel. Sila lihat video di bawah dan link ini  (untuk merujuk senarai ahli politik & kerajaan Israel yang dijemput datang ke Qatar : https://www.facebook.com/penaminang/videos/vb.100000542945924/1666320283396054/?type=2&theater



8. Jadi jika fikir logik, dari semua pendedahan yang ada ni, termasuk dengan kewujudan 'pejabat taliban' atas permintaan U.S, tidakkah boleh kita katakan bahawa Qatar adalah HQ U.S era pentadbiran Obama dalam merancang dan menghuru-harakan negara-negara Arab dan Islam dengan menyemarakkan fenomena Arab Spring? Tak bolehkah kita katakan Qatar tempat US merancang operasi di timur tengah. Dengan bantuan Qatar menerusi stesen tv satelit Al-Jazeeranya, radionya, dananya (seperti yang dikatakan oleh Qaradawi), Qatar telah melaga-lagakan rakyat dengan pemerintah mereka yang pada akhirnya menyaksikan ribuan manusia tidak berdosa terbunuh. Bukankah ini juga salah satu bentuk keganasan?

9. Setakat hari ini tindakan beberapa negara Arab memutuskan hubungan diplomatik dengan Qatar tidak menyebabkan sesiapun mati kebuluran di negara berkenaan.Tidak ada lagi banggunan yang hancur dibom. Namun tindakan Qatar mencampuri urusan dalaman di beberapa buah negara telah menyebabkan ribuan manusia tidak berdosa terbunuh. 

10. So sekarang ini, Qatar mangsa atau pemangsa?

Video berkaitan :









Hamas ciptaan ISRAEL


Baca selanjutnya disini : http://www.penaminang.com/2014/08/israel-yang-mencipta-hamas-ron-paul.html
Read more ...

PUASA DI QATAR TIDAK SAH : FAKE NEWS!

Puasa Rakyat Qatar Tak Sah

Telah tular artikel dalam bahasa Arab bahawa puasa rakyat Qatar tidak akan diterima selagi mana tidak mendapat redha Arab Saudi. Perkataan ini telah disandarkan kepada Mufti Arab Saudi.

Nama mufti juga jelas salah sebagaimana yang tertulis di dalam artikel. Telah ramai dari kalangan mereka yang kongsikan artikel ini yang jelas sebenarnya satu troll. Tapi akibat tidak faham bahasa Arab, yang mengongsinya menganggap ianya benar.

Ustaz Ahmad Fazrin Bin Yahaya
_____________

P.s: Bukan Malaysia saja orang buat troll, kat negara arab pun depa suka troll. Zaman media sosial ni, ramai org suka kenakan orang. Kesian juga orang yang share dan percaya sebab nampak kurang bijak 😂

Moga Allah lindungi kita dari fitnah.

Sumber: http://alhudood.net/

Tolong viralkan. Baarakallaahu feekum.
Read more ...

Saturday, 10 June 2017

TENTERA LIBYA DEDAHKAN DOKUMEN DAN VIDEO PEMBABITAN QATAR DALAM AKTIVITI KEGANASAN DI NEGARA BERKENAAN



Pemerintah tertinggi Tentera Libya hari ini telah memaparkan rakaman video, audio serta dokumen yang membuktikan pembabitan pegawai kanan kerajaan Qatar dalam menyokong kumpulan pengganas sejak 2011 yang bertujuan untuk mensabotaj sistem demokrasi di Libya dan mewujudkan suasana tidak stabil di negara berkenaan.

Jurucakap tentera Libya, Kolonel Ahmed al-Mesmari dalam satu sidang media telah mendedahkan pelbagai bukti yang memperincikan jenayah Qatar di Libya sambil menekankan bahawa pemerintah tertinggi Qatar telah memainkan peranan yang kotor sejak revolusi pada tahun 2011 yang mengakibatkan rejim Muammar Gaddafi digulingkan.

WANG DAN SENJATA

Dokumen yang didedahkan memaparkan pegawai kanan Qatar telah mempertingkatkan kemasukan tentera Qatar di dalam wilayah Libya dalam usaha mengawal beberapa kawasan di negara berkenaan terutama sekali di kawasan Mu’tika dan Misurata.

Sebagai tambahan, Qatar juga mengeksploitasi keadaan ekonomi Libya dengan memberi rasuah kepada individu tertentu. Dana ini juga digunakan untuk menyokong bekas banduan di Libya untuk menjadi pemimpin setelah Gaddafi di gulingkan dari kuasa.

Antara pegawai Qatar yang terlibat dalam rancangan jahat ini ialah Mohammed Hamad al-Hajri, yang berperanan dalam hal-ehwal kedutaan Qatar di Libya, Agensi Perisikan Qatar, General Salim Ali al-Jarboui yang berkhidmat sebagai atase pertahanan bagi kawasan Afrika Utara, kedutaan Qatar.

Jarboui dipercayai telah menyokong Al-Qaeda, DAESH dan Ikhwanul Muslimim dalam bentuk bantuan kewangan dimana beliau telah menyalurkan bantuan kewangan sebanyak 8 bilion dari Qatari Tunisian National Bank ke Housing Bank of Tataouine Governate di selatan Tunisia, yang mana wang berkenaan dihantar ke Libya untuk menyokong gerakan kumpulan Pengganas.

MEMEMENUHKAN LIBYA DENGAN PENGGANAS

Dalam sidang media berkenaan itu juga dipaparkan sokongan Qatar terhadap kumpulan pengganas sehingga kumpulan pengganas tersebut menguasai pemerintahan, termasuk Mahdi al-Harati, yang kini menjadi penguasa di bandak berkenaan selepas mengetuai kumpulan ekstrimis di Syria.

Qatar turut menghantar 8 ribu pejuang dari Libya ke Syria sebelum membawa pulang mereka ke Libya. Kumpulan ini telah diangkut melalui penerbangan Qatar. Selain itu beberapa orang pengganas dari luar negara turut dibawa masuk ke Libya. Antaranya ialah Anis Al-Houthi yang pernah bersama dengan Mokhtar Belmokhtar menentang pemerintah Algeria

PEMBUNUHAN

Qatar telah terlibat dalam menyokong beberapa siri pembunuhan general kanan tentera, pegawai dan polis. Adel Fattah Younis, ketua tentera Libya semasa revolusi adalah antara senarai utama untuk dibunuh. Di samping itu, percubaan telah dibuat untuk membunuh komander tentera, General Khalifa Haftar di bekas ibu pejabat tentera di kawasan Abyar, timur Benghazi.

PELAN QATAR DALAM SETIAP SERANGAN PENGEBOMAN

Dokumen dan video yang dipaparkan turut memperlihatkan pemimpin Hamas dilatih dengan elemen ekstrimis di Libya. Qatar terlibat dalam merancang kesemua siri letupan di Libya. Briged Khan Yunis memberikan bantuan teknikal kepada pengganas di dalam wilayah Libya.

JENAYAH QATAR DI BENGHAZI

Benghazi merupakan tempat terjadinya banyak aktiviti keganasan. Pesawat Qatar yang mendarat di dalam Wilayah Lapangan Terbang Antarabangsa Benina telah membekalkan senjata canggih kepada pihak yang dikenali sebagai The Revolutionary Council of Benghazi.

VIDEO PENUH


VIDEO BERKAITAN







Read more ...

Friday, 9 June 2017

KRISIS DIPLOMATIK QATAR : SYEIKH YUSUF AL-QARADAWI DIPECAT

Yusuf Al-Qaradawi, agamawan kelahiran Mesir yang kini berlindung di Qatar hari ini di pecat dari menganggotai World Muslim League. 

Berikut merupakan pengumuman berkenaan.

Pemecatan Al-Qaradhawi,

بناء على التصنيف الصادر عن المملكة وشقيقاتها لقوائم الإرهاب فقد أنهت رابطة العالم الإسلامي عضوية يوسف القرضاوي في: "المجمع الفقهي الإسلامي".

Berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Arab Saudi dan saudara-saudaranya tentang senarai teroris/pengganas, maka Rabithah al-Alam al-Islami telah menghentikan keanggotaan Yusuf al-Qaradhawi dalam al-Majma' al-Fiqhi al-Islami.


Read more ...

SENARAI INDIVIDU DAN ORGANISASI TERLIBAT DENGAN AKTIVITI KEGANASAN YANG DIKELUARKAN OLEH ARAB SAUDI, UAE, BAHRAIN DAN MESIR


Arab Saudi, Mesir, Bahrain dan UAE hari ini secara kolektifnya telah menyenaraikan individu dan organisasi yang membiayai kumpulan pengganas dan menerima dana dari Qatar.

List of designated individuals:

1. Khalifa Mohammed Turki al-Subaie - Qatari
2. Abdelmalek Mohammed Yousef Abdel Salam - Jordanian
3. Ashraf Mohammed Yusuf Othman Abdel Salam - Jordanian
4. Ibrahim Eissa Al-Hajji Mohammed Al-Baker - Qatari
5. Abdulaziz bin Khalifa al-Attiyah - Qatari
6. Salem Hassan Khalifa Rashid al-Kuwari - Qatari
7. Abdullah Ghanem Muslim al-Khawar - Qatari
8. Saad bin Saad Mohammed al-Kaabi - Qatari
9. Abdullatif bin Abdullah al-Kuwari - Qatari
10. Mohammed Saeed Bin Helwan al-Sakhtari - Qatari
11. Abdul Rahman bin Omair al-Nuaimi - Qatari
12. Abdul Wahab Mohammed Abdul Rahman al-Hmeikani - Yemeni
13. Khalifa bin Mohammed al-Rabban - Qatari
14. Abdullah Bin Khalid al-Thani - Qatari
15. Abdul Rahim Ahmad al-Haram - Qatari
16. Hajjaj bin Fahad Hajjaj Mohammed al-Ajmi - Kuwaiti
17. Mubarak Mohammed al-Ajji - Qatari
18. Jaber bin Nasser al-Marri - Qatari
19. Yousef Abdullah al-Qaradawi - Egyptian
20. Mohammed Jassim al-Sulaiti - Qatari
21. Ali bin Abdullah al-Suwaidi - Qatari
22. Hashem Saleh Abdullah al-Awadhi - Qatari
23. Ali Mohammed Mohammed al-Salabi - Libyan
24. Abdelhakim Belhadj - Libyay
25. Mahdi Harati - Libyan
26. Ismail Muhammad Mohammed al-Salabi - Libyan
27. Al-Sadiq Abdulrahman Ali al-Ghuraini - Libyan
28. Hamad Abdullah Al-Futtais al-Marri - Qatar
29. Mohamed Ahmed Shawky Islambouli - Egyptian
30. Tariq Abdelmagoud Ibrahim al-Zomor - Egyptian
31. Mohamed Abdelmaksoud Mohamed Afifi - Egyptian
32. Mohamed el-Saghir Abdel Rahim Mohamed - Egyptian
33. Wajdi Abdelhamid Mohamed Ghoneim - Egyptian
34. Hassan Ahmed Hassan Mohammed Al Dokki Al Houti - UAE
35. Governor of Abysan al-Humaidi al-Mutairi - Saudi / Kuwaiti
36. Abdullah Mohammed Sulaiman al-Moheiseni - Saudi
37. Hamed Abdullah Ahmed al-Ali - Kuwaiti
38. Ayman Ahmed Abdel Ghani Hassanein - Egyptian
39. Assem Abdel-Maged Mohamed Madi - Egyptian
40. Yahya Aqil Salman Aqeel - Egyptian
41. Mohamed Hamada el-Sayed Ibrahim - Egyptian
42. Abdel Rahman Mohamed Shokry Abdel Rahman - Egyptian
43. Hussein Mohamed Reza Ibrahim Youssef - Egyptian
44. Ahmed Abdelhafif Mahmoud Abdelhady - Egyptian
45. Muslim Fouad Tafran - Egyptian
46. Ayman Mahmoud Sadeq Rifat - Egyptian
47. Mohamed Saad Abdel-Naim Ahmed - Egyptian
48. Mohamed Saad Abdel Muttalib Abdo Al-Razaki - Egyptian
49. Ahmed Fouad Ahmed Gad Beltagy - Egyptian
50. Ahmed Ragab Ragab Soliman - Egyptian
51. Karim Mohamed Mohamed Abdel Aziz - Egyptian
52. Ali Zaki Mohammed Ali - Egyptian
53. Naji Ibrahim Ezzouli - Egyptian
54. Shehata Fathi Hafez Mohammed Suleiman - Egyptian
55. Muhammad Muharram Fahmi Abu Zeid - Egyptian
56. Amr Abdel Nasser Abdelhak Abdel-Barry - Egyptian
57. Ali Hassan Ibrahim Abdel-Zaher - Egyptian
58. Murtada Majeed al-Sindi - Bahraini
59. Ahmed Al-Hassan al-Daski - Bahraini

List of entities:

1. Qatar Center for Voluntary Work - Qatar
2. Doha Apple Company (Internet and Technology Support Company) - Qatar
3. Qatar Charity - Qatar
4. Sheikh Eid al-Thani Charity Foundation (Eid Charity) - Qatar
5. Sheikh Thani Bin Abdullah Foundation for Humanitarian Services - Qatar
6. Saraya Defend Benghazi - Libya
7. Saraya al-Ashtar - Bahrain
8. Coalition February 14 - Bahrain
9. The Resistance Brigades - Bahrain
10. Hezbollah Bahrain - Bahrain
11. Saraya al-Mukhtar - Bahrain
12. Harakat Ahrar Bahrain - Bahrain Movement

Sumber : Al-Arabiya
Read more ...

Thursday, 8 June 2017

QATAR DISEBALIK ARAB SPRING?

Syeikh Hamad bin Khalifa Al-Thani

Oleh : Jebat


Bunyi pelik. Tapi itulah realiti sebenar. Qatar, sebuah negara yang kaya dengan hasil buminya antara tenaga penggerak kepada ketidakstabilan di rantau Arab. 

Dalam satu rakaman yang didedahkan oleh Al-Arabiya, bekas Emir Qatar, Syeikh Hamad bin Khalifa Al-Thani berbicara dengan pemerintah Libya Muammar Gaddafi mengenai perancangan beliau mahu menjatuhkan pemerintah Al-Saud di Arab Saudi.




Dengan mengaku dirinya salah seorang daripada keturunan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab (salah seorang tokoh tajdid di Hijjaz), beliau menyatakan pemerintah Arab Saudi pada hari ini tidak layak menjadi penjaga dua tanah suci, Makkah dan Madinah. 

Campur tangan Qatar dalam urusan dalaman negara jirannya bukan perkara baru. Dalam satu rakaman temubual yang dilakukan oleh wartawan Russia Today pada tahun 2011, bekas Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh mengakui bahawa Qatar telah terlibat secara aktif dalam menyemarakkan api permusuhan diantara rakyat dengan kerajaan.



Rakaman berikutnya melibatkan temuramah Syeikh Hamad dengan wartawan CNN dimana Syeikh Hammad mengakui bahawa Qatar memang terlibat dalam usaha menjatuhkan pemerintah Libya melalui senjata yang dibekalkan kepada pemberontak. Tindakan Qatar ini ternyata membangkitkan kemarahan Muammar Gaddafi.




Sebenarnya terlalu banyak makar yang Qatar lakukan pada dunia Arab. Kita tak tahu apa motif pemerintah Qatar hendak melihat negara lain huru hara. 

Bacaan lanjut :

Keturunan Muhammad bin Abdul Wahab bantah penggunaan nama keluarga mereka dalam penamaan masjid di Qatar
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute