ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Monday, 31 March 2014

[JOM BELAJAR ILMU POLITIK - SIRI 3] : ANTROPOLOGI POLITIK

Oleh : K. Ramanathan

Antropologi politik ialah kajian tentang amalan dan isntitusi politik dikalangan berbagai kumpulan etnik terutama di kalangan kumpulan masyarakat primitif. Antroplogi politik mengkaji perhubungan tingkah laku politik dengan kumpulan budaya yang lebih besar dan juga mengkaji bagaimana amanalan dan institusi politik berkembang.

Pendekatan Antropologi : Pergerakan ataupun kegiatan politik selalunya dipengaruhi oleh kebudayaan. Konsep-konsep antropologi berfaedah untuk mengkaji kuasa dalam sistem-sistem sosial di mana politik tidak berinstitusi, seperti dalam kelompok-kelompok tradisional, ataupun dalam keadaan tidak terdapat peranan pemimpin secara rasmi. Sempadan-sempadan politik juga ada kalanya ditetapkan oleh sempadan-sempadan kekeluargaan ataupun keturunan.

Ringkasnya pendekatan antropologi penting dalam kajian politik.

Ciri-ciri pendekatan ini : -

1. Kebudayaan dan masyarakat dikaji secara keseluruhan.

2. Pendekatan ini memerlukan kajian secara empirik bukan moralistik berdasarkan andaian-andaian yang tidak boleh diuji.

3. Dalam pendekatan ini soalan-soalan yang ditanyakan oleh ahli-ahli antropologi adalah secara perbandingan.

Bibilografi :

K. Ramanathan, 1988. Konsep asas politik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Read more ...

PERDEBATAN HUKUM HUDUD DI DEWAN RAKYAT 2014



Perbahasan menarik mengenai hukum Hudud. Macam biasa... Yang berdegang-degang nak laksanakan hudud masih tak faham-faham bahawa bidang kuasa syarie adalah dibawah kuasa negeri.

Read more ...

PRESIDEN PAS KETIGA ADALAH PRESIDEN PAS PERTAMA YANG DIMAKI HAMUN OLEH AHLINYA SENDIRI.

Oleh : Allahyarham Tan Sri Dato' Mohd Asri Haji Muda [Presiden PAS ke-3]

Suasana dalam organisasi PAS menjelang muktamar tahunan atau mesyuarat agung PAS yang ke 28 itu sudan begitu gawat, dan seperti yang dinyatakan, hubungan ukhwah antara pimpinan sudah menunjukkan wajah yang muram. Keberkesanan pimpinan sudah mulai luntur. Pada ketika itulah Muktamar Tahunan PAS yang ke 28 diadakan. Muktamar tahunan itu diadakan pada 6 Muharram 1403 Hijrah bersamaan 23 Oktober 1982, di Balai Seminar, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Maka Balai Seminar DBP telah mencatatkan suatu kejadian yang amat dikesalkan dan begitu memalukan, betapa ucapan saya sebagai Yang Dipertua Agung telah tidak diterima oleh muktamar. Sebenarnya kejadian seperti ini belum pernah berlaku dalam sejarah sekurang-kurangnya sejarah parti-parti besar di Malaysia baik PAS sendiri mahupun UMNO. Mungkin ia merupakan satu cara untuk menunjukkan kebencian kepada saya sebagai pemimpin ketika itu,tanpa menyedari bahawa langkah yang tidak wajar dan tidak sopan itu akan menjejaskan kewibawaan parti itu sendiri. Apatah lagi apabila ditokok pula oleh suasana muktamar yang dipenuhi dengan gambar-gambar tokoh revolusi Iran dan pekikkan dan laungan yang menganggu ucapan. Malah pekikkan Marakbar Asri berselang seli dengan kalimah suci ALLAH UAKHBAR. Ketika itu banyak orang yang tahu makna 'marakbar Asri' yang bererti 'mampuslah Asri' iaitu pekikkan yang sering diucapkan oleh Iran dengan kalimah 'marakbar Amerika'. Saya mencatatkan peristiwa ini hanyalah sekadar untuk kenangan sejarah bagi generasi akan datang.

Menyedari hal yang sedemikianlah, maka sebelum muktamar tersebut saya memaklumkan kepada beberapa ahli jawatankuasa agung bahawa saya tidak bercadang untuk melanjutkan tempoh perkhidmatan saya sebagai Yang Dipertua Agung dan saya bersedia mengundur diri daripada bertanding dalam muktamar tahunan akan datang dan pemilihan pimpinan dan ahli jawatankuasa agung dilakukan. Akan tetapi segala-galanya berubah, suasana dan keadaan telah berlainan.

Ucapan dasar saya itu disusun seperti biasa dengan terlebih dahulu menyentuh hal-hal yang berlaki di luar negeri terutamanya dunia Islam, kemudian barulah perkara rumah tangga parti sendiri. Ulasan politik dalam negeri diberi ruangan yang agak lebih. Ada baiknya dibawah ini disebutkan sebahagian daripada ucapan itu.

"Semenjak kerajaan dibawah pimpinan Dr. Mahathir ini ditubuhkan, banyak langkah-langkah yang penuh sensasi telah diambil, antaranya ialah perubahan wakti, sistem perakam waktu kerja, memakai nama di baju, sistem 3M bersekali dengan KBSR, pengistiharan harta bagi pegawai-pegawai kerajaan, pengambilan alih Guthrie, memandang ke Timur, Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa dan beberapa langkah lain. Kita akui bahawa langkah-langkah tersebut memang mnarik dan seperti perkara-perkara lain yang penuh sensasi ia mudah memikat minat dan hati rakyat. Oleh yang demikian langkah-langkah perlulah diambil bagi mengkaji bagaimana dan sejauh mana kesannya dan apakah ia bersifat propaganda semata-mata atau sesuatu yang baik."

Tentang dasar pandang ke Timur, ucapan saya memberikan pandangan yang agak panjang sedikit. Antara lain ialah :

"Kejayaan kedua-dua negara Timur ini nampaknya oleh kerajaan diletakkan atas beberapa faktor iaitu etika kerja, sistem teknologi yang cekap atau efficient dan sikap espirit de corps seperti yang diamalkan oleh negara tersebut. Sikap seperti itu mungkin mempunyai beberapa aspek yang baik dan positif; akan tetapi kita mesti arif bahawa mentaliti, teknologi dan kecekapan semata-mata tidak semestinya menjamin produktiviti dan dinamisme. Kemajuan ekonomi rakyat dan negara akan berkembang dari tahap ke tahap mengikut keupayaan rayat dan negara itu sendiri. Segenap anggota dan pancaindera masyarakat dan semua prasarana kemanusiaan, ekonomi dan perdagangan hendaklah dibina.Kekayaan yang ada pada sesebuah negara kita ini hanya menjadi suatu bahan yang manfaatnya boleh dilipat gandakan dengan teknologi dan pengurusan yang cekap serta ciri dinamis yang ada pada rakyat itu sendiri. Jalan senang kepada matlamat itu tidaklah semudah itu dapat dimodelkan kepada mana-mana contoh yang lain oleh kerana asas setiap masyarakat berbeza. Rakyat Jepun mempunyai sifat-sifat tertentu sebagai sebuah masyarakat 'Kaum Tunggal' dan negara serta rakyatnya pernah memenangi peperangan besar dan mengalami kekalahan ketenteraan yang amat memalukan. Sebelum Perang Dunia Kedua mereka bangkit dengan psikologi perang dan hasrat untuk menubuhkan empayar. Selepas perang mereka bangkit untuk menebus kekalahan tenteranya dengan kejayaan ekonominya di pasaran dunia. Motif seperti ini menjadi tenaga penggerak yang dinamis. Maka dalam suasana seperti itu, etika kerja, kecekapan dan teknologi hanya menjadi cara dan alat semata-mata, bukannya matlamat. Jalan senang untuk mencapai kemajuan ekonomi dengan cara meniru Jepun dan Korea itu mungkin juga boleh membawa akibat yang menjejaskan perkembangan kemajuan ekonomi dan kebebasan perdagangan negara dan rakyat yang sihat"

Seterusnya ucapan dasar saya menyentuh beberapa perkara lagi dan antaranya :

"Isu Bank Islam dan Universiti Islam Antarabangsa adalah antara isu besar yang nampaknya dicanangkan dengan agak gempita di seluruh negara tidaklah seharusnya menyebabkan kita terperanjat dan rasa terpesona. Kita juga tidak boleh bersikap negatif. Kita tidak boleh terpesona lalu merasa rendah diri seolah-olah peranan PAS sudah tidak penting lagi, seolah-olah gelanggang untuk perjuangan PAS dan pentas pidato PAS telah diambil alih oleh UMNO dan kerana itu pula nasib masa depan PAS jadi muram dan kita tidak perlu lagi aktif, tidak perlu lagi bekerja keras. Anggapan seperti ini biarlah tumbuh meliar di kalangan orang-orang luar daripada kalangan kita. Dalam pada itu kita tidak boleh sama sekali bersikap negatif dengan memandang sepi dan buruk belaka pada apa saja yang dilakukan oleh orang lain. Seolah-olah baik semuanya daripada kita dan orang lain semua buruk dan tidak betul belaka. Sudah seharusnyalah semua anggapan dan tanggapan kita kepada semua masalah hendaklah objektif dan jujur sejajar dengan tugas kita berjuang untuk mencapai kebenaran dan menghayati ajaran Islam. Kita alu-alukan hasrat mana-mana pihak pun sekiranya mereka benar-benar hendak menjadikan partinya sebuah parti Islam yang memperjuangkan cita-cita untuk tegaknya kedaulatan Islam di negara ini."

Demikian secebis sedutan daripada teks ucapan dasar, yang saya kira cukup untuk mencari dari sudut manakah makanya ucapan saya itu tidak diterima langsung oleh Muktamar PAS tersebut.

Artikel ini dipetik dari : Memoir Politik Asri : Menitis Arus yang diterbitkan oleh Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1993
Read more ...

Sunday, 30 March 2014

BEKAS PRESIDEN PAS AKUI WUJUDNYA ISU KAFIR MENGKAFIR SESAMA ISLAM DAN PENGARUH IRAN DALAM PAS

Oleh : Allahyarham Tan Sri Dato' Mohd Asri Haji Muda [Presiden PAS ke-3]

Pada suatu ketika selepas PAS menguasai Kelantan dan Terengganu, pernah dibangkitkan bahawa PAS sengaja mempermainkan isu kafir mengkafir untuk menarik pengundi dan sokongan rakyat khususnya umat Islam, sehingga pada suatu ketika suasana masyarakat begitu tegang di Kelantan. Banyak ulama tergugat, pengajian pondok sering diganggu. Kadang-kadang pengajaran tafsir juga menjadi suatu momok yang membimbangkan, terutamanya apabila pentafsiran mengenai ayat-ayat tertentu.

Sebenarnya sepanjang yang saya tahu, PAS sendiri tidak pernah mengambil sebarang ketetapan atau keputusan dalam mana-mana mesyuarat pun, baik peringkat pusat mahupun di peringkat cawangan. Badan yang berhak memutuskan dalam hal seperti ini ialah Dewan Ulama; sedangkan Dewan Ulama tidak pernah membuat keputusan sama ada dengan bertulis atau dengan lisan. Pada ingatan saya ada suatu ketika muncul cadangan tentang perkara yang tersebut untuk dibincangkan dalam suatu persidangan muktamar, akan tetapi cadangan itu tidak diterima untuk dihabaskan oleh Ketua Dewan Ulama. Jadi mengaitkan isu kafir-mengkafir dengan PAS pada masa dahulu tidaklah adil.

Cuma pada peringkat akhir kepimpinan saya dalam PAS sesudah tidak berada dalam Barisan Nasional lagi, mulailah timbul berbagai-bagai karenah. Pada suatu pagi, telah berkunjung ke rumah saya di Kuala Lumpur seorang pemimpin muda PAS. Waktu itu Dato' Seri Dr. Mahathir baru sahaja mengambil alih pimpinan UMNO. Surat khabar pada pagi itu telah memuatkan kenyataan pertama daripada pemimpin UMNO yang baru itu tentang arah langkah dan masa depan UMNO. Pokok utama yang ditimbulkan ialah penerapan nilai-nilai Islam dalam masyarakat dan negara demi untuk mencapai kesejahteraan masyarakat. Pemimpin muda PAS itu mendedahkan perasaan kebimbangannya tentang masa depan PAS, sehingga terluah segumpal ayat "Kalau begitu taktik Mahathir dengan UMNOnya, habislah PAS". Saya lantas bertanya : "Kenapa PAS boleh habis? Katanya "Rakyat akan berpaling daripada PAS, sebab yang diperjuangkan oleh Mahathir hampir sama dengan PAS."

Saya terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk menjelaskan kepadanya ; bahawa kewajipan memperjuang dan menegakkan Islam itu ialah kewajipan semua umat Islam baik daripada PAS mahupun daripada UMNO dan daripada golongan mana sahaja. Kalau UMNO melalui suara pemimpinnya mahu memberikan saham dalam perjuagan global ini, syukurlah kita. UMNO sebagai parti tulang belakang pemerintah negara tentu lebih berkemampuan untuk meneruskan jihad besar ini, kita harus mengucapkan terima kasih kepadanya.

Pemimpin muda PAS itu lantas menjawab bahawa dia tidak percaya kepada ucapan pemimpin UMNO itu. Bagi beliau ucapan itu adalah pemanis mulut sahaja, sekadar untuk mengatasi dan menghancurkan PAS, tidak bersungguh-sungguh dan tidak ikhlas. Saya katakan kepadanya, bahawa ikhlas atau tidak hanya bagi ALLAH yang menilainya. Adapun kita manusia biasa ini, sekadar berpegang kepada kata-kata dan ucapannya semata-mata sebab kepada kita sebagai manusia cukuplah berpegang kepada ikrar dan pengakuan, jangan sama sekali penerimaan ikrar dan pengakuan dirosakkan oleh syak wasangka dan kebimbangan yang melulu, sebelum kita menyaksikan lambai dan langkah serta haluannya yang menyeluruh.

Pemimpin muda itu juga membangkitkan, kalau demikian apa lagi yang dapat dilakukan oleh PAS, kalau UMNO mengambil alih perjuangan ini? Saya dengan senyum menjawabnya bahawa masih banyak ruang bagi kita untuk bergerak. Kita boleh sokong tetapi tetap bersedia memberikan pandangan demi untuk kelancaran cita-cita itu disamping teguran dan kritikan yang membina sesuai dengan peranan kita sebagai pembangkang yang sihat.

Akhirnya beliau beredar dari rumah saya dengan perasaan tidak puas hati, malah ternyata dalam pandangan saya, beliau begitu kecewa dengan sikap dan pendirian saya yang mungkin begitu aneh baginya. 

Kemudian daripada kejadian tersebut, hubungan pun mulailah renggang dan kemesraan yang diikat oleh ukhwah mulalilah terungkai sedikit demi sedikit. Di beberapa tempat di Terengganu dan Kelantan khususnya, telah muncul beraneka kejadian yang dimulai dengan kafir-mengkafir sesama sendiri mengakibatkan perpecahan masyarakat, bahkan perpecahan keluarga. Anak berpecah dengan bapa, suami isteri berkelahi dan jadilah masyarakat yang dibahagi-bahagikan oleh perbezaan politik yang menyebabkan berlakunya sembahyang dua imam dan lahirnya dua masjid semukim, lahirnya kubur berasingan. Kenduri kendara, mati relai dan sakit demam tidak lagi menjenguk silai. Pernag berlaku kenduri kahwin oleh satu pihak tidak dihadiri oleh pihak yang satu lagi sehingga sebahagian besar lauk pauk yang disediakan menjadi basi dan terpaksa dibuang ke parit. Sesungguhnya berbagai-bagailah cencela yang berlaku.

Sebahagian pemuda PAS mulai berkursus di luar negeri, malah telah ada anggota parti yang dijemput berkunjung ke Iran. Sebagai Yang Dipertua Agung, saya tidak pernah diberitahu. Apabila pada suatu hari saya bersungut kepada orang tertentu sama ada benar berlaku pengiriman orang-orang PAS ke Iran, tetapi semuanya malah menggeleng kepala, tidak tahu. Padahal seorang pemuda telah berjumpa dengan saya dan menceritakan bahawa beberapa orang lagi anggota PAS akan berangkat ke Iran sambil menunjukkan tiket-tiket penerbangan ke Iran yang baru diterima dari sebuah kedutaan asing.

Revolusi Iran baru mencapai kejayaan dan seluruh dunia gempar. Malaysia juga tidak ketinggalan. Betapa hebatnya sebuah revolusi atas nama Islam dapat mencapai kejayaan, sedangkan yang dihadapinya ialah suatu kekuatan yang didukung oleh Amerika sendiri. Pada suatu ketika semangat Iran membumbung tinggi, sebahagian anak muda begitu terpengaruh dengan kejayaan Iran. Pernah saya memberikan ulasan kepada akhbar bahawa kita semua memang bangga atas kejayaan Iran yang membebaskan negara daripada pengaruh Amerika dan berjaya menegakkan sebuah negara Islam. Sungguhpun begitu cara revolusi yang berlaku di Iran itu sama sekali tidak sesuai dengan iklim dan suasana negara kita. Selain faktor komposisi masyarakat yang sedemikian uniknya yang memerlukan kebijaksanaan serta strategi yang mampan, maka hasrat serta keupayaan yang dalam jangka panjangnya memang menuju kepada suatu matlamat yang kita cita-citakan.

Walaubagaimanapun sikap ekstrim yang dilahirkan oleh sesetengah kalangan, terutamanya di kalangan Dewan Pemuda yang telah mengadakan muktamar tahunannya secara berasingan di Bukit Mertajam, dan suara prorevolusi Iran telah berjalan dengan rancak sekali dan merebak dengan cepatnya ke dalam seluruh organisasi PAS sehingga tidak mampu dibendung lagi. Demikian pula suasana yang berlaku dalam muktamar tahunan PAS dengan menonjolnya nilai-nilai revolusi Iran yang dilaungkan dan dipamerkan. Inilah salah satu daripada sebab punca yang menjadikan saya berasa tidak mampu lagi memegang pimpinan, apatah lagi pendapat dan arahan saya tidak dipatuhi. Akhirnya saya terpaksa mengambil sikap mengundurkan diri daripada memegang teraju pimpinan.

Akhirnya tindakan tata tertib telah diambil atas diri saya bersama rakan-rakan saya, dan apa yang dinamakan 'Kumpulan 13'. Sebenarnya kumpulan 13 itu dikaitkan dengan kejadian 13 orang tokoh PAS Kelantan yang telah dikenakan tindakan tata tertib oleh pucuk pimpinan sebagai akibat daripada simpati dan berpihak kepada saya setelah meletakkan jawatan Yang Dipertua Agung pada 23Oktober 1982. Mereka itu ialah Allahyarham Dato' Haji Ishak Lotfi Omar, bekas Menteri Besar Kelantan, bekas Pesuruhjaya PAS Kelantan dan bekas Ketua Dewan Ulama PAS Kelantan; Dato' Nik Man Nik Mat, bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan, bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan dan bekas Yang Dipertua PAS kawasan Pasir Mas; saya sendiri; Haji Wan Ismail Ibrahim, bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan, bekas ahli Jawatankuasa Agung PAS dan bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan,; Haji Hassan Haji Muhammad, bekas Bendahari Agung PAS, bekas ahli Dewan Rakyat kawasan Rantau Panjang; Haji Azhari Awang, bekas ahli Jawatankuasa Agung PAS, bekas Naib Ketua Pemuda PAS pusat, bekas Yang Dipertua PAS Kuala Krai dan bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Perumahan dan Kampung Baru; Haji Salahuddin Abdullah, bekas Exco Kerajaan Kelantan, bekas Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, dan bekas Yang Dipertua PAS kawasan Kota Bharu; Haji Abdul Hamid Salleh, bekas Exco Kerajaan Kelantan dan bekas Yang Dipertua PAS Kota Bharu dan Nilam Puri : Mohd Shaari Awang Ali, bekas Setiausaha PAS Rantau Panjang; Mohd Fakhruddin Haji Abdullah, bekas Jawatankuasa Agung PAS dan Pengarah Pilihanraya PAS Kelantan dan bekas ahli Parlimen Pasir Mas; Haji Mohd Zain Abdullah, bekas ahli jawatankuasa Agung PAS, bekas Yang Dipertua PAS Bachok dan bekas ahli Parlimen Bachok; Haji Wan Sulaiman Haji Ibrahim, bekas Yang Dipertua PAS Pasir Puteh, bekas Exco Negeri Kelantan dan bekas Ahli Parlimen Pasir Puteh dan Haji Wan Ibrahim Wan Abdullah bekas ahli Parlimen Pasir Mas.

Dalam surat yang dihantar kepada tiga belas ahli yang berkenaan yang telah ditandatangani oleh Setiausaha Agung PAS itu, tiada dinyatakan sebarang alasan yang diberikan atas tindakan tatatertib itu.

Beberapa orang tokoh PAS dari Kedah antaranya Dato' Haji Sudin Wahab, Allahyarham Haji Othman Alyunusi - bekas Pesuruhjaya PAS Kedah, dan Haji Mohd Ramli Abdullah, ahli Jawatankuasa Agung PAS dan Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Pusat; telah mengambil inisiatif menjalankan usaha dan ikhtiar untuk Islah atau kebaikan, mereka telah mengadakan pertemuan dengan beberapa kumpulan tertentu di kalangan pucuk pimpinan PAS, namun usaha mereka gagal, atas sebab-sebab yang tidak perli dirakamkan disini. Hanya ALLAH jua yang maha mengetahui.

Berikutan dengan tindakan tatatertib ini, maka saya diberi arahan agar tidak membuat sebarang kenyataan baik di dalam Dewan Undangan Negeri atau sebagainya, dan dimaklumkan bahawa perlantikan saya sebagai Ketua Pembangkang di dalam dewan itu telah ditarik balik.

Setelah mengadakan perbincangan dan bertukar-tukar fikiran dengan sahabat handai dan rakan taulan, kami telah mengambil suatu keputusan membentuk sebuah badan politik sebagai platform memberitahu masyarakat tentang perkara yang sebenarnya berlaku. Maka dalam satu pertemuan di kediaman Dato' Haji Ishak Lotfi di Kota Bharu telah dicapai keputusan untuk menubuhkan sebuah organisasi politik baru yang dinamakan Hizbul Muslimin Malaysia atau sebutan ringkasnya HAMIM, mengambil sempena nama sebuah pertubuhan politik dibawah pimpinan Allahyarham Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Pertubuhan itu telah diharamkan oleh pihak berkuasa Inggeris berikutan pengistiharan darurat tahun 1948

Artikel ini dipetik dari : Memoir Politik Asri : Menitis Arus yang diterbitkan oleh Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1993
Read more ...

Thursday, 27 March 2014

[VIDEO] PERBAHASAN PARLIMEN MENGENAI TRAGEDI #MH370 #PRAYFORMH370 #REMEMBERINGMH370


Oleh : AJ

Inilah masalah Pembangkang.. Cakap pasal SOP... Dorang ni bodoh ke tak? Nama pun pengumuman rasmi... Maknanya kenalah 'Verify' dulu maklumat tersebut. Official Statement maknanya benda dah 'confirm'....

C'monlaa MP Pembangkang... Waktu MH370 hilang dari radar pun, tah-tah korang sendiri masih membuta. Aku yakin, bila terjadinya insiden ini, yang pertama-tama buat kerja mengesan MH370 ni adalah staf-staf di DCA, Perisikan Kementerian Pertahanan, dan PDRM selain agensi-agensi yang berkaitan.

Kepada pembangkang jika nak mengkritik sekalipun.... tunjukkanlah kebijaksanaan
Read more ...

Wednesday, 26 March 2014

SIAPA YANG LEBIH MENGETAHUI TEKNOLOGI BOEING KALAU BUKAN DARI PENCIPTANYA. #BOYCOTTCNN

Artikel Oleh : Panglima Perang Cyber

Kenapa MH370 “membawa diri” jauh ke lautan yang sangat dalam paling sunyi dan terpencil di dunia untuk bersemadi. Dapatkan kronologi kejadian dan motif dalam artikel ini.

Adakah anda pernah mendengar teori konspirasi mengenai kehilangan MH 370? Perkara ini berlaku seperti ini:

Amerika telah keluar daripada Afghanistan, salah satu sistem kawal dan perintah (command and control system - CNC) mereka (yang digunakan untuk mengawal Drone tanpa pemandu) telah dirampas oleh Taliban ketika konvoi pengangkutan Amerika sedang bergerak ke bawah dari salah satu pangkalan di atas bukit. Taliban menyerang hendap konvoi tersebut dan membunuh 2 kakitangan Navy Seal Amerika, merampas peralatan/senjata, termasuk CNC yang beratnya 20 tan dan dimasukkan ke dalam enam peti. Peristiwa ini berlaku lebih kurang sebulan yang lalu pada Februari 2014. Tiada liputan dalam peristiwa ini. http://america.aljazeera.com/articles/2014/2/23/taliban-ambush-killsscoresofafghantroops.html

Apa yang Taliban mahu ialah wang. Mereka mahu menjual sistem CNC tersebut kepada Rusia atau China. Rusia terlalu sibuk dengan urusan di Ukraine. China pula amat dahagakan teknologi sistem ini. Bayangkan jika China dapat menguasai teknologi di belakang sistem CNC ini, semua Drone Amerika akan tidak berguna lagi. Oleh itu China telah menghantar lapan saintis pakar pertahanan mereka untuk memeriksa sistem yang dirampas tersebut dan bersetuju untuk membayar jutaan dollar untuk itu.

Sekitar awal Mac 2014, lapan saintis China tersebut bersama 6 peti melakukan perjalanan mereka ke Malaysia, dengan berpendapat laluan ini adalah yang terbaik untuk mengelakkan dari dikesan. Kargo ini kemudian disimpan dalam Kedutaan China di bawah perlindungan diplomatik. Sementara itu, Amerika dengan bantuan perisikan Israel, bersama-sama merangka pelan untuk memintas dan menawan semula kargo tersebut.

China berfikiran adalah lebih selamat untuk mengangkut kargo tersebut menggunakan pesawat awam untuk mengelakkan syak wasangka. Lagipun penerbangan terus dari KL ke Beijing mengambil masa hanya 4 jam setengah, dan Amerika dipercayai tidak akan merampas atau memudaratkan pesawat awam itu. Jadi MH370 adalah pilihan yang terbaik.

Terdapat 5 agen Amerika dan Israel, yang sudah biasa dengan operasi Boeing 777 di dalam pesawat ini. 2 warga "Iran" dengan pasport curi kemungkinan diantaranya.

Sebaik sahaja MH370 meninggalkan ruang udara Malaysia dan melapor diri kepada kawalan udara Vietnam, satu pesawat AWACS Amerika telah menyekat isyarat komunikasi mereka (jammed the signal), mematikan sistem kawalan juruterbang dan menukar kawalan kepada mod kawalan jauh (remote control). Pada ketika itu pesawat hilang ketinggian secara tiba-tiba untuk seketika.

Bagaimana AWACS boleh melakukannya? Ingat peristiwa 911? Selepas peristiwa itu, semua pesawat Boeing (Airbus dan mungkin semua) dipasang dengan sistem kawalan jauh untuk menentang rampasan pesawat oleh pengganas. Sejak itu semua Boeing boleh terbang dengan kawalan jauh oleh menara kawalan di daratan. Sistem kawalan jauh yang sama digunakan untuk mengawal pesawat pengintip tanpa pemandu dan Drone.

Seterusnya, 5 agen Amerika dan Israel mengambil alih kawalan pesawat, mematikan transponder dan sistem komunikasi yang lain, mengubah laluan dan terbang ke arah barat. Mereka tidak terbang timur, ke Filipina atau Guam kerana Laut China Selatan dan keseluruhan ruang udaranya diawasi sepenuhnya oleh radar dan satelit pengawasan China.

Radar tentera Malaysia, Thailand dan India sebenarnya telah mengesan pesawat yang tidak dikenali itu tetapi seperti dijangka mereka bertindak balas secara tidak profesional.

Pesawat itu kemudian terbang ke atas Sumatra Utara, Anambas, India Selatan dan kemudian mendarat di Maldives (beberapa penduduk kampung menyaksikan pendaratan pesawat), mengisi minyak dan meneruskan penerbangannya ke Deigo Garcia, Pangkalan Udara Amerika di tengah-tengah Lautan Hindi. Sebaik mendarat, kargo dikeluarkan dan kotak hitam ditanggalkan. Penumpang disenyapkan (dibunuh) melalui kaedah secara semula jadi, iaitu kekurangan oksigen.

Mereka percaya hanya orang mati sahaja yang tidak akan membocorkan rahsia. Pesawat MH370 dengan penumpang yang sudah mati sekali lagi berlepas dan diterbangkan dengan kawalan jauh menuju selatan Lautan Hindi, untuk menjadikan orang percaya bahawa pesawat kehabisan minyak dan akhirnya terhempas ke lautan, dengan menyalahkan kapten dan pembantu juruterbang yang degil.

Amerika telah melakukan persembahan yang baik. Pertama, mereka mengalihkan semua perhatian dan usaha carian di Laut China Selatan padahal MH370 terbang ke arah barat ke Lautan Hindi. Kemudian mereka dengan bantuan media-media mereka telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bercanggah dan bukti-bukti untuk mengelirukan dunia. Australia memainkan peranan sebagai pembantu pelakon.

Jika dilihat usaha yang dibuat oleh China, dari segi bilangan pesawat carian, kapal dan satelit, mula-mula mencari di Laut China Selatan, kemudian di Selat Melaka dan Lautan Hindi, ini agak luar biasa. Ini menunjukkan bahawa China amat prihatin, bukan kerana ramainya penumpang awam China, tetapi lebih kepada nilai tinggi kandungan pesawat dan nyawa lapan ahli-ahli sains pertahanannya.

Jangan percaya cerita? Saya tidak mengharapkan anda untuk mempercayai tetapi mari kita tunggu dan lihat bagaimana episod ini mendedahkan diri akhirnya nanti. ....

Atau mungkin ia tidak akan berlaku sehingga kemunculan Snowden (Edward Snowden – pakar komputer US, bekas kakitangan CIA yang berpaling tadah dan mendedahkan pelbagai program dan dokumen rahsia US)....
Read more ...

Monday, 24 March 2014

[VIDEO PANAS] BILA ORANG REMBAU CABAR #BOMOH370



Oleh : AJ

Den memang respek gilo kek ekau... Bukan sonang nak tengok orang awam cabar bomoh. Sekarang bomoh Ibrahim Mat Zin, bilo ekau nak datang Rombau tunjuk power??? Den pun dah lamo tak tengok bomoh kono lompang dengan orang awam... Eh silap... Bomoh melompang orang awam...

Cumo sebolom kito tengok semulo video yang merakamkan cabaran Ibrahim Mat Zin kepado KJ, ado baiknyo kito tengok video yang mano seorang Manager mengamuk kek hotel garo-garo Ibrahim Mat Zin tak mintak kobonaran nak guno ruang hotel sebagai tempat dio buek PC.



Read more ...

Sunday, 23 March 2014

[VIDEO MENYENTUH HATI] BILA ORANG LUAR MENGHARGAI USAHA KERAJAAN MALAYSIA #PRAYforMH370



Oleh : AJ

Kepada Wartawan seluruh dunia yang anti dengan Malaysia, MP-MP Pembangkang, macai-macai 4CM, aku just nak tanya korang. Apa yang korang buat selain mengata, mengutuk, mencerca, memaki dan segala 'men' yang negatif apa sahaja yang kerajaan buat? Yang pasti...Kebenaran telah terserlah.
Read more ...

@drwanazizah MENANG DENGAN MAJORITI 40,500 UNDI.

Oleh : Aj

Tahniah diucapkan kepada Dr. Wan Azizah Ismail, isteri kepada ahli parlimen Permatang Pauh 4cm kerana terpilih menjadi ISTERI kepada BAKAL ADUN TAK JADI, Anwar Ibrahim. Semoga kebaktian Dr. Wan Azizah kepada suaminya, Anwar Ibrahim diberikan pahala yang besar oleh ALLAH.
Read more ...

Saturday, 22 March 2014

[JOM BELAJAR ILMU POLITIK - SIRI 2] : ANARKISME

Oleh : K. Ramanathan

Falsafah politik yang mengesyorkan penghapusan pemerintahan dan undang-undang. Walaupun berbagai kegiatan yang bercorak ekstremis berlaku tetapi kekerasan bukanlah menjadi sebahagian daripada doktrinya. Sekiranya kegiatan bercorak kekerasan berlaku, kedudukan pemerintah akan tergugat.

Golongan anarkis berpendapat bahawa manusia tidak memerlukan negara atau pemerintah. Mereka tahu apa yang penting, kerana mereka makhluk yang suka berkelompok dan rasional. Oleh kerana manusia mempunyai daya berfikir, dan dorongan moral, maka dia akan mendirikan satu masyarakat yang aman.

Ideologi atau falsafah ini mempunyai berbagai bentuk dan meliputi beberapa idea yang berbeza. Pendapat-pendapat tentang anarkisme dapat dilihat dalam beberapa golongan anarkis seperti Putera Peter Kropotkin (1824-1921); Mikhail Bakunin (1814-76); Leo Tolstoy (1828-1910); Max Stirner (1806-1856); Wiliam Godwin (1756-1836); William Morris (1834-96); Alaxender Berkman (1870-1936) dan ramai lagi.

Sepertimana dipertahankan oleh Alexander Berkman, "Anarkisme mengajar bahawa kita dapat hidup dalam masyarakat yang tidak mengenakan sebarang paksaan. Kehidupan tanpa paksaan pada hakikatnya bererti kebebasan : yakni kebebasan daripada dipaksa atau ditindas, dan seterusnya diberi peluang untuk hidup dalam keadaan yang paling sesuai." (Alexander Berkman, ABC of Anarchism. 3rd. ed. London : Freedom Press. 1964, p.10).

Pada dasarnya, andaian-andaian falsafah anarkisme bergantung kepada lima asas doktrinnya :

a) Manusia pada semula jadi dilahirkan bebas dan baik, tetapi keadaan sedemikian tidak bebas dan baik, tetapi keadaan mereka dicemari dan dirosakkan oleh institusi-institusi pemerintahan, agama dan keadaan politik.

b) Manusia merupakan satu makhluk yang sering berkelompok. Segala keperluan pula tercapai melalui sikap bekerjasama. Sikap ini pula akan dan telah mengalakkannya bermasyarakat. Pewujudan negara (pemerintah) tidak seperti yang diharapkan oleh masyarakatnya.

c) Pengumpulan harta benda oleh orang-orang perseorangan serta institusi-institusi masyarakat yang wujud itu tidaklah semula jadi. Seterusnya kewibawaan yang terdapat di kalangan ahli masyarakat itu menyekat wujudnya manusia yang sempurna.

d) Perubahan masyarakat akan terjadi dengan sendirinya. Ini adalah kerana manusia atau masyarakat sendiri mengkehendakinya, dan bukan dirancangkan oleh mana-mana pihak pun termasuk negara.

e) Masyarakat yang bertamadun dan maju, menyekat wujudnya masyarakat yang sempurna.

Pada awal abad ini, falsafah ini mempunyai ramai penyokong. Kegiatan golongan yang berpegang kepada falsafah ini amat ditakuti. Kegiatan mereka yang bercorak ekstremis seperti membunuh pemimpin-pemimpin kerajaan atau pemerintahan telah menyebabkan kerajaan mengharamkan banyak kegiatan pertubuhan yang bersikap anarkis. Kerajaan Amerika Syarikat sendiri telah mengharamkan kemasukan golongan atau penyokong perjuangan anarkis. Dalam tahun-tahun 30an - 60an pengaruh serta kegiatan mereka hampir lenyap. Manakala pada tahun-tahun 70an pula pengaruh mereka menjelma semula terutama semasa pemberontakan pelajar-pelajar di Eropah Barat, Amerika Utara dan juga Asia.

Bibilografi :

K. Ramanathan, 1988. Konsep asas politik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka 
Read more ...

[VIDEO] PANAS!!! BILA PENGASAS A.B.U DIJENTIK 'TELURNYA' OLEH BEKAS PRESIDEN UMNO


Oleh : RPM

Kadangkala kelakar aku melihat manusia ni. Berlagak macam dia mengetahui segala-galanya. Merasakan dirinya sahaja yang terbaik, terpandai, tercerdik dan apa sahaja 'ter' yang ada pada dirinya. Dengan sombong, si Haris Ibrahim ini bertanyakan soalan yang mahu memalukan bekas Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri Malaysia, namun nampaknya 'kecerdikkan' Haris menyiapkan soalan, dijawab dengan mudah oleh Tun Dr. Mahathir, sekaligus menampilkan kebodohan si Haris.

Apa-apa pun ternyata 'telur' si Haris Ibrahim ini dijentik dengan mudah oleh bekas Presiden UMNO ini.
Read more ...

BELANGKAS HALAL DIMAKAN - MAJLIS FATWA KEBANGSAAN

Dipetik dari Laman FB JAKIM.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-93 yang bersidang pada 21 Februari 2011 telah membincangkan Hukum Memakan Daging/Isi Belangkas dan Telurnya. Muzakarah telah memutuskan seperti berikut:

- Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa tiada nas qati’e yang mengharamkan manusia memakan belangkas. Pakar Haiwan Hidupan Air menyatakan bahawa belangkas adalah haiwan yang hidup di laut dalam dan hanya naik ke pantai untuk bertelur. Ia adalah sejenis haiwan satu alam yang hidup di laut masin dan sedikit di paya air tawar dan ia tidak boleh kekal hidup di darat kerana bernafas menggunakan insang.

- Sehubungan itu, selaras dengan pandangan Jumhur Ulama’ yang menyatakan bahawa haiwan yang tinggal di dalam laut semata-mata dan tidak boleh hidup tanpa air adalah halal dimakan, maka Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa hukum memakan daging/isi dan telur belangkas adalah diharuskan (HALAL).

Rujuk : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-memakan-dagingisi-belangkas-dan-telurnya
Read more ...

Friday, 21 March 2014

[JOM BELAJAR ILMU POLITIK - SIRI 1] : ANALISIS POLITIK

Oleh : K. Ramanathan 

Secara umumnya, tiada sesiapa pun yang dapat mengecualikan diri sepenuhnya dari terlibat dengan politik. Seorang rakyat terlibat dalam politik di negaranya, bandar, sekolah, firma perniagaan, persatuan perdagangan, kelab, parti politik, pertubuhan sivik dan lain-lain lagi.


Tujuan seseorang menganalisa politik ialah kerana analisa politik membantu seseorang memahami tentang sesuatu keadaan untuk membuat pilihan yang paling bijak, seseorang itu perlu berhati-hati memilih arah atau tujuannya dan perlu meningkatkan pencapaiannya sebanyak mungkin.

Ada empat orientasi berhubung tindakan politik : 

1) Orientasi empirik : Sesuatu keadaan itu dikaji dengan cara yang sistematik untuk mendapatkan sesuatu gambaran, menerangkan dan meramalkan sesuatu peristiwa. Para pengkaji cuba mendapatkan penemuan dan menghuraikan secara statistik, probabiliti, fungsional dan hubungan yang menjadi sebab dalam sesuatu peristiwa dan lain-lainnya.

2) Orientasi normatif : Penilaian atau ukuran yang dibuat berdasarkan nilai. Dalam analisis politik, sesuatu itu berlaku berdasarkan kepercayaan bahawa ia lebih baik dan yang lain. Keadaan yang normatif tidak boleh diuji secara saintifik kerana ia tidak boleh dibuktikan sama ada benar atau tidak benar. Analisa normatif adalah tindakan yang bersifat falsafah dan budaya.

3) Orientaso polisi : Analisis polisi melibatkan polisi atau tindakan untuk merapatkan jurang diantara satu hal yang wujud berkenaan negara dengan masa depannya yang lebih baik. Yang penting dalam orientasi polisi ialah pertimbangan mengenai berbagai pilihan dan kesan-kesannya.

4) Orientasi semantik : Tujuan analisa semantik ialah untuk menjelaskan maksud sesuatu konsep. Ia dikenali juga sebagai analisa konsep. Penjelasan tentang sesuatu maksud itu penting dalam analisa politik kerana konsep itu digunakan tidak berdasarkan definisi umum. Kerap kali maksud sesuatu konsep itu berbeza di antara ahli-ahli politik dengan ahli-ahli sains politik.

Jelaslah bahawa ahli-ahli sains politik sentiasa memberi perhatian kepada perkembangan teknik-teknik analisa dan menggunakan kaedah-kaedah yang telah berkembang dalam berbagai disiplin. Berbanding dengan pendekatan-pendekatan deskripsi dan yang lebih bersifat tradisional, pendekatan analisa dalam kajian politik memberikan tumpuan kepada hubungan, sebab dan kesan peristiwa dan tindakan politik.

Bibilografi :

K. Ramanathan, 1988. Konsep asas politik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka 
Read more ...

Sunday, 16 March 2014

TWITT MENCURIGAKAN DARI @syedazman & TWITT SUBVERSIF @tianchua SEBELUM INSIDEN KEHILANGAN #MH370 #PRAYforMH370

Oleh : Jebat

To be honest, aku dah malas nak berbicara pasal isu Pesawat MH370 ni. Sebabnya mudah : dah banyak blog lain yang memberikan perkembangan mengenai insiden ini. Namun disini aku sekadar nak mengajak para pembaca sekalian, memikirkan semula beberapa twitt yang pernah diungkapkan oleh beberapa ahli Parlimen PKR.

1. Pada 17 Febuari 2014 yang lalu, Adun Batu Buruk ada mengeluarkan 'twitt' yang menyatakan bahawa pesawat Air Asia terhempas berhampiran Putrajaya. Namun twitt berkenaan dnafikan oleh pihak Air Asia.

2. Pada 7 Mac 2014 Tian Chua mengeluarkan status dimana beliau akan mencari jalan menjatuhkan Najib Razak dalam masa 5 bulan sejurus Anwar Ibrahim diputuskan bersalah oleh Mahkamah Rayuan.

3. Pesawat MH370 hilang dari radar pada 8 Mac 2013.

Adakah kesemua ini sebahagian dari Konspirasi Anwar Ibrahim dan rakan-rakannya untuk menjatuhkan maruah Malaysia? Sepertimana yang kita ketahui, Tian Chua sendiri menyatakan beliau akan mencari jalan untuk menjatuhkan kepimpinan negara dalam masa 5 bulan. Adakah ini semua sebahagian daripada modus operandinya?

Kita tunggu dan lihat sahajalah.
Read more ...

Thursday, 13 March 2014

CADANGAN KEPADA @HishammuddinH2O @H2OComms DALAM STRATEGI MENGURUS SESI SIDANG MEDIA #MH370

Oleh : PMO

Sidang media demi sidang media dijalankan bagi memberikan perkembangan terkini mengenai nasib pesawat MH370 Malaysia Airlines yang hilang dari radar pada 8 Mac 2014, jam 2.40 pagi.

Walaupun banyak sidang media dijalankan, namun nampaknya wartawan masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Menteri, Pengarah DCA, Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Panglima Tentera Udara, CEO MAS Airlines dan mereka-mereka yang terlibat secara langsung dalam proses Search and Rescue MH370 ini.

Memang benar setiap wartawan memerlukan berita sebagai bahan untuk dijadikan 'sajian' di akhbar, portal, atau rangkaian berita TV mereka. Namun begitu desakan dengan soalan-soalan yang kadangkala melampau-lampau lebih-lebih lagi dari media antarabangsa yang dilihat 'semacam pandai' dalam mencari pesawat berkenaan.

Dan 'serangan media antarabangsa' dengan pelbagai soalan yang kadangkala tidak ada kaitan dengan isu sebenar menjadi ikutan kepada media tempatan yang dilihat agak terikut-ikut rentak media antarabangsa yang pada pandangan penulis misi mereka hanyalah satu : Memalukan Malaysia.

Melihat apa yang terjadi dalam sidang media yang berlangsung setiap 2 jam, penulis ingin membuat satu cadangan kepada pihak-pihak yang terlibat secara langsung dalam menyusun jawapan untuk dibicarakan oleh pihak-pihak berwajib pada setiap sidang media agar melaksanakan S.O.P ini sebelum dan selepas sesi sidang media diadakan.

Sebelum Sidang Media :
1. Segala maklumat yang berkaitan di briefing secara detail
2. Memfokuskan sidang media kepada isu-isu tertentu atau membahagikan sesi sidang media mengikut isu-isu yang utama. Contoh : Sidang Media pertama : Isu Mencari dan Menyelamat. Sidang Media kedua : Isu warganegara Iran. Sidang Media ketiga : Isu penglibatan agensi luar. 
3. Menyediakan grafik-grafik yang bersesuaian sebagai alat bantuan dalam taklimat.
4. Membahagi-bahagikan tanggungjawab dalam menjawab soalan yang akan dibangkitkan oleh Media.

Semasa Sidang Media
1. Mulakan dengan salam. Ucap Syahadah.
2. Mendoakan kepada setiap warga yang hadir dalam sidang media agar sentiasa dirahmati ALLAH.
3. Memberikan taklimat dengan jelas. Jika perlukan teks, maka pegawai berkenaan perlu menyiapkan teks ucapan.
4. Mengakhiri taklimat dengan menyerahkan segala-galanya kepada ALLAH sebagai tuhan yang maha mengetahui segala-galanya.
5. Membuka ruang kepada soalan dengan memberikan keutamaan kepada wartawan yang fasih berbahasa Melayu.
6. Menghadkan soalan yang ditanya oleh wartawan asing terutama sekali wartawan-wartawan eropah / Amerika / Australia.
7. Menegaskan dalam setiap jawapan, "walaupun semua langkah telah dilakukan, tetapi manusia adalah makhluk yang lemah dan mengembalikan segala urusan kepada ALLAH." (Masukkan sedikit ayat Al-Quran)
8. Mengajak umat Manusia (Wartawan/Pembaca) segera kembali kepada ALLAH dan menginsafi kelemahan diri.
9. Mengajak umat manusia agar mempercayai kuasa ALLAH tuhan sekelian alam. 
10. Menamatkan sidang media dengan tasbih kifarah.

Selepas Sidang Media.
1. Pegawai terlibat maklumkan semula dengan memberikan komentar dan cadangan kepada Menteri, Pengarah DCA dan lain-lain individu yang terlibat dalam sidang media berkenaan mengenai bagaimana memperbaiki kaedah menjawab pada masa akan datang.
2. Bagi soalan-soalan yang tidak dapat dijawab, pihak berkenaan boleh membuat jawapan bertulis kepada wartawan berkenaan atau menyiapkan teks jawapan untuk dijawab dalam sesi sidang media pada masa akan datang.
Read more ...

Wednesday, 12 March 2014

PUNCA KEHADIRAN #boMoH370 DI KLIA DIKENAL PASTI

Oleh : AJ

Tak sesuai sekiranya penulis mengutuk kumpulan peminat cerita Laksamana Do Re Mi ini. Walaupun ramai pihak yang mengatakan perbuatan kumpulan bomoh ini sebagai satu adegan memalukan negara. Penulis cuba bersikap positif disebalik ketidak mampuan penulis untuk menahan ketawa melihat aksi mereka di KLIA. Adapun kenyataan yang dikeluarkan oleh ketua boMoH370 mengenai tujuan dan kehadiran mereka adalah untuk "membantu" pasukan mencari dan menyelamat mengesan kedudukan pesawat MH370 yang hilang, disudut pandang penulis pula. penulis merasakan, kehadiran boMoH370 TEPAT pada masanya ekoran Kerajaan GAGAL menyiapkan saluran bagi mengurangkan tekanan warga kerja KLIA, MAS, keluarga Mangsa MH370 dan Media yang setiap masa menantikan berita terbaru mengenai nasib kehilangan pesawat MH370 itu.

)


Sekurang-kurangnya kehadiran boMoH370 ke KLIA dapat menghiburkan kesemua pihak yang tertekan buat masa kini.

Personafikasi dalam Adegan Tok Moh di KLIA

Kelapa : Injin Kapal Terbang
Bakul : Bagasi penumpang
Tongkat : Stereng kapal terbang
Tok Moh (Yang duduk Depan) : Kapten Kapal Terbang
Tok Moh (Yang duduk Tengah) : Penumpang
Toh Moh (Yang duduk Belakang) : Pramugara.

Tok Moh yang perempuan berdiri di Kiri : Pegawai Menara Kawalan.
Read more ...

Tuesday, 11 March 2014

SYIAH IRAN SEDANG MEMBUKA PINTU FITNAH MELALUI PESAWAT #MH370 ???

Laporan dari Astro Awani
Oleh : AJ

Tatkala Ketua Polis Negara mengumumkan bahawa salah seorang dari penumpang yang menggunakan passport palsu merupakan seorang remaja berwarganegara Iran, maka hati penulis terdetik dengan sendirinya. Adakah ini satu cara Syiah untuk membuka pintu fitnah kepada negara Sunnah seperti Malaysia?

Hal ini kerana, sejarah membuktikan, Syiah adalah musuh dalam selimut di setiap negara yang memiliki majoriti sunnah yang tinggi. Misalnya pada tahun 656 HIJRAH, Penghianatan besar yang dilakukan oleh Rafidhah pimpinan Nasiruddin At-Thusi dan Ibnul Alqomi yang bersekongkol dengan kaum Tartar Mongol sehingga kaum Tartar masuk ke Baghdad dan membunuh lebih dari 2 juta orang Islam dan membunuh sejumlah besar dari Bani Hasyim yang seolah-olah dicintai oleh kaum Rafidhah. Pada tahun yang sama muncullah kelompok Nushairiyah yang didirikan oleh Muhammad bin Nusair berfaham Rafidhah Imamiyah.

2001 Syiah Iran telah membuka jalan kepada kemasukan tentera Amerika ke Afghanistan. Malah dalam video yang terpapar di Youtube, memperlihatkan pengakuan kepimpinan Syiah Iran bahawa mereka bekerjasama rapat dengan Amerika bagi menumbangkan pemimpin Taliban di Afghanistan.





Pada 2003 pula, Iran Syiah sekali lagi membantu Amerika bagi menumbangkan Saddam Hussien. Dan keakraban ini diperlihatkan di dalam beberapa video yang terpapar di dalam Youtube.





Ternyata episod demi episod penglibatan Syiah Iran dalam menumbangkan beberapa buah negara Islam di dunia ini akhirnya menjerumus kepada campurtangan Amerika keatas negara berkenaan. Maka apa yang terjadi di Malaysia ini, walaupun ianya hanya bersifat satu teori semata-mata, namun tidak bermakna ianya boleh dipandang enteng oleh mana-mana pihak terutama ahli Sunnah di Malaysia. Disini timbul persoalan yang kami cuba bangkitkan.

Mengapakah warganegara Iran ini menjadikan KLIA dan MAS Airlines sebagai transit penerbangannya ke Beijing sedangkan melalui Thailand sendiri dia sudah mampu sampai kesana?

Penulis bimbang ini semua adalah sebahagian daripada Skrip yang cuba dirangka oleh Syiah Iran dan Amerika untuk mencampuri urusan dalaman Malaysia yang mana sepertimana kita ketahui bahawasanya Syiah merupakan 'kunci pembuka' kepada pintu fitnah di setiap negara Islam. Memang lelaki berkenaan mungkin tidak terlibat dengan mana-mana kumpulan pengganas, tetapi harus diingatkan bahawasanya, ketidakterlibatan dalam mana-mana kumpulan pengganas tidak bermakna ianya tidak boleh mengundang 'pihak luar' untuk meninjau-ninjau ruang yang boleh digunakan oleh mereka bagi memberikan tekanan kepada kerajaan Malaysia.

Semoga ALLAH menyelamatkan Malaysia dari segala fitnah yang sedang berlaku ini.
Read more ...

[VIDEO] BILA @khalidsamad BERBICARA MENGENAI #MH370 MAKA TERSERLAHLAH KEBEBALANNYA.



Oleh : AJ

Another bullshit statement from a bullshit PR leader.

Bukan main hebat mengutuk itu dan ini. Ok laa... Malas aku nak cakap banyak. Apa PAS buat untuk membantu menyelamatkan mangsa tragedi MH370? Unit ANAL PAS buat apa? Sekadar menjadi pecacai menjaga cina-cina DAP waktu demonstrasi sahajakah??? 
KENAPA KHALID TAK GERAKKAN SEGALA INSTRUMEN 'PERTAHNAN' YANG PAS DAH ADA NI???
Read more ...

DISAAT ANGGOTA PENYELAMAT DAN AGENSI KERAJAAN SIBUK BERUSAHA MENCARI MANGSA PESAWAT #MH370 SI CINA DAP INI CUBA BERMAIN API PULAK!

Oleh : AJ

Inilah spesis pemakan babi yang kerjanya menyalak 24 jam sehari, 7 hari seminggu menyalahkan kerajaan sepanjang masa. Tatkala agensi pasukan penyelamat dan kerajaan sedang bersusah payah berusaha mengesan kedudukan kapal terbang MH370, si babi Kee Thuan Chye ini pula sibuk mempersoalkan itu dan ini, bagaikan dia seorang manusia paling sempurna dalam soal pentadbiran.

Bila kerajaan Malaysia "enggan" memaklumkan sebarang maklumat ekoran 'tujuan keselamatan' dituduhnya ianya satu kelembapan kerajaan dalam bertindak. Memanglah dasar cina tak reti bersabar. Apa kau fikir Laut Cina Selatan tu besar kolam mandi kau ke? Sedangkan kunci kereta kau yang kecil bila hilang dalam rumah yang besar pun kadangkala makan berjam-jam nak mencari, inikan pula sebuah pesawat yang kecil dilautan yang terlalu luas. Kepada Kee Thuan Chye, daripada anda menjadi Keyboard Warrior yang sekadar menaip secara mudah dan duduk selesa di rumah, apa kata anda ke Laut Cina Selatan untuk disepak punggung anda, sebagai satu manifestasi pelancaran 'pelan menyelamat' yang anda bangunkan untuk mencari mangsa MH370 yang hilang. Kami nak tengok sejauh mana perancangan anda..... 
Kapten Hafiz Firdaus Abdullah merupakan Juruterbang berpengalaman yang bertugas dalam Sistem Penerbangan Malaysia (MAS)
Read more ...

Monday, 10 March 2014

[VIDEO] ANALISIS KEHILANGAN #MH370



Oleh : AJ

Kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 terus menjadi misteri. Pelbagai andaian, pelbagai teori dibuat mengenai kehilangan pesawat berkenaan. Ada yang menyatakan ianya terhempas di Laut Cina Selatan. Ada yang menyatakan ianya mendarat di Lapangan Terbang di China. Namun semuanya hanyalah omong kosong sahaja. Apa-apapun, teruskan berdoa kepada ALLAH, agar memberikan petunjuk kepada pasukan penyelamat bagi menemui pesawat berkenaan.
Read more ...

Sunday, 9 March 2014

BETAPA TONGONGNYA @fahmizainol_ BUDAK UM NI!!! @PMUM1314 #MH370 #PrayForMH370

Oleh : AJ

Adooiiii... Macam manalah Spesis KETONGONGAN ni boleh masuk UM tah. Aku pun tak tahu. Mungkin disebabkan Kouta Bumiputra yang diberikan, menyebabkan si TONGGONG ni diberikan juga kesempatan belajar di UM.

Ini adalah episod demi episod kebodohan, kebebalan, kebaghalan, si Fahmi Zainol selepas menunjukkan kebodohan dalam isu memfitnah HEP ekoran beliau 'tak jumpa surat' yang dialamatkan kepada MPMUM.

Kepada Fahmi Zainol al baghal wal bahalol (maaf yer...aku dah angin giler ngan kau) apa kau tak buat research ke bila bercakap? Library kat UM yang bukan main besar, apa kau tak buat rujukan ke? Or ko ni memang spesis cakap main bantai jer? 

Meh aku nak ajar sikit kau ni.

Tak ada dalam dunia ni, mana-mana kerajaan yang hantar Submarine / Kapal Selam bertorpedo untuk membuat S&R (Search and Rescue) di laut. Ini kerana, Submarine macam bertujuan untuk misi kententeraan dan bukannya untuk tujuan mencari dan menyelamat. Walaupun istilahnya kedua-dua masih dalam KELAS SUBMARINE, tapi dari segi bidang tugasnya tak sesuai langsung. Istilah mudahnya, walaupun sampan boleh berada diatas air, namun tak logik untuk digunakan untuk membawa muatan berupa kereta. Maka memerlukan Kapal yang besar untuk membawa muatan sedemikian rupa.

Kalau kau tak faham gak, kau boleh baca kat sini, apa itu Kapal Selam bagi tujuan menyelamat. Tolong maklum, teks ni dalam BAHASA INGGERIS. 

1. http://www.navy.mil/navydata/cno/n87/usw/issue_15/submarine_rescue.html
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_rescue_ship

Baca lagi episod kebodohan budak-budak UM kat sini :

http://www.seriuslahh.blogspot.com/2014/03/gempar-surat-surat-kepada-mppum-disekat.html

P/S : Tak semua budak-budak UM bodoh macam dia ni. Banyak yang baik. Cuma dia sorang jer yang bodoh tahap gaban. Namun dalam masa yang sama, aku rasa PR tentunya tidak risau...kerana dah ada bakal pelapis Nizar Jamaluddin.
Read more ...

NIZAR JAMALUDDIN ADALAH 'MALAYSIA'S MOST DUMBASS OF THE YEAR'@mbnizar #MH370 #PrayForMH370



Oleh : AJ

Kadang-kadang title 'IR' tak membantu keintelektualan dalam berbicara. No wonder ALLAH takdirkan si mamat lahabau ni hanya mampu jadi MB tak sampai setahun kat Perak. Kalau tak, rosak PERAK dikerjakan oleh 'DUMBASS' of the year ni.
Read more ...

Saturday, 8 March 2014

KUMPULAN SYARIKAT PENERBANGAN DUNIA BERI SOKONGAN MORAL KEPADA #MalaysiaAirlines @mas @traveloneworld @EtihadAirways @qatarairways @cathaypacific #MH370 #PrayForMH370 @501Awani @HishammuddinH2O

Oleh : AJ

Ahli-ahli kumpulan One World Alliance memberikan sokongan moral kepada seluruh penumpang dan anak kapal pesawat MH370 melalui akaun twitter mereka.

TERIMA KASIH. THANK YOU

#PRAYFORMH370
Read more ...

‏BEZA @NajibRazak iM4U DENGAN @anwaribrahim 4CM2U

iM4U :

1Malaysia for Youth, usually stylized as IM4U or iM4U, is an initiative of the Malaysian government that encourage volunteering among Malaysian youth. It was founded by Prime Minister Najib Razak in 2012

4CM2U :

Bagaimana sperma Anwar berada 4cm dalam dubur Saiful? 
Read more ...

MASA TERBAIK UNTUK @anwaribrahim BERMUBAHALAH

Oleh : AJ

Mahkamah Rayuan mendapati Anwar Ibrahim, bersalah diatas tuduhan meliwat Saiful Bukhari Azlan, sekaligus menolak keputusan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang melepaskan Anwar Ibrahim dengan keputusan 2-1 (2 sokong - 1 menolak) atas FAKTOR TEKNIKAL.

Sekaligus keputusan Mahkamah Rayuan ini menguatkan lagi Penghakiman Makamah Persekutuan yang membebaskan Anwar berbunyi;

"Bukti bagi mengesahkan bahawa perayu (Anwar dan Sukma) telah terlibat dalam kegiatan homoseksual dan kami lebih cenderung untuk mempercayai bahawa insiden yang didakwa di Tivolu Villa itu sebenarnya berlaku..."

[Rujuk : Keputusan Mahkamah Persekutuan telah dilaporkan sebagai Dato' Seri Anwar lwn PP & Satu lagi Rayuan (2004)3 CLJ 737 FC.]

Jadi, jika keputusan penghakiman mahkamah Persekutuan yang membebaskan Anwar pun cenderung bersetuju menyatakan Anwar menjalankan aktiviti yang tidak sihat itu, apakah keputusan Mahkamah Rayuan yang membatalkan keputusan pembebasan Anwar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tidak boleh dijadikan sandaran?

Dalam masa yang sama mari kita sama-sama berfikir dengan beberapa tindakan Anwar dan barisan peguamnya.

1. Anwar tidak mahu walau sekalipun berada dalam kandang tertuduh bagi disoal oleh Tan Sri Dato' Sri Dr. Muhammad Shafee Bin Muhamad Abdullah yang juga merupakan teman rapat beliau sejak dari kecil.

2. Anwar gagal untuk menafikan beliau bukanlah tertuduh yang berada dalam rakaman CCTV di tempat kejadian.

3. Anwar dan barisan peguamnya gagal membalas persoalan mengapa air mani beliau boleh wujud dalam dubur Saiful Bukhari Azlan.

Berikut pula antara soalan yang akan dimainkan oleh pembangkang....

1. Mengapa mahkamah memilih tarikh bicara pada masa PRK Kajang. 

JAWAB: Siapa yang mengarah dan menyusun jalan cerita supaya bekas wakil rakyat Kajang letak jawatan pada tarikh yang sudah dimaklumkan mahkamah yang akan bersidang?. Dont tell me you do not know the court prosiding dates, its an open knowledge. Unless... Ahha..

2. Najib berkonspirasi bersama hakim untuk menghukum Anwar bersalah.

JAWAB: Mengapakah menilai keputusan hakim secara berpilih?. Adakah Anwar berkonspirasi bersama hakim yang terdahulu semasa beliau dibebaskan?. Waktu tu kenapa tak jadi isu? Harus diingat keputusan kali ini diputuskan oleh 3 orang hakim. Dan semuanya menjatuhkan hukuman Anwar bersalah, 3 - 0.

3. TS Mohamad Shafee Abdullah merupakan peguam upahan UMNO.

JAWAB: Semua peguam mengambil upah diatas khidmat yang diberikan, namun belum terbukti TS Mohamad Shafee merupakan ahli UMNO. Bukti yang jelas semua peguam bela Anwar adalah ahli parti DAP, PKR mahupun PAS. Apakah ia menjadi satu kesalahan? Tentunya tidak. Yang penting ialah khidmat profesional mereka yang cemerlang.

4. Permintaan rayuan penangguhan Karpal Singh ditolak.

JAWAB: Sudah 61 kali kes ini tertangguh, berapa kali mereka nak tangguh. Keadilan bukan hanya menyebelahi pemimpin besar tetapi juga kepada anak kecil yang mengadu dan memohon pembelaan. Ada faham?

5. Najib dikatakan isytihar perang pada Pakatan Rakyat.

JAWAB: Yang ini suka hati kau orang la nak cakap. Kau punya maki hamun siang malam kat Kajang sehingga seorang pemimpin negara tidak dihormati oleh segelintir rakyatnya kau tak kira.. Berani buat berani tanggung la.. Kau ambil sedapnya, buruknya nak pas pada orang lain.. Banyak shantik muka korang?
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute