ARTIKEL TERKINI

SUNNAH

SYIAH

SASTERA

EBOOK

Wednesday, 15 March 2017

DUDUK LAMA KAT MALAYSIA PUN TAK TAHU SEJARAH BAHASA KEBANGSAAN?


Oleh : Za'ba Kecil*

Mungkin pembuat status ni terlupa, Bahasa Melayu adalah Bahasa yang bergerak melangkaui mana-mana bentuk penulisan.

Sebelum tulisan Rumi digunakan dalam persuratan bahasa Melayu, orang-orang Melayu pernah menggunakan sekurang-kurangnya empat jenis tulisan iaitu Rencong, Kawi, Palava dan Jawi. Antara keempat-empat tulisan tersebut, hanya tulisan Rencong sahaja yang dikenalpasti sebagai tulisan Melayu yang asli.

Tulisan Jawi mula digunakan sejurus Islam tersebar dengan meluas di Alam Melayu. Manakala tulisan Roman mula digunakan apabila penjajah mula bertapak di nusantara ini.

Perubahan dari satu bentuk tulisan ke tulisan lain, tidak menghilangkan Bahasa Melayu. Sebaliknya Bahasa Melayu terasimilasi dengan harmoni dengan gaya tulisan yang berbeza-beza mengikut peredaran zaman.

Dengan kata mudah, apa sahaja bentuk tulisan dianggap sebagai bentuk tulisan bagi Bahasa Melayu sekiranya ianya digunakan secara meluas dikalangan orang yang berbahasa Melayu.

Jadi, tulisan Jawi yang diambil oleh orang Melayu menjadi tulisannya adalah tulisan bangsa Melayu. Cuma yang buta sejarah mengenai perkembangan Bahasa Kebangsaan sahaja yang menganggap tulisan jawi membawa konotasi Bahasa Arab.

Selain bahasa Melayu menggunakan aksara Arab sebagai medium bentuk tulisan mereka, Bahasa Urdu dan Parsi turut menggunakan aksara tulisan Arab sebagai bentuk tulisan bagi bahasa mereka.

Moral : Dah duduk lama dekat Malaysia pun masih tak dapat beza Bahasa Melayu dengan Bahasa Arab?

*Penulis merupakan bekas pelajar di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya
Read more ...

Tuesday, 14 March 2017

BENARKAH ARAB SAUDI MENJATUHKAN KERAJAAN UTHMANIAH TURKI?


Oleh : Anasz*

1. Jika Ibn Saud dan Muhammad bin Abdul Wahab Punca Kejatuhan Kerajaan Khalifah Uthmaniah. Maka mari fikirkan semula.

2. Empayar Uthmaniah runtuh pada 1922

3. Arab Saudi tertubuh 1932

4. Abdul Aziz Al-Saud terpaksa menunggu sampai 10 tahun baru boleh nak declare sebagai raja dan tubuhkan negara??

5. Dan kalau ikutkan, tentera Bani Saud ni lemah. Buktinya 2 kali usaha Dinasti Saud untuk menyatukan negaranya dimusnahkan.

6. Kali pertama oleh Khalifah Uthamiah yang mengarahkan Muhammad Ali Pasha dari Mesir untuk mengalahkan tentera Saud. Dan akhirnya, kerajaan Saudi yang tertubuh pada 1744 itu terkubur pada tahun 1818.

7. Pada tahun 1824, setelah 6 tahun kehilangan kuasa, Bani Saud berjaya menubuhkan kembali negara mereka. Namun musnah kembali pada 1891, akibat dari perang saudara diantara tentera Abdul Rahman ibn Faisal ibn Turki (Kerajaan Saud) dengan tentera Dinasti Rashidi yang menguasai wilayah Ha'il.

8. Tapi ramai terlupa yang pada waktu berkenaan, empayar Uthamiah sendiri pun dah terlalu lemah. Perang Dunia Pertama menyaksikan betapa Uthmaniah terbeban bukan sahaja dengan kewangan tetapi juga wilayah mereka diagih-agihkan. Malah menurut Bruce Riedel, seorang strategis CIA menyatakan bahawa ketika dunia barat membahagi-bahagikan wilayah-wilayah Uthmaniah, satu-satunya tempat yang tidak direbut oleh mereka ialah wilayah Arab Saudi pada hari ini.



9. Dan peliknya, kejatuhan Kerajaan Uthmaniah ini seringkali dikatakan berpunca daripada kerajaan Saudi hari ini. Walhal, sejarah membuktikan bahawa tentera kerajaan Saudi yang hanyalah tentera kabilah tidak terdaya untuk berperang mengalahkan tentera Mesir yang bertindak atas arahan kerajaan Empayar Uthmaniah.

10. Lagi satu, aku lihat, seperti masyarakat terlupa pula peranan Mustafa Kamal Attaturk dalam mengubah corak pemerintahan negara berkenaan. Bukankah Mustafa Kamal At-Taturk merupakan personaliti utama yang menjatuh dan menguburkan Kerajaan Uthmaniah pada 1922? Jadi apa kaitan Bani Saud dalam menjatuhkan kerajaan Uthmaniah kalau Uthmaniah sendiri dah lemah dan disabotaj oleh rakyatnya sendiri?

11. Jadi.... banyakkan membaca lagi, dan jangan hanya membaca tulisan-tulisan orientalis barat. Baca juga sumber-sumber penulisan dari ilmuan Islam. Dan buat analisis. Sebabnya, tak semua yang tertulis dalam buku tu tepat dan benar. Ada gak yang temberang dan reka-reka cerita. Wakakakakak

Bacaan lain :

A) Haqiqah Manhaj Al-Mamlakah Al-'Arabiyyah As-Su'udiyyah
B) Maraqi As-Su'ud fi Tsna Al-Ulama ala Hukkam Alu Su'ud
C) Saudi Arabia : Power, Legitimacy and Survival (Niblock)
D) The Politic of Truth Management in Saudi Arabia (Afshin Shahi)
E) The Saudi Kingdom (Ali Al Shihabi)

*Penulis merupakan graduan Sarjana dalam jurusan Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Sunday, 12 March 2017

PUNCA SEBENAR SEORANG WARGA ARAB SAUDI MEMARAHI PEMAIN MUZIK MALAYSIA DI RIYADH INTERNATIONAL BOOK FAIR 2017


Oleh : Jebat

Pelbagai respon yang aku lihat dalam video yang memaparkan seorang warga Saudi memarahi pemain muzik Malaysia di Pesta Buku Antarabangsa Riyadh 2017. 

Ada yang menyokong tindakan lelaki berkenaan, ada yang menentang dan ada yang berada di pertengahan.

Namun apakah punca sebenar disebalik kemarahan warga berkenaan? Sila tonton video dibawah ini :



Apa-apapun, disebalik kita minta orang yang menegur tu lebih berhikmah kepada kita, kita sendiri pun kenalah juga berhikmah dengan persekitaran semasa. Jangan main sedap gasak jer.

Semoga insiden ni memberikan kesedaran kepada pegawai yang terlibat dalam memberikan cadangan dalam mana-mana program agar tidak "recycle" paper work yang anda pernah gunakan di tempat-tempat lain.

Jika anda merasa bahawa model persembahan anda itu diterima di China, Russia, Britain, atau Azerbaijan sekalipun, belum tentu ianya boleh diterima di negara-negara lain.

Akhir kalam, MUZIK itu HARAM!









Read more ...

Friday, 10 March 2017

KENYATAAN KPM BERHUBUNG ISU WARGA MALAYSIA DIMARAHI AKIBAT BERMAIN MUZIK DI PESTA BUKU ANTARABANGSA RIYADH 2017



Oleh : AJ

Kementerian Pendidikan Malaysia hari ini mengeluarkan kenyataan bagi menjelaskan isu yang viral di media sosial baru-baru ini. 

Dalam video berkenaan, seorang warga Saudi memarahi pengajur kerana membiarkan muzik diperdendangkan dalam pesta berkenaan. Video yang berdurasi lebih kurang 30 saat itu turut memperlihatkan individu berkenaan membaling mic ke lantai sebelum berjalan keluar dari pavilion Malaysia.

Tindakan individu berkenaan ternyata bukan sahaja mengejutkan kumpulan penari dan pemuzik berkenaan tetapi juga sebahagian pelawat yang hadir dalam pameran berkenaan.

Arab Saudi merupakan sebuah negara yang mempunyai peraturan yang ketat terutama sekali hal-ehwal yang berkaitan dengan hiburan. Baru-baru ini, penganjur Comic Con Saudi didenda oleh Pihak Berkuasa Hiburan Arab Saudi ekoran melanggar beberapa ketetapan dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa sepanjang pameran berkenaan berlansung. Sumber : RT

Komen AJ : Kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian nampaknya kurang tepat. Sebab yang jadi isu ini adalah muzik yang didendangkan, bukannya tarian Zapin yang dipersembahkan. Aku rasa jika pelajar berkenaan menari tanpa iringan muzik, tidak menjadi masalah. Buku sinonimnya dengan keadaan yang sunyi dan senyap. Sebab tu bila kita masuk ke perpustakaan, kita akan dapati suasana senyap dan sunyi. Mengapa? Sebab orang fokus sedang membaca. Begitulah juga di pesta buku (yang seharusnya) senyap. Nak bising boleh, tapi janganlah sampai menganggu orang lain. Semoga Pesta Buku Antarabangsa KUALA LUMPUR 2017 yang akan datang pada penghujung bulan 4 nanti, akan membawa satu fenomena baru.










Baca seterusnya : Hukum Muzik Menurut Al-Quran dan Sunnah
Read more ...

KERANA MUZIK, WARGA MALAYSIA DIMARAHI OLEH RAKYAT SAUDI




Oleh : Jebat

Hangat di media sosial Arab Saudi hari ini, apabila seorang warga negara  negara berkenaan memarahi pihak penganjur kerana membiarkan Malaysia (selaku Guest of Honor) mendendangkan muzik di Pameran Buku Antarabangsa Riyadh 2017.

Aku walaupun tidak bersetuju dengan kaedah teguran yang digunakan oleh warga Saudi berkenaan, namun di pihak Malaysia itu sendiri, terutama pegawai-pegawai Malaysia yang terlibat dalam perjalanan pameran itu, seharusnya sensitif dengan sensitiviti setempat dan tidak main bantai jer bawak model persembahan yang korang biasa bawak ke negara-negara barat di negara-negara lain. Setiap negara ada sensitiviti tersendiri. 

Macam tahun lepas la, waktu Malaysia jadi negara Tamu dalam Pesta Buku Antarabangsa Indonesia di Jakarta. Beberapa pegawai dan penulis Malaysia ditahan oleh pihak keselamatan Indonesia gara-gara mempamerkan buku yang berlambang komunis di pameran berkenaan (tak salah aku buku tu terbitan Thukul Besi). Tak pasal-pasal korang kena angkut pi balai polis.





Jadi kepada pegawai yang membawa delegasi Malaysia, aku nak nasihatkan kat korang, janganlah perasan bagus sangat. Bila ditegur, korang melenting. Kononnya nak bawa budaya kita ke luar negara. Bukan aku tak bagi korang nak bawak kebudayaan kita, tapi biarlah kena pada tempat. Banyak lagi bentuk kebudayaan yang ada di Malaysia ni boleh korang tampilkan.  Silat, mencanting batik, menganyam rotan, tetapi kenapa perlu muzik gak korang bawak? Korang pemalas buat research, main sapu jer cakap-cakap pegawai korang yang kuat sangat muzik tu....haa...rasakanlah.

Dan aku pun kengkadang dok nak persoalkan, apa kaitan muzik dengan buku? Macam di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

Akhir kalam : PADAN MUKA KORANG SEMUA! AKU CAKAP KORANG TAK NAK DENGAR!

Sila baca tulisan Dr. Fathul Bari mengenai hukum mendengar dan memain muzik disini.
Read more ...

Thursday, 9 March 2017

[VIDEO] PERBUALAN PM NAJIB DENGAN WARGA MALAYSIA DI KOREA UTARA




Oleh : Najib Razak

Saya baru selesai perbualan telefon dengan Encik Mohd Nor Azrin, Penasihat di Kedutaan Besar Malaysia, Pyongyang, dan saya ingin maklumkan bahawa beliau dan keluarga serta rakyat Malaysia yang lain berada dalam keadaan selamat di Korea Utara, Alhamdulillah. Saya maklumkan juga kepada beliau bahawa saya, rakan-rakan dalam Kerajaan malah semua rakyat Malaysia mendoakan kesejahteraan mereka, dan bahawa kita sedang berusaha sedaya-upaya untuk membawa mereka pulang ke tanah air.

Kerajaan Korea Utara telah memberi jaminan mengenai keselamatan mereka, dan juga bahawa mereka bebas melakukan aktiviti harian seperti biasa, cuma tidak dibenarkan meninggalkan negara tersebut. Kita sedang berusaha untuk mencapai penyelesaian terbaik kepada perkara ini. Sama-sama kita doakan.

----

I have just gotten off the phone with Encik Mohd Nor Azrin, counsellor at the Malaysian Embassy in North Korea. I would like to update that he, his family along with all of the other Malaysians in North Korea are safe, Alhamdulillah. I have given him my assurance that the government will do everything we can to ensure that they return home safely soon. The whole of Malaysia is praying for them.

Even though they are refrained from leaving the country, the North Korean government have assured us of their safety and they are free to go about their daily lives. The government will continue to work on reaching the best solution on this issue. Let us all pray for the best.
Read more ...

Tuesday, 7 March 2017

ISU KOREA UTARA : CHINA TEMPAT MALAYSIA BERHARAP?


Oleh : Anasz*
1. Malaysia boleh sahaja minta bantuan dari China untuk menekan Korea Utara. Kerana China merupakan satu-satunya negara yang 'rapat' dengan negara berkenaan. Lebih separuh daripada ekonomi Korea Utara dibantu oleh China. 2. Tapi perlu diingat, China juga tidak mahu kehilangan penguasaanya ke atas Korea Utara. Jika China menekan Korea Utara, secara tidak langsung China akan kehilangan sekutu paling rapatnya di Asia Timur. 3. China selama ini menyokong Korea Utara, bukanlah kerana semangat Komunisnya semata-mata. Sebaliknya Korea Utara boleh dikatakan 'tembok' yang menghalang kemaraan Amerika Syarikat menghampiri sempadannya (Anda semua tau, Amerika Syarikat menempatkan puluhan ribu askarnya di Korea Selatan.) 4. Jadi, Malaysia boleh sahaja minta bantuan daripada China. Namun jika China tidak mahu memberikan apa-apa respon. Kita tak boleh nak buat apa-apa. Apa-apapun, stay cool. P/S : Kita boleh handle kes MH17 & MH370. Insyallah dalam kes ini negara kita mampu harunginya. "Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya,..." (Al-Baqarah : 286)


*Penulis merupakan graduan sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

PERANG SYIAH HOUTHI DI YAMAN : MENTERI LUAR ARAB SAUDI "BASUH" MEDIA BARAT

Oleh : Jebat

Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir yang terkenal dengan kepintarannya berdiplomasi dan menjawab segala persoalan yang dibangkitkan oleh masyarakat barat terhadap negaranya, sekali lagi memalukan wartawan barat apabila mem'basuh' seorang wartawan yang cuba menyalahkan negaranya atas peperangan yang berlaku di Yaman. Video adalah seperti dibawah ini ;



Untuk makluman pembaca, perang Arab Saudi dan negara GCC serta beberapa buah negara sekutu Arab Saudi yang lain ke atas Yaman adalah selaras dengan resolusi PBB 2216 Majlis Keselamatan PBB. Operasi ketenteraan yang bermula sejak 25 Mac 2015 ini adalah bagi mempertahankan kerajaan sah Yaman daripada diambil alih oleh Syiah Houthi yang mendapat bantuan daripada Iran.
Read more ...

Monday, 6 March 2017

DR. FATHUL BARI JAWAB KESIPUAN EKSTRIMIS HAK ASASI MANUSIA

Oleh : Jebat

Dr. Fathul Bari hari ini memberikan respon terhadap Kesipuan Ekstrimis Hak Asasi Manusia, Siti Kassim setelah menolak pelawaan perbincangan dengan Dr. Zakir Naik, individu yang hendak dihalang oleh Siti Kassim dan 19 yang lain.

Dalam komen membalas kesipuan Siti Kassim, Dr. Fathul Bari menegaskan bahawa, apa yang cuba dibawa ialah Pertemuan dan bukannya perdebatan.

Sebelum ini, ekstrimis hak asasi manusia berkenaan sering mengeluarkan kenyataan yang menyatakan bahawa kehadiran Dr. Zakir Naik ke Malaysia boleh memberikan ancaman kepada keselamatan negara, malah cuba mengheret mahkamah untuk membuat keputusan bagi mengisytiharkan Dr. Zakir Naik sebagai individu yang boleh memberikan ancaman kepada keselamatan neagra.

Berikut merupakan kenyataan penuh dari Dr. Fathul Bari terhadap kesipuan pengganas hak asasi manusia berkenaan, Siti Kassim.

------

AUNTIE SITI KASSIM SALAH FAHAM

1. Berulangkali saya sebutkan dalam kenyataan saya bahawa saya boleh aturkan PERTEMUAN Auntie dgn Dr Zakir Naik. PERTEMUAN bukan PERDEBATAN. Cuma, setelah bertemu terpulanglah kpd Auntie samada nak dialog ka, nak tanya soalan ka, nak debat ka. Its up to you Auntie.

2. Auntie tanya kenapa saya pilih 2 org sahaja daripada 19 org aktivis. Di sini jawapan saya:

a. Sebab Auntie dan akak Asiah Jalil adalah muslimah. Kalau ada lagi muslim atau 
muslimah dari kalangan 19 tu, sila dtg skali.

b. Sebab Auntie dan akak Asiah popular lagi trkenal.

c. Sebab saya difahamkan Auntie dan akak Asiah Jalil adalah lawyer yg hebat.

3. Auntie, sabda Nabi Muhammad SAW: "Bukanlah dari kalangan kami, org yg tidak mengasihi org muda dan tidak mengbormati org tua." Berdasarkan hadis ini, saya memberikan jaminan kepada Auntie dan akak Asiah Jalil bahawa TIDAK akan ada sebarang penindasan hak bersuara di hadapan Dr Zakir apatah lagi pembulian. In sya Allah saya akan pastikan Auntie dan akak Asiah ditemani oleh muslimah2 yg berakhlak tinggi.

4. Auntie kata "buang masa" mengadakan pertemuan ini. Adakah ketika Auntie membuat tuduhan tidak berasas kpd Dr Zakir Naik itu dikira memanfaatkan masa? Bagi saya itu tidak "fair" Auntie. Bahkan menyanggahi prinsip human rights yg Auntir perjuangkan. Auntie seolah2 tak nak beri ruang utk Dr Zakir mempertahankan diri beliau.

5. Auntie, akak Asiah sendiri dan sebilangan kecil pengikut Auntie pernahkah bertemu dan berbincang secara harmoni dgn Dr Zakir Naik? Wallaahualam. Jika pernah, alhamdulillah, tetapi jika tidak pernah, malulah Auntie krn Auntir sanggup duduk bersama Hindraf serta berbincang penuh mesra dgn mereka, tetapi Auntie dan akak Asiah langsung tak nak kasi ruang utk berbincang mesra dgn Dr Zakir Naik.

6. Next time, kalau Auntie nak nyatakan tidak setuju atau bantahan, Auntie tak perlulah keluarkan kata2 yg tidak baik. Melabelkan org sbg bodoh, keldai, x sedar diri; x baik tu Auntie. Silakan membantah tp jaga akhlak.

7. "Sub judice" punya isu, apa hubungkait saman Auntie trhadap kerajaan dgn pertemuan Dr Zakir Naik serta implikasi undang2. Saya berpendapat tiada isu Auntie. Bahkan jika pertemuan dilaksanakan dgn berhemah serta harmoni, in sya Allah kebaikannya lebih besar.

Wallaahua'lam
Read more ...

POLIS MALAYSIA GAGALKAN SABOTAJ SYIAH HOUTHI

Foto : Ehsan dari PDRM

KUALA LUMPUR 5 Mac - Bahagian Counter Terrorism, Cawa­ngan Khas Bukit Aman berjaya menggagalkan komplot sabotaj terhadap lawatan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud ke negara ini dengan penangkapan empat suspek warga Yemen di Serdang dan Cyberjaya, 26 Februari lalu.


Menurut sumber, kesemua lelaki berusia 26 hingga 33 tahun itu berada di negara ini sejak tiga hingga enam tahun lalu dan mempunyai kaitan dengan kumpulan pemberontak di Yemen.


“Berdasarkan pemerhatian, ki­ta dapati memang mereka ini ada kaitan dengan pihak Syiah Houthi yang mana mereka cukup berdendam dengan kerajaan Arab Saudi dan mungkin merancang melakukan serangan semasa lawatan Raja Salman.

“Kita percaya mereka mempunyai agenda tersendiri selain menyebarkan ideologi ekstrem bukan sahaja kepada rakan senegara malah turut mempengaruhi rakyat tempatan,” katanya di sini hari ini.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam satu kenyataan hari ini memberi­tahu, selain empat lelaki terbabit, polis turut menahan seorang rakyat tempatan serta dua lagi warga Indonesia dan Asia Timur yang berusia antara 28 dan 41 tahun. 

Sumber : Utusan

Komen aku : Tahniah kepada bahagian anti pengganas Bukit Aman atas kejayaan anda dalam memastikan segala elemen dapat dihapuskan sebelum terjadi sesuatu perkara yang tidak kita ingini.
Read more ...

Sunday, 5 March 2017

PENGENALAN TERHADAP PERANG DI SEMENANJUNG KOREA

Oleh : Anasz dan rakan-rakan*

Program pembangunan semula nuklear Korea Utara telah bermula sejak tahun 1974 apabila pemimpin Korea Utara pada ketika itu, Kim Il Sung, telah mengadakan kerjasama dengan Kesatuan Soviet bagi membantu Korea Utara dalam proses pengayaan uranium. Sekitar tahun 1970an pula, Korea Utara telah membina tapak pelancar dan mula menerima peluru berpandu SCUB B dari Kesatuan Soviet. Keghairahan Korea Utara untuk terus membangunkan senjata nuklear tidak terhenti disitu. Ini dapat dibuktikan apabila pada tahun 1980an, Korea Utara telah mengadakan kerjasama rasmi dengan pihak Jerman Timur bagi membantu Korea Utara dalam program perkembangan senjata nuklear. Dan sehingga hari ini, Korea Utara dipercayai memiliki peledak nuklear antara benua yang mana sekaligus telah meningkatkan tekanan di semenanjung Korea khasnya dan dunia amnya.

Bila berbicara mengenai ketidakstabilan di rantau Korea, pengkaji tidak dapat lari dari mengaitkan ketengangan tersebut dengan sejarah peperangan yang terjadi di rantau berkenaan. Perang Korea merupakan perang saudara yang berlatarbelakangkan era perang dingin diantara negara blok demokrasi dengan komunis. Korea Utara yang berfahaman komunis dibantu oleh China yang turut mendapat sokongan daripada Kesatuan Soviet, manakala di bahagian selatan pula, ianya di dokong oleh pasukan keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang diketuai oleh Amerika Syarikat.

Sejarah terjadinya pembahagian kawasan di semenanjung Korea bermula dari era pemerintahan Jepun di wilayah berkenaan sejak dari 1910 sehinggalah penghujung berakhirnya era perang dunia II. Pada Ogos 1945, Kesatuan Soviet telah mengisytiharkan perang ke atas Jepun (dengan persetujuan dan perjanjian dengan Amerika Syarikat) dengan menguasai bahagian utara Semenanjung Korea sehingga sempadan garis lintang 38 darjah, manakala pihak Amerika Syarikat pula menguasai bahagian selatan semenanjung tersebut. Setelah Jepun menyerah kalah pada tahun 1948, semenanjung Korea terus terbahagi keapda 2 bahagian dimana memiliki kerajaan berasingan. Kedua-dua kerajaan tersebut mengakui kerajaan yang dibentuk adalah kerajaan yang sah bagi mewakili keseluruhan Semenanjung Korea sekaligus kedua-duanya menolak untuk menerima sempadan wilayah yang ditetapkan sebagai satu sempadan yang kekal dan sah.



Perang Korea tercetus pada 25 Jun 1950, apabila 75 ribu tentera Rakyat Korea Utara bergerak ke parel 38, sempadan yang memisahkan Korea Utara dengan Korea Selatan. Pencerobohan yang dilakukan oleh tentera Korea Utara ini merupakan tindakan ketenteraan yang pertama dilakukan ketika perang dingin sedang memuncak. Tindakan yang dilakukan oleh tentera Korea Utara itu telah mengundang campurtangan daripada pihak Amerika Syarikat yang menyokong pasukan tentera Korea Selatan. Pada 27 Jun 1950, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengeluarkan resolusi bagi menghantar pasukan keselamatan antarabangsa ke wilayah berkenaan. Sebanyak 17 buah negara yang mengangotai pertubuhan berkenaan menyertai misi tersebut antaranya Colombia, Amerika Syarikat, Belgium, Britain, Afrika Selatan, Kanada, Netherlands, Turki, Luxembourg, Australia, Philippines, New Zealand, Thailand, Ethiopia, Greece dan Perancis (United States Forces Korea, 2015). Amerika Syarikat sendiri merupakan penyumbang tentera terbesar dengan menghantar sebanyak 302,483 anggota tenteranya ke semenanjung Korea.

Peperangan tersebut berlansung selama 4 tahun, yang mana menyaksikan tentera Korea Utara yang mendapat bantuan dari China dan Komunis Soviet dari aspek berundur du sempadan asal, iaitu parel 38. Menjelang Julai 1953, Perang Korea akhirnya tamat dengan satu perjanjian gencatan senjata yang ditandatangani pada 27 Julai 1953, di Panmunjom, satu lokasi yang menjadi titik sempadan diantara Korea Utara dan Korea Selatan. Gencatan senjata berkenaan telah ditandatangani oleh Jeneral Nam Il yang mewakili Tentera Korea Utara dan China dengan Tentera Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang diwakili oleh Leftanan Jeneral Wiliam Harrison. Secara teknikal, Korea Utara dan Korea Selatan masih dalam temph peperangan kerana tidak berlaku sebarang perjanjian damai setelah gencatan senjata berkenaan ditandatangani. Dalam tempoh peperangan tersebut berlaku, dianggarkan seramai 5 juta nyawa dar pihak tentera dan orang awam terkorban dalam peperangan tersebut.

Peperangan yang berlaku diantara Korea Utara dan Korea Selatan bukanlah perebutan wilayah semata-mata, sebaliknya ianya merupakan sebuah peperangan yang tercetus akibat dari perbezaan ideologi. Ketika itu ideologi komunis yang didokong oleh China dan Soviet bertembung dengan ideologi demokrasi yang diketengahkan oleh Amerika Syarikat. Menurut K.Ramanathan (1988), Ideologi komunis merupakanm ideologi yang membawa idea-idea Karl Marx yang mana beliau mempercayai bahawa setiap harta benda dalam negara dimiliki oleh masyarakat secara bersama dan semua rakyat menikmati kekayaan umumberdasarkan kepada keperluan mereka. Manakala demokrasi pula merupakan sistem politik yang diurus oleh rakyat dalam satu-satu komuniti masyarakat. Berbanding dengan sistem komunis yang meletakkan bahawa setiap harta benda dalam negara adalah milik negara, demokrasi pula dijulang dengan sistem perekonomian kapitalis dimana setiap harta kekayaan dalam sesebuah negara adalah milik individu yang berusaha memilikinya. Asmady Idris (2008) menyatakan, setelah kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991, dunia hari ini dikawal oleh Amerika Syarikat. Amerika Syarikat kini merupakan satu-satunya kuasa hegemoni pada abad ke 20 yang berupaya untuk mentadbir dunia global secara 'bersendirian'.

Sumber :

Asmady Idris. 2000. Amerika Syarikat Satu Kuasa Hegemoni Dunia. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

K.Ramanathan. 1988. Konsep Asas Politik. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

United States Forces Korea. United Nation Command. http://www.usfk.mil/About/United-Nations-Command/.

*Penulis dan rakan-rakannya merupakan graduan sarjana dalam bidang strategi dan keselamatan dari UKM. Hasil penulisan ini merupakan sebahagian dari tugasan bersama.
Read more ...

Thursday, 2 March 2017

MALAYSIA-ARAB SAUDI PERTINGKAT KERJASAMA PERTAHANAN

Oleh : Anasz*

Lawatan rasmi Khadimul Haramian Asy-Syarifain, Salman bin Abdul Aziz Al-Saud Hafizahullah, telah membuahkan beberapa hasil yang memberansangkan. Selain peningkatan kerjasama dalam aspek ekonomi seperti perkongsian kepentingan dalam projek Rapid Pengerang diantara Petronas dan Saudi Aramco, perkara yang menarik untuk dilihat ialah aspek pertahanan.

Hubungan ketenteraan Arab Saudi dengan Malaysia tidaklah serapat Arab Saudi dengan Amerika Syarikat. Hal ini kerana, Malaysia bukanlah negara penyumbang kepada pembanggunan ketenteraan negara berkenaan, berbanding Amerika Syarikat. Malah jika dilihat dari sudut penglibatan negara-negara lain dalam pertahanan Arab Saudi sekalipun, Pakistan lebih jauh kehadapan. Misalnya ketika pembebasan Masjidil Haram ketika ditawan oleh kumpulan pengganas pada tahun 1979, Pakistan merupakan negara yang pertama menggerakkan pasukan komandonya bagi membantu Saudi Arabian National Guard (SANG) untuk membebaskan masjid berkenaan.

Hubungan ketenteraan Malaysia - Arab Saudi melalui fasa baharu terutama sekali pada tahun 2015 apabila Malaysia menjadi wakil tunggal negara Islam di Asia Tenggara ke eksais terbesar latihan ketenteraan negara-negara Islam di King Khalid Military City, Arab Saudi. Eksais melibatkan 20 buah negara dengan kekuatan anggota seramai 350,000 telah memberikan pengalaman baru kepada anggota tentera Malaysia dalam strategi peperangan padang pasir.







Kecemerlangan anggota tentera Malaysia dalam latihan sebelum ini telah memberikan keyakinan kepada Arab Saudi untuk menjemput pasukan tentera Malaysia untuk bersama mereka dalam latihan ketenteraan North Spear pada bulan November 2016 yang turut melibatkan Amerika Syarikat. Berbanding eksais ketenteraan North Thunder yang melibatkan penyertaan anggota tentera yang ramai dengan pergerakkan aset yang besar, latihan North Spear ini pula melibatkan bilangan anggota tentera yang sedikit dan memfokuskan kepada pasukan elit tentera (komando/special forces) dari negara masing-masing. 

Lawatan Raja Salman ke Malaysia juga telah mempertingkatkan lagi hubungan rapat Kuala Lumpur-Riyadh melalui beberapa insentif yang ditawarkan kepada Malaysia. Berdasarkan kenyataan media yang dikeluarkan oleh Menteri Pertahanan Malaysia, Hishamuddin Hussien, Arab Saudi telah bersetuju mempertimbangkan untuk menjual beberapa aset pertahanan milik negara berkenaan kepada Malaysia selain beberapa insentif yang lain. Berikut merupakan persetujuan diantara Malaysia dan Arab Saudi dalam sektor pertahanan ;



A) Penubuhan King Salman Centre for International Peace (KSCIP), bersempena nama Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud. KSCIP bakal ditubuhkan menerusi kerjasama antara Ideology Warfare Center (IWC) atau Markaz Harb Fikriah di bawah Kementerian Pertahanan Arab Saudi dan Malaysian Institute of Defence and Security (MiDAS) di bawah Kementerian Pertahanan Malaysia. KSCIP bakal diuruskan secara bersama oleh Universiti Islam Sains Malaysia (USIM). Manakala rakan kongsi strategik dari Arab Saudi yang turut terlibat dalam penubuhan KSCIP ialah Rabitah Alam Al-Islami (Liga Muslim Dunia).

KSCIP ditubuhkan bertujuan mengenal pasti kaedah terbaik bagi membendung penyebaran dakyah dan ideologi keganasan oleh golongan ekstremis dan kumpulan pengganas di seluruh dunia. Idea penubuhan KSCIP tercetus hasil perbincangan saya dan Timbalan Putera Mahkota Muhammad bin Salman yang bersependapat bahawa usaha membendung permasalahan ini tidak seharusnya terbatas kepada penguatkuasaan undang-undang dan operasi ketenteraan semata-mata, sebaliknya perlu melibatkan input dan hasil kajian akademik yang menyeluruh.

B) Malaysia bakal menempatkan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Islamic Military Counter Terrorism Coalition (IMCTC) yang terletak di Riyadh, Arab Saudi untuk membantu Angkatan Tentera Arab Saudi (SAF) memikirkan strategi terbaik bagi menangani ancaman kumpulan DAESH. Ia tidak melibatkan sebarang operasi ketenteraan.

C) Arab Saudi memberi pertimbangan serius untuk menawarkan penjualan lebihan aset ketenteraan milik SAF kepada Malaysia. Penjualan ini tidak mensasarkan keuntungan sebaliknya bertujuan membantu meningkatkan keupayaan ketenteraan ATM. Dalam hal ini, Malaysia memfokuskan kepada 2 aspek iaitu jet pejuang untuk Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan helikopter untuk Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD). Aset-aset ini bukan sahaja bersesuaian membantu melaksanakan penugasan dan operasi di peringkat serantau malah turut berupaya meningkatkan persefahaman untuk beroperasi secara bersama antara angkatan tentera Malaysia dan Arab Saudi. Pada masa sama, Malaysia juga akan mempertimbangkan perolehan aset-aset ketenteraan yang lain dari Arab Saudi sekiranya bersesuaian dan diperlukan oleh ATM pada masa akan datang. 

D) Malaysia melalui Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bersetuju menawarkan perkongsian kepakaran dan latihan bersama bagi meningkatkan keupayaan anggota Tentera Laut Diraja Saudi (RSNF) dalam mengendalikan kapal selam. Malaysia akan memastikan latihan ini dilaksanakan secara berterusan selama tempoh kapal selam pertama RSNF dibina.

F) Malaysia dan Arab Saudi bersetuju mengadakan lebih banyak latihan ketenteraan secara bersama bagi membantu meningkatkan keupayaan dan kepakaran angkatan tentera masing-masing.

Secara kesimpulannya, hubungan Malaysia dan Arab Saudi kini berada di tahap yang tertinggi, dan ini dapat dilihat dengan kehadiran Raja Salman ke Malaysia pada 26 Febuari 2017 hingga 1 Mac 2017 yang lalu. Apa yang pasti, hubungan rapat terutama sekali dalam bidang pertahanan ini tidaklah didasari atas kepentingan negara masing-masing, sebaliknya hubungan ini dijalin atas dasar ukhwah dan semangat persaudaraan Islam.

*Penulis merupakan graduan Sarjana dalam bidang Strategi dan Keselamatan dari UKM.
Read more ...

Wednesday, 1 March 2017

UNIVERSITI MEDAN KEBANGKITAN UMMAH - RAJA SALMAN

KUALA LUMPUR, 28 Feb — Raja Salman bin Abdulaziz Al Saud menggesa universiti di dunia Islam memastikan kesediaan dan kelayakan generasi muda untuk membantu ummah mendapatkan semula kehebatannya.

Raja Arab Saudi itu bertitah pengetahuan yang diperoleh boleh dikongsi untuk manfaat masyarakat dunia yang lebih luas.

Belia, titah baginda merupakan harapan dan juga masa depan masyarakat Islam.

“Universiti di dunia Islam mempunyai tanggungjawab yang berat dalam menyediakan mereka menghadapi tugas mencabar pada masa depan,” titah baginda.

Raja Salman bertitah demikian dalam ucapan penerimaan baginda selepas dianugerahi Ijazah Kehormat Doktor Falsafah Sains Politik (Islam dan Wasatiah) dan Anugerah Pencapaian Cemerlang Sepanjang Hayat oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada konvokesyen khas di sini malam ini.

Anugerah dipersembahkan kepada baginda oleh Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah selaku Ketua Perlembagaan universiti.

Raja Salman bertitah Islam mempunyai apa yang diperlukan untuk membolehkan ummah bangkit semula sebagai sebuah tamadun.

“Pendidikan merupakan satu cara untuk kita mencapai kemajuan dan pembangunan peradaban dalam bidang pengetahuan dan sains,” titah baginda.

Istiadat penganugerahan itu merupakan acara rasmi terakhir baginda dalam lawatan negara empat hari ke Malaysia atas undangan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V.

Lawatan itu berakhir 1 Mac 2017, dan baginda akan berangkat ke Indonesia bagi meneruskan misi lawatan Asianya.

Sumber : Bernama
Read more ...
© 2008-2017 PM Institute